Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 24

Onderwerp: Liezen90 stelt zich voor

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door binkie Bekijk Bericht
    ik heb ze in de winter binnen in een vorstvrije ruimte met een temperatuur van plusminus 5 graden, het broedseizoen gaat bij mij gelijk op met de kanaries, wel met lichturen en verwarmen tot plusminus 15 graden, laat je de vogels te koud zitten zal je merken dat je veel onbevruchte eieren hebt , als de man te koud zit word hij niet broedrijp, je merkt dat vlug genoeg hij zal dan nauwelijks of helemaal niet zingen, dat de pop vroeg van het nest gaat hoeft geen probleem te zijn , een lampje eronder of nestverwarming, althans dat is mijn ervaring met kapoetsen, een ander doet het weer op zijn manier.
    Wanneer begint bij u het kweekseizoen dan Binkie? Het opvoeren van de lichturen was ik overigens wel van plan. Als je ze op 15 graden hebt gebruik je dan alsnog nestverwarming? En hoe houdt u de temperatuur constant?

Senior lid
    Thanks
    18
    ik begin op 1 januari met 10 uur licht, elke week een half uur erbij, dan zit je op half maart ongeveer op 15 uur licht, begin maart voer ik ook de temperatuur langzaam op tot 15 graden in half maart, nestmateriaal krijgen ze pas als de mannen goed zingen, en ze het balts gedrag veelvuldig laten zien, filmpjes kun je vinden op youtube, nestverwarming gebruik ik altijd bij mijn kapoetsen, pas als er jongen zijn natuurlijk en niet tijdens het broeden, 15 graden is te koud als je jongen nog maar een dag of 4 oud zijn en de pop zou er al afgaan, de temperatuur houd ik op peil met een olie gevulde radiator met een afzonderlijke temperatuur regelaar, mijn hok waar mijn broedkooien in staan is van 8 cm geïsoleerde wandpanelen.
    jonge kapoetsen kun je groot krijgen zonder bijvoorbeeld pinkys, ik zelf geef ze de eerste 5 dagen wel pinkys , deze begin ik te geven zodra de man broedrijp gaat worden, niet teveel natuurlijk een kwestie van je vogels goed observeren, ik zet de man apart in het zicht van de pop zodra het eerste ei gelegd is, de eitjes worden hier geraapt en de 4e dag terug gegeven, popjes beginnen namelijk al vlug te broeden dikwijls al met het 2e ei, tijdens het broeden alleen zaad geven, van zodra de jongen er zijn eivoer en pinkys, soms moet je ze al met de 4 dagen ringen maar dat verschild nog al eens, zo doe ik het maar er zijn natuurlijk ook andere manieren.

Junior lid
    Thanks
    0
    Bedankt voor de heldere uitleg. Ik neem alle tips mee die ik krijg. En kijk wat voor mij het makkelijkst is.

Senior lid
    Thanks
    7
    Bij mij is het altijd 15 uren licht en de temperatuur is in de winter zo' 15 graden. Ook ik gebruik een met olie gevulde radiator.

Afgelopen winter hebben mijn 2 koppels ieder 2 x een nest gemaakt en alle eieren van die 4 nestjes waren onbevrucht. ( zie ook eerdere reactie van BinkieBinkie) Vanaf april zijn ze weer begonnen en hadden ieder weer 2 nestjes en alle eieren waren bevrucht.
    Laatst gewijzigd door G de Beer; 05-08-2015 om 14:42.

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G de Beer Bekijk Bericht
    Bij mij is het altijd 15 uren licht en de temperatuur is in de winter zo' 15 graden. Ook ik gebruik een met olie gevulde radiator.

Afgelopen winter hebben mijn 2 koppels ieder 2 x een nest gemaakt en alle eieren van die 4 nestjes waren onbevrucht. ( zie ook eerdere reactie van BinkieBinkie) Vanaf april zijn ze weer begonnen en hadden ieder weer 2 nestjes en alle eieren waren bevrucht.
    Als ze in April pas begonnen waren de jongen dan wel op tijd op kleur voor de TT?

Senior lid
    Thanks
    7
    Ik doe mijn kapoetsen niet op de TT. Bij mij zijn ze oranje.

Junior lid
    Thanks
    0
    Als ik het dus goed begrijp ben je bij kapoetsen altijd nestverwarming nodig? Want wanneer is het in Nederland nou nog 20 graden snachts? Ik heb namelijk hier gelezen dat 15 graden niet voldoende is voor de jongen om te overleven, wat moet dan de minimale temperatuur zijn voor de de jongen?

Senior lid
    Thanks
    7
    Ik heb nog nooit nestverwarming gebruikt. De eerste dagen zit de pop op het nest en naarmate ze groter worden kunnen ze meer hebben. Het maakt ook wel verschil of er 4 jongen of 1 jong in het nest liggen.
    Zelf denk ik dat het vanaf 15 graden te doen is.
    Laatst gewijzigd door G de Beer; 06-08-2015 om 22:22.

Senior lid euphonia's Avatar
    Thanks
    45
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liezen90 Bekijk Bericht
    ...(Bijna) elke vogel is winterhard, zolang die maar de tijd krijgt om aan het Nederlandse klimaat te wennen...
    Zonder persoonlijk te worden kan ik je melden dat dit onzin is. Winterhard betekend dat je een vogel gewoon buiten kan laten voor langere tijd met temperaturen onder het vriespunt. Ik heb vroeger Goulds gekweekt, een vogel uit het warme Australië en ook die geprobeerd winterhard te maken maar dat ging niet lukken. Gezien het feit dat een Gould zoals wij die kennen een gedomesticeerde vogel is voor zo een beetje 75 jaar kan je zeggen dat die vogel na 75 generaties in gevangenschap nog steeds niet winterhard is. Ok, je kan het proberen maar dan vreet de vogel zich helemaal gek om zijn lichaamstemperatuur op peil te houden en gaat uiteindelijk dood door uitputting.

Stamgast
    Thanks
    33
    "Koud kweek/broed" is een term die in de volksmond niets anders betekent dan:
    "tropische vogels kweken tijdens de wintermaanden".
    Dat kan net zo goed verwarmde ruimtes zijn van 20 graden.

Soortgelijke onderwerpen

1. Luc stelt zich voor
    Door lveyndt in forum Even voorstellen
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 28-07-2015, 18:09
  2. Kiel4207 stelt zich even voor:
    Door kiel4207 in forum Even voorstellen
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 05-05-2015, 18:19
  3. René Stelt zich voor
    Door René_M in forum Even voorstellen
    Reacties: 2