Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overlevingskansen van een embryo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Overlevingskansen van een embryo?

    groetjes
    Heidi

    Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Josly
    Bij de ene zal het lukken, bij de andere niet.

    Het hangt van zoveel verschillende factoren af:
    Deuk naar binnen.
    Deuk naar buiten.
    Grote van de deuk.
    Hoelang is de deuk er al.
    Deuk ter hoogte lucht cel.
    Deuk ter hoogte van embryo.
    Ei al bevrucht, en hoelang al.
    Etc.

    De deuk in het ei kan eventueel hersteld worden met niet giftige witte lijm oplosbaar in water.
    Bijvoorbeeld:
    Elmer's Glue.
    Ook een geschikt product daarvoor is was/kaarsvet.
    Voordat je aan iets dergelijks begint.
    Altijd eerst je handen grondig wassen.
    Succes.

    "repairing bird egg elmer's glue"

    www.voren.com/articles/repairing-cracked-eggs/
    Om de vet gemaakte reden moest ik toch even grinniken (sorry) een ei is al bevrucht voordat de schaal eromheen zit .

    Echter is het belangrijkste inderdaad, waar zit de deuk, en is deze "deuk" door het vlies heen gegaan, zoja dan is de overlevingskans 0,0. Is het een klein deukje in de schaal dan is er nog enige kans dat het embryo het overleeft, echter zijn de kansen uiteraard wel omlaag. De schaal dient eigenlijk als fysieke bescherming tegen invloeden van buitenaf. Daar direct onder zit het vlies wat de eigenlijke bescherming vormt. Door dit vlies kan ook water afgegeven worden aan de omgeving (de luchtkamer die groter word). De schaal zelf laat het vocht gewoon iets door. Je hebt kans dat de luchtkamer wel te snel uitdroogd nu de schaal open is. In de broedmachine kun je de luchtvochtigheid dan iets hoger zetten, bij natuurbroed gaat dit uiteraard niet lukken.
    webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door aadje93 Bekijk Bericht
      Om de vet gemaakte reden moest ik toch even grinniken (sorry) een ei is al bevrucht voordat de schaal eromheen zit .

      Echter is het belangrijkste inderdaad, waar zit de deuk, en is deze "deuk" door het vlies heen gegaan, zoja dan is de overlevingskans 0,0. Is het een klein deukje in de schaal dan is er nog enige kans dat het embryo het overleeft, echter zijn de kansen uiteraard wel omlaag. De schaal dient eigenlijk als fysieke bescherming tegen invloeden van buitenaf. Daar direct onder zit het vlies wat de eigenlijke bescherming vormt. Door dit vlies kan ook water afgegeven worden aan de omgeving (de luchtkamer die groter word). De schaal zelf laat het vocht gewoon iets door. Je hebt kans dat de luchtkamer wel te snel uitdroogd nu de schaal open is. In de broedmachine kun je de luchtvochtigheid dan iets hoger zetten, bij natuurbroed gaat dit uiteraard niet lukken.
      Het hoeft toch niet bevrucht te zijn? Mijn vader had kippen zonder haan. Uiteraard wel eieren. En dus niet bevrucht.
      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

      Opmerking


      • #4
        Dank je wel voor de reactie.

        Deze reacties te hebben gelezen, vraag ik me toch af of het wel goed is voor het kuiken om op te groeien in een ei wat beschadigd en gerepareerd is.
        Bij ons ging het inderdaad om een embryo (een postduif) het vlies was niet kapot en het deukje was naar binnen toe, in het midden van het ei van 3 dagen oud.
        Mijn man heeft het ei verwijderd.
        groetjes
        Heidi

        Neem eens een kijkje op mijn site.
        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

        Opmerking


        • #5
          al die geopperde mogelijkheden zullen allemaal wel een kern van waarheid hebben maar in mijn ervaring kun je het maar op 1 manier bekijken. alleen schone en gave eieren komen uit. eieren met ook maar het kleinste deukje of met het kleinste 'poepje' erop kwamen nooit uit, ook eieren van afwijkende grootte (vaak te klein) waren nooit succesvol. Wat je moet denken is dat een eierschaal de bescherming is van het embryo tegen de buitenwereld. een deukje (hoe klein ook) betekend een zwakker ei. ook zijn eierschalen ademend. het is dus wel mogelijk dat stoffen van buitenaf in het ei komen, poep op de eierschaal zou dus het embryo 'vergiftigen' (een opgedroogd poepje dat toevallig ook in het nest ligt heeft geen invloed, zover mij bekend)

          Opmerking


          • #6
            Een ei waar een deukje in zit kan je als deze niet lekt, gewoon laten liggen. En komt ie dan toch onverhoopt niet uit, kunnen de andere jongen er mooi steun aan vinden. Of dan gewoon verwijderen.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              Eieren laten liggen is inderdaad een goed ding om te zien. maar ik heb nog nooit een ei gehad met een deukje dat uitkwam. al deze eieren ontwikkelde zich niet. maar inderdaad als het niet lekt en de ouders laten het liggen, dan kan het als steun dienen

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Henk3 Bekijk Bericht
                Een ei waar een deukje in zit kan je als deze niet lekt, gewoon laten liggen. En komt ie dan toch onverhoopt niet uit, kunnen de andere jongen er mooi steun aan vinden. Of dan gewoon verwijderen.
                Ja dat klopt Henk dat had hij ook kunnen doen, voor de steun heeft mijn man er een nep eitje bijgelegd.
                Hij wilde het risico niet nemen dat het ei verder kapot zou gaan.
                Last edited by loodje; 16-08-2015, 19:34.
                groetjes
                Heidi

                Neem eens een kijkje op mijn site.
                http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
                  voor de steun heeft mijn man er een nep eitje bijgelegd.
                  Hij wilde het risico niet nemen dat het ei verder kapot zou gaan.
                  Deze optie is inderdaad beter.

                  Opmerking

                  Working...
                  X