Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: Liezen90 stelt zich voor

Junior lid
    Thanks
    0

Liezen90 stelt zich voor

Hallo mede forum leden. Ik ben Stefan Liezen 25 jaar. En heb een gezelschapsvoliere met oa cubavinken, binsen astrildes, diamantvinken etc. Maar nu is het geval dat mijn hart sneller gaat kloppen van de kapoetsensijs. Ik wil hier in broedkooien graag gericht op gaan kweken. Ik heb al veel informatie opgezocht wat er op internet te vinden is. Maar ik wil graag de kapoetsensijs 'koud' kweken. En wil hierbij graag nog wat tips en ben tevens op zoek naar goed kweekmateriaal.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    328
    hallo Stefan, welkom bij het cafe.

in de rubriek tropische vogels, is er heeeeeeel veel te vinden, over deze mooie vogels.

er zijn ook wel wat kwekers hier, die je goed advies kunnen geven.

zoeken naar goed kweekmateriaal, doe je het best op vogelmarktplaats.

of via een vereniging.

Junior lid
    Thanks
    0
    Ton
    Ik heb inderdaad het hele stuk gelezen over de Sijzen van Heidi. Moet ook nog even uitvogel hoe het forum precies werkt.

Senior lid euphonia's Avatar
    Thanks
    45
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liezen90 Bekijk Bericht
    ...Maar ik wil graag de kapoetsensijs 'koud' kweken...
    Dat kan je wel vergeten. 2 a 3 dagen na het uitkomen van het jong gaat de pop 's nachts niet meer op het jong zitten en dan gaat het dood bij lagere temperaturen dan 20 graden. De kapoetsijs is trouwens ook niet winterhard en ze zijn zeer gevoelig voor vocht en kou.

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
    Dat kan je wel vergeten. 2 a 3 dagen na het uitkomen van het jong gaat de pop 's nachts niet meer op het jong zitten en dan gaat het dood bij lagere temperaturen dan 20 graden. De kapoetsijs is trouwens ook niet winterhard en ze zijn zeer gevoelig voor vocht en kou.
    Ik heb ook ergens op dit forum gelezen dat iemand een koppel had waarbij de pop de hele broed op de jongen is blijven zitten. Daar kun je dan op door selecteren lijkt mij. (Bijna) elke vogel is winterhard, zolang die maar de tijd krijgt om aan het Nederlandse klimaat te wennen. Natuurlijk moet je een vogel die gewend is aan warmte niet gelijk hele dagen buiten doen. Maar de uren steeds verder opbouwen en je zult zien dat het niet onmogelijk is. Overigens zijn er al koudkwekers van de kapoetsensijzen

Senior lid
    Thanks
    7
    Hallo Stefan.
    Uit je verhaal maak ik op dat je koud wilt kweken in broedkooien en dat dat in een binnenruimte gebeurt.
    Mijn ervaring met kapoetsensijspoppen is dat de ene pop na 5 dagen het nest verlaat en de andere na een dag of 8/9. Ik kweek in een binnenruimte waar 15 graden de laagste temperatuur is.
    Ik geef ze kapoetsensijzenzaad en eivoer. Al mijn vogels brengen de jongen zonder levend voer groot.
    Voor de kleur kun je de kapoetsensijzen teunisbloemzaad en geraspte worteltjes geven. Ze zijn verzot op witlof, appel en badwater.

Kijk ook eens op de site van de Werkgroep Amerikaanse Sijzen die momenteel weer verder opgebouwd wordt. Succes!
    Laatst gewijzigd door G de Beer; 04-08-2015 om 23:47.

Junior lid
    Thanks
    0
    Mijn eerste ingeving is inderdaad om koud te kweken. Omdat ik denk dat je dan sterkere vogels krijgt. Ik heb op dit forum ook gelezen over het washandje over de jongen en het gebruik van nestverwarmers dat zou dan toch een uitkomst kunnen bieden? Of denken jullie dat je sijzen niet in de broedstemming krijgt als de temperaturen te laag zijn? Ik denk dat het mogelijk moet zijn met vogels die aan ons klimaat gewend zijn. Mocht dit niet lukken kan ik snel genoeg het verblijf verwarmen. Maar hoe houden jullie de temperatuur constant? Ik wil inderdaad kweken in broedkooien in een binnenruimte (waar het wel koud kan worden in de winter maar niet zo koud als buiten). Ik heb nu 2 koppels alle 2 de koppels komen ook uit broedkooien.

Je kan toch ook gewoon 'koud' kweken in de zomer in broedkooien. Waarom doe je dat niet gewoon?
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
    Je kan toch ook gewoon 'koud' kweken in de zomer in broedkooien. Waarom doe je dat niet gewoon?
    Dat is inderdaad de afweging die ik nu aan het maken ben, maar dan nog moet je volgens de meesten in de winter bijverwarmen anders overleven de koppels het niet in de winter en valt er nog weinig te kweken in de zomer. Ik las net een stuk uit het archief dat iemand (ik meen: populier) ze bij -5 heeft gehad.

Senior lid
    Thanks
    18
    ik heb ze in de winter binnen in een vorstvrije ruimte met een temperatuur van plusminus 5 graden, het broedseizoen gaat bij mij gelijk op met de kanaries, wel met lichturen en verwarmen tot plusminus 15 graden, laat je de vogels te koud zitten zal je merken dat je veel onbevruchte eieren hebt , als de man te koud zit word hij niet broedrijp, je merkt dat vlug genoeg hij zal dan nauwelijks of helemaal niet zingen, dat de pop vroeg van het nest gaat hoeft geen probleem te zijn , een lampje eronder of nestverwarming, althans dat is mijn ervaring met kapoetsen, een ander doet het weer op zijn manier.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Luc stelt zich voor
    Door lveyndt in forum Even voorstellen
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 28-07-2015, 18:09
  2. Kiel4207 stelt zich even voor:
    Door kiel4207 in forum Even voorstellen
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 05-05-2015, 18:19
  3. René Stelt zich voor
    Door René_M in forum Even voorstellen