Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Overlevingskansen van een embryo?

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41

Overlevingskansen van een embryo?

Een klein deukje in een ei, dat komt denk ik iedereen wel eens tegen.
    Als het deukje erg klein is, hoe liggen dan de overlevingskansen van het embryo?
    Kan het kuiken dan nog uit komen. Als dat zo is, is het dan nog wel een gezond kuiken.

Kan een eitje gerepareerd worden, dat hoor je wel eens dat mensen een vloeitje, plakband, tape of nagellak over het deukje doen.
    Nagellak lijkt mij geen goed idee omdat daar chemische troep in zit.
    Maar kan het wel, een ei repareren, zodat het niet verder kapot kan gaan.

Heeft het dan nog te maken wanneer het deukje is ontstaat, in welk stadium, of waar het deukje ergens zit.
    En wordt het embryo blootgesteld aan bacteriën.

Ikzelf gooi altijd een eitje weg als er een deukje in zit. Maar doe ik daar wel goed aan.
    Twee keer heb ik een eitje open gemaakt. In een eitje was geen leven, in een ander eitje wel.

Ik vraag het me gewoon af.
    Heeft iemand hier ervaring mee en hoe doen jullie dit dan.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Stamgast
    Thanks
    22
    Bij de ene zal het lukken, bij de andere niet.

Het hangt van zoveel verschillende factoren af:
    Deuk naar binnen.
    Deuk naar buiten.
    Grote van de deuk.
    Hoelang is de deuk er al.
    Deuk ter hoogte lucht cel.
    Deuk ter hoogte van embryo.
    Ei al bevrucht, en hoelang al.
    Etc.

De deuk in het ei kan eventueel hersteld worden met niet giftige witte lijm oplosbaar in water.
    Bijvoorbeeld:
    Elmer's Glue.
    Ook een geschikt product daarvoor is was/kaarsvet.
    Voordat je aan iets dergelijks begint.
    Altijd eerst je handen grondig wassen.
    Succes.

"repairing bird egg elmer's glue"

www.voren.com/articles/repairing-cracked-eggs/
    Laatst gewijzigd door Josly; 10-08-2015 om 13:27.

Senior lid aadje93's Avatar
    Thanks
    10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Josly Bekijk Bericht
    Bij de ene zal het lukken, bij de andere niet.

Het hangt van zoveel verschillende factoren af:
    Deuk naar binnen.
    Deuk naar buiten.
    Grote van de deuk.
    Hoelang is de deuk er al.
    Deuk ter hoogte lucht cel.
    Deuk ter hoogte van embryo.
    Ei al bevrucht, en hoelang al.
    Etc.

De deuk in het ei kan eventueel hersteld worden met niet giftige witte lijm oplosbaar in water.
    Bijvoorbeeld:
    Elmer's Glue.
    Ook een geschikt product daarvoor is was/kaarsvet.
    Voordat je aan iets dergelijks begint.
    Altijd eerst je handen grondig wassen.
    Succes.

"repairing bird egg elmer's glue"

www.voren.com/articles/repairing-cracked-eggs/
    Om de vet gemaakte reden moest ik toch even grinniken (sorry) een ei is al bevrucht voordat de schaal eromheen zit .

Echter is het belangrijkste inderdaad, waar zit de deuk, en is deze "deuk" door het vlies heen gegaan, zoja dan is de overlevingskans 0,0. Is het een klein deukje in de schaal dan is er nog enige kans dat het embryo het overleeft, echter zijn de kansen uiteraard wel omlaag. De schaal dient eigenlijk als fysieke bescherming tegen invloeden van buitenaf. Daar direct onder zit het vlies wat de eigenlijke bescherming vormt. Door dit vlies kan ook water afgegeven worden aan de omgeving (de luchtkamer die groter word). De schaal zelf laat het vocht gewoon iets door. Je hebt kans dat de luchtkamer wel te snel uitdroogd nu de schaal open is. In de broedmachine kun je de luchtvochtigheid dan iets hoger zetten, bij natuurbroed gaat dit uiteraard niet lukken.
    webmaster van Volière-info.nl Voor al uw vogel(kweek) informatie

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aadje93 Bekijk Bericht
    Om de vet gemaakte reden moest ik toch even grinniken (sorry) een ei is al bevrucht voordat de schaal eromheen zit .

Echter is het belangrijkste inderdaad, waar zit de deuk, en is deze "deuk" door het vlies heen gegaan, zoja dan is de overlevingskans 0,0. Is het een klein deukje in de schaal dan is er nog enige kans dat het embryo het overleeft, echter zijn de kansen uiteraard wel omlaag. De schaal dient eigenlijk als fysieke bescherming tegen invloeden van buitenaf. Daar direct onder zit het vlies wat de eigenlijke bescherming vormt. Door dit vlies kan ook water afgegeven worden aan de omgeving (de luchtkamer die groter word). De schaal zelf laat het vocht gewoon iets door. Je hebt kans dat de luchtkamer wel te snel uitdroogd nu de schaal open is. In de broedmachine kun je de luchtvochtigheid dan iets hoger zetten, bij natuurbroed gaat dit uiteraard niet lukken.
    Het hoeft toch niet bevrucht te zijn? Mijn vader had kippen zonder haan. Uiteraard wel eieren. En dus niet bevrucht.
    Voor als je het leuk vindt om onze volière, ons duivenhok en vogels te zien: http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Stamgast
    Thanks
    22
    Hangt voor een groot deel af hoe je het allemaal bekijkt.

Ei al bevrucht? (met vraagteken), dan heeft aadje93 gelijk.
    Ei al bevrucht (zonder vraagteken), kan ook betekenen bevrucht ei.
    Aangezien de topic-starter het heeft over embryo, heeft het in zekere zin te maken met bevrucht ei.
    Als het ei niet bevrucht is, is het al moeilijker uit te maken of de deuk al of niet een zekere invloed heeft.
    Zonder tot stand komen, ontwikkeling, embryo, kan een ei toch bevrucht zijn.
    Maar eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Dank je wel voor de reactie.

Deze reacties te hebben gelezen, vraag ik me toch af of het wel goed is voor het kuiken om op te groeien in een ei wat beschadigd en gerepareerd is.
    Bij ons ging het inderdaad om een embryo (een postduif) het vlies was niet kapot en het deukje was naar binnen toe, in het midden van het ei van 3 dagen oud.
    Mijn man heeft het ei verwijderd.
    groetjes
    Heidi

Stamgast van Tuijl's Avatar
    Thanks
    43
    al die geopperde mogelijkheden zullen allemaal wel een kern van waarheid hebben maar in mijn ervaring kun je het maar op 1 manier bekijken. alleen schone en gave eieren komen uit. eieren met ook maar het kleinste deukje of met het kleinste 'poepje' erop kwamen nooit uit, ook eieren van afwijkende grootte (vaak te klein) waren nooit succesvol. Wat je moet denken is dat een eierschaal de bescherming is van het embryo tegen de buitenwereld. een deukje (hoe klein ook) betekend een zwakker ei. ook zijn eierschalen ademend. het is dus wel mogelijk dat stoffen van buitenaf in het ei komen, poep op de eierschaal zou dus het embryo 'vergiftigen' (een opgedroogd poepje dat toevallig ook in het nest ligt heeft geen invloed, zover mij bekend)

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    461
    Een ei waar een deukje in zit kan je als deze niet lekt, gewoon laten liggen. En komt ie dan toch onverhoopt niet uit, kunnen de andere jongen er mooi steun aan vinden. Of dan gewoon verwijderen.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Stamgast van Tuijl's Avatar
    Thanks
    43
    Eieren laten liggen is inderdaad een goed ding om te zien. maar ik heb nog nooit een ei gehad met een deukje dat uitkwam. al deze eieren ontwikkelde zich niet. maar inderdaad als het niet lekt en de ouders laten het liggen, dan kan het als steun dienen

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henk3 Bekijk Bericht
    Een ei waar een deukje in zit kan je als deze niet lekt, gewoon laten liggen. En komt ie dan toch onverhoopt niet uit, kunnen de andere jongen er mooi steun aan vinden. Of dan gewoon verwijderen.
    Ja dat klopt Henk dat had hij ook kunnen doen, voor de steun heeft mijn man er een nep eitje bijgelegd.
    Hij wilde het risico niet nemen dat het ei verder kapot zou gaan.
    Laatst gewijzigd door loodje; 16-08-2015 om 18:34.
    groetjes
    Heidi

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. ontwikkeling embryo's
    Door zebravinkje in forum Kanaries
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 14-05-2013, 12:04
  2. Groei embryo kippenei : eiwitgehalte
    Door Van den Broeck Alfons in forum Overige berichten