Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 39

Onderwerp: Eierschalen

Stamgast van Tuijl's Avatar
    Thanks
    43

Eierschalen

Wij geven standaard eierschalen aan de vogels. eigenlijk altijd als halve schaal en dan in de vlucht/kooi zodat ze zelf er stukjes af kunnen 'bijten'. ook breken we het in de handen om het vervolgens door het grit te doen. maar sommige vogels nemen het niet graag op ondanks dat ik wel in het product 'geloof' gezien de ideale Ca:P verhouding.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het fijnmalen tot poeder (m.b.v. mortier/stamper) van de eierschalen en het vervolgens door eivoer te doen (d.m.v. rul maken) of door het water te doen.

ook als je er geen ervaring mee hebt hoor ik graag jullie meningen en ideeën er over.

De laatste tijd doe ik het niet zo vaak meer,waarom weet ik eigenlijk niet misschien maar weer gaan doen dat even terzijde,maar ik heb nog een oude koffiemolen ooit eens gekocht op een rommelmarkt in Engeland en daar maal ik de eierschalen in.
    Is zo'n koffiemolen waar je het van boven ingooit,soort trechter,en de molen zelf kun je op de zijkant van een tafelblad vastklemmen met een schroef die je aandraait.
    Wordt mooi fijn en ik meng het met het gewone standaard grit maagkiezel mengsel,zie wel dat ze de eierschaal er het eerste uithalen.
    Mvg,
    Kingfisher.

Thanks
    43
    De Goulds bijvoorbeeld zijn er dol op. die krijgen ook de compleet halve schalen. en die gaan er met z'n alle omheen zitten en 'bijten' er stukken af. andere soorten bij ons hebben dit minder. daarom was ik benieuwd of ik het een soort van 'dwangmatig' kon geven door het drinkwater. op deze manier zouden ze het alsnog binnen krijgen. Hoe fijn krijg jij het als je het door die koffiemolen haalt? wij knijpen het gewoon goed fijn totdat het grootste stukje ongeveer 3 x 3 mm is. relatief fijn dus.

Stamgast forpus's Avatar
    Thanks
    77
    ik meng het altijd door het eivoer nadat ik het door de koffiemolen heb gehaald.
    groeten gijs

Morgen wil mijn vrouw weer een eitje,dus dan zal ik er eens eentje malen.
    Maak wel wat foto's,dan kun je het zien.
    Mvg,
    Kingfisher.

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53
    De schalen van de gekookte eieren laat ik drogen en ik pak er dan gewoon een paar die ik event. wat kleiner knijp in mijn hand en dat krijgen ze op de grond van de voliere. Zelfs de nieuwe blauwkoppen gingen het gelijk eten. Daarbij krijgen ze (ook allemaal gewoon op de volierevloer) gewoon zand, gemengd grit, oestergrit, maagkiezel, sepia.

Wij geloven erin dat vogels zelf pakken wat ze nodig hebben.

Groetjes, Chantal
    Voor als je het leuk vindt om onze volière, ons duivenhok en vogels te zien: http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Thanks
    43
    mooie foto Chantal, zo doen wij het over het algemeen ook, en ik ben inderdaad benieuwd naar hoe jij het geeft Bob.

Ik ben het met je eens hoor Chantal. maar ik zit te denken om dit als middel in te zetten voor vogels met kalk gebrek (dunne eierschallen bij een pop) dat wil ik eerst proberen voordat ik een 'middeltje' ga kopen tegen kalk gebrek

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl Bekijk Bericht
    mooie foto Chantal, zo doen wij het over het algemeen ook, en ik ben inderdaad benieuwd naar hoe jij het geeft Bob.

Ik ben het met je eens hoor Chantal. maar ik zit te denken om dit als middel in te zetten voor vogels met kalk gebrek (dunne eierschallen bij een pop) dat wil ik eerst proberen voordat ik een 'middeltje' ga kopen tegen kalk gebrek
    Sepia is met een lepel wel makkelijk tot poeder te maken en over het eivoer te doen. Heb je ook verder verschillende produkten staan voor kalk enzo?
    Hier eten ze ook graag (soms amper, soms vaak) van Natural pikpot. En ook hebben we kleiblokken, ken je dat? In beide zit veel goeds voor de vogels.

Ben benieuwd of de eitjes beter gaan worden. Hoop uiteraard van wel want legnood zit je niet op te wachten met windeitjes.
    Voor als je het leuk vindt om onze volière, ons duivenhok en vogels te zien: http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Stamgast
    Thanks
    36
    Hoe grover de deeltjes (twee à vier millimeter) , hoe minder snel, hoe trager , ze oplossen (oplosbaarheid van het calcium sturen via grofheid kalkbron). Terwijl kalkpoeder/poederkrijt sneller oplossen.

Natuurlijk is de vraag van hoe groot zijn de deeltjes die de vogels er zelf vanaf prutsen/eten.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    57
    Eierenschalen heb ik vroeger veel gebruikt voor mijn Goulds, die waren er gek op.

Ik maalde het altijd in een oude apothekersvijzel.

Tot ik eens op een vogelbeurs kant en klaar gemalen eierenschalen tegen kwam:http://www.vogelartikelenwebshop.nl/...alen-3-kg.html

Mijn huidige vogelsoortenbestand kijkt er helaas niet naar om en laat het links liggen.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails vogel-bio-gemalen-eierschalen-3-kg.jpg  

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. eierschalen
    Door sjouke in forum Tropische vogels
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 17-12-2006, 14:21

Forum Rechten