Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Groen in waterbakjes

Senior lid Vilainpabeau's Avatar
    Thanks
    3

Groen in waterbakjes

Hallo allemaal,

Zoals velen sukkel ik al lang met dat groen (algen) in de waterbakjes. Zelfs als je ze elke dag ververst komt het erin. De "diepere" potjes/fonteintjes moeten dan met een borsteltje schoongemaakt worden. Eerst deed ik het met de vingers, maar ik kon niet ver genoeg komen. Een milimeter extra, ja... en krak kapot. Dus dan maar kleinere en blauwe gekocht waar ik wel aankon. Maar... het probleem blijft.
    Is er geen manier om dat groen gewoon te vermijden??

Onlangs heb ik een aantal personen horen spreken over azijn in het water, waardoor dit NIET zou voorkomen. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten? En kent iemand een deftige manier?

Alvast bedankt !!

Tom

Senior lid Remco2000's Avatar
    Thanks
    12
    Sorry dat ik geen antwoord op je vraag kan geven, maar inderdaad ik heb dit probleem ook en het zou erg handig zijn als iemand hier een oplossing voor weet.

Ik heb er geen last van, doordat ik elke dag alle waterflesjes met kokend heet water uitspoel. Ook gaan ze eens per week gewoon in de vaatwasser.

Ik doe sommige dagen citroenzuur door het water. Echter er zijn ook dagen dat ik gewoon water in de flesjes doe. Door alles met gekookt water uit te spoelen voorkom je aanslag en krijgen de slechte bacteriën minder kans zich te verspreiden.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Met dit weer is de algaanslag bijna niet te vermijden, het staat niet fraai, maar is totaal niet schadelijk voor de vogels.

Stamgast
    Thanks
    32
    klopt wat populier aanhaalt.

Natuurlijk niet overdrijven, en op tijd en stond vers water voorzien.

Het kan zelfs een zekere nut hebben bij dragers (flagellaten).
    Een algen filmlaag is zelfs aan te raden bij vogels die dragers zijn van een of andere aandoeningen/ziektes. Zoals bijvoorbeeld schimmel-infecties/aandoeningen/ziektes.
    In zekere zin worden dergelijke aandoeningen/ziektes onderdrukt.
    Het is geen toeval dat bepaalde soorten algen meer en meer worden gebruikt als een onderdeel van dierenvoeding/vogelvoeding.
    Doorgaans als voedingssupplementen vanwege het commerciéle, commerciéle belangen.
    Waardoor dergelijke producten (supplementen) doorgaans duurder zijn.
    Laatst gewijzigd door Josly; 10-08-2015 om 13:36.

Stamgast van Tuijl's Avatar
    Thanks
    43
    Ook ik sluit me aan bij Michael, ik zie het bij ons in de voliere en in de kweekkooien ook. deze algen zijn in principe hetzelfde als de spirulina die je ook door eivoer zou mengen. in de voliere zijn de waterbakjes water groter dus die houd ik makkelijk schoon door een borsteltje er doorheen te halen, maar dit doe ik ook niet per direct. pas als het te gek wordt. binnen hebben we best wat broedkooien dus iedere dag wassen met kokend water en eens per week in de vaatwasser is praktisch gezien niet echt haalbaar. we laten daarin ook het groen zitten zolang het verantwoord is.

Senior lid Vilainpabeau's Avatar
    Thanks
    3
    Ok mooie reacties !! Bedankt. Ik hoor nu vandaag wel dat iemand effectief azijn gebruikt in het drinkwater omdat het die algen zou weghouden... Hijzelf en enkele anderen zouden dat doen. Ik heb dat destijds gehoord op een of andere vergadering en wou dat laten verifiëren.
    Wel goed dat het toch geen kwaad kan. Ik hou ze maximaal proper (handmatig), maar geen koken of vaatwas bij mij.

Stamgast
    Thanks
    32
    Klopt dat onder andere azijn algengroei tegen houd.
    Vergelijk het met het aanzuren drinkwater. Ook daar komen minder algen voor.
    Maar het bezit ook een negatief effect.
    Het vernietigen van nuttige voedingsstoffen/voedingswaardes die zich in het drinkwater bevinden.
    Daarom dat er tegenwoordig wordt op aangedrongen om bepaalde producten via voeding/eivoer toe te voegen. En niet, of in mindere mate, via het drinkwater.

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53
    Wij verversen minimaal 1 keer per dag het water en halen dan indien nodig ook een borstel door de bakken en silo's. Af en toe even heel heet water of kokend water om de bakkken en silo's te reinigen. Op deze manier blijven bij ons de bakken schoon en het water helder.

Aangezuurd water doen wij niet aan dus geen idee of dat werkt.

Groetjes, Chantal
    Voor als je het leuk vindt om onze volière, ons duivenhok en vogels te zien: http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    327
    hier geen algen in de flesjes, die gaan elke dag in de vaatwasser.

kan ik makkelijk doen, het zijn er maar 2.......

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. groen nu al
    Door jfk1 in forum Buitenshuis
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 07-03-2013, 09:13
  2. blauw of zee groen?
    Door laura'sparkieten in forum Grasparkieten
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 06-10-2012, 23:16
  3. dom. bont x groen
    Door joselito in forum Grasparkieten