Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Groen in waterbakjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Groen in waterbakjes

    Hallo allemaal,

    Zoals velen sukkel ik al lang met dat groen (algen) in de waterbakjes. Zelfs als je ze elke dag ververst komt het erin. De "diepere" potjes/fonteintjes moeten dan met een borsteltje schoongemaakt worden. Eerst deed ik het met de vingers, maar ik kon niet ver genoeg komen. Een milimeter extra, ja... en krak kapot. Dus dan maar kleinere en blauwe gekocht waar ik wel aankon. Maar... het probleem blijft.
    Is er geen manier om dat groen gewoon te vermijden??

    Onlangs heb ik een aantal personen horen spreken over azijn in het water, waardoor dit NIET zou voorkomen. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten? En kent iemand een deftige manier?

    Alvast bedankt !!

    Tom

  • #2
    Sorry dat ik geen antwoord op je vraag kan geven, maar inderdaad ik heb dit probleem ook en het zou erg handig zijn als iemand hier een oplossing voor weet.

    Opmerking


    • #3
      Bekijk mijn vogels op:

      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

      Opmerking


      • #4
        Met dit weer is de algaanslag bijna niet te vermijden, het staat niet fraai, maar is totaal niet schadelijk voor de vogels.
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          Ook ik sluit me aan bij Michael, ik zie het bij ons in de voliere en in de kweekkooien ook. deze algen zijn in principe hetzelfde als de spirulina die je ook door eivoer zou mengen. in de voliere zijn de waterbakjes water groter dus die houd ik makkelijk schoon door een borsteltje er doorheen te halen, maar dit doe ik ook niet per direct. pas als het te gek wordt. binnen hebben we best wat broedkooien dus iedere dag wassen met kokend water en eens per week in de vaatwasser is praktisch gezien niet echt haalbaar. we laten daarin ook het groen zitten zolang het verantwoord is.

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Wij verversen minimaal 1 keer per dag het water en halen dan indien nodig ook een borstel door de bakken en silo's. Af en toe even heel heet water of kokend water om de bakkken en silo's te reinigen. Op deze manier blijven bij ons de bakken schoon en het water helder.

              Aangezuurd water doen wij niet aan dus geen idee of dat werkt.

              Groetjes, Chantal
              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

              Opmerking


              • #8
                hier geen algen in de flesjes, die gaan elke dag in de vaatwasser.

                kan ik makkelijk doen, het zijn er maar 2.......
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  vaak krijg je de algen er niet uit omdat je aardewerk gebruikt, dit is "ruw" waardoor de algen achterblijven in onzichtbare hoeveelheden tussen de ruimtes waar je borstel niet bijkomt. Ik gebruik zelf een RVS badje (birdsupply) 35cm breed (net een dienblad :P ) en dat werkt prima, na een dag of 4-5 komen langzaam de algen er toch in (dagelijks leeg kiepen en vers water erin) maar je houd het wel schoon als je gewoon elke dag even een schuursponsje erdoorheen trekt
                  webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

                  Opmerking


                  • #10
                    Je kan van ook van die alcohol ontsmettingsdoekies gebruiken. Even wrijven een algaanslag wordt makkelijk verwijderd. Mogen het natuurlijk niet te diepe flessen zijn.

                    Opmerking


                    • #11
                      het ging hier volgens mij vooral om het voorkomen van algen
                      groeten gijs

                      Opmerking


                      • #12
                        azijn, waarbij ik er even vanuit ga dat je huishoudazijn bedoeld is minimaal 4% tot maximaal 15% azijnzuur oplossing in water (anders mag het geen "azijn" heten). Dit is dus "zuur" en remt algengroei, echter is het niet verstandig voor de vogels ben ik bang. Als het een fonteintje was in de tuin kun je er prima wat azijn doorheen doen (niet teveel ivm schade) maar voor de vogels zou ik het afraden. Gewoon dagelijks verversen is het beste
                        webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

                        Opmerking


                        • #13
                          De meningen over aanzuren van drinkwater verschillen nogal, tot pH 5,5 schijnt het juist positieve effecten te hebben.
                          Maar, het helpt wel iets tegen algvorming inderdaad.

                          Of alg schadelijk zou zijn... Ik heb het voor mezelf juist een maand geleden getest, 2 dezelfde waterschalen naast elkaar. De vogels dronken vooral uit de bealgde schaal en badderden in de schonere. Dat 4 dagen achter elkaar.
                          Met de katten hier hetzelfde, die drinken liever uit een oud gietertje buiten met "vies water" dan binnen uit een schone bak. :-)
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            ik heb alle drink en voerbakjes dubbel
                            de ene helft staat de hele week in een emmer met iets chloor
                            ik wissel alle bakjes en flessen elke week om en heb nooit geen last van aanslag

                            Opmerking


                            • #15
                              ik heb, net zoals gert bronkhorst alles dubbel. Iedere zondag doe ik alle voer en waterbakjes in de vaatwasser.
                              groeten gijs

                              Opmerking

                              Working...
                              X