Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leefomgeving huiskamer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Leefomgeving huiskamer

    Goedendag forumleden,

    Ik zit al een lange tijd met een aantal vragen.
    Wat is 'n prettige luchtvochtigheid en temperatuur voor valkparkieten in een huiskamer, buiten de kweek?
    Wat de vochtigheid en temperatuur nu is weet ik niet. Welk meetapparatuur zouden jullie mij aanraden, gelet op mijn zeer geringe budget?

    Ik heb het idee dat een hoge luchtvochtigheid al snel benauwd op mij overkomt, vooral in combinatie met een hogere temperatuur. Met een temperatuur van 18-20 graden Celsius heb ik die benauwdheid bijvoorbeeld niet en dan voelt de kamer ook een stuk schoner aan.

    Verder heb ik een kleine ionisator. Dit werkt wel, maar het is duidelijk te klein. Ik zou graag een apparaat willen, wat ook de lucht reinigt en misschien zelfs helpt met de luchtvochtigheid.
    Ik vrees echter dat zo'n apparaat te duur is voor mij. Waarschijnlijk hebben jullie hier meer verstand van en kunnen jullie me helpen.
    Natuurlijk gaat er regelmatig een raam open, wordt er gestofzuigd en gedweild, en wordt de kooi schoon gemaakt en gehouden. Dus geen last van stank, alhoewel je altijd wel een dierengeur zult houden. (Ben er wel van overtuigd dat ik zelf meer stink dan m'n vogels. )

    Nog een heel andere vraag: wat gebruiken jullie om uitwerpselen op te vangen buiten de kooi? Momenteel ligt er een outdoor banner van plastic onder de kooi. Toch blijft het lastig om de banner fatsoenlijk schoon te krijgen. Wellicht dat ik maar een krant of folder eronder moet leggen en telkens moet weg gooien. Hopelijk hebben jullie een meer charmante oplossing.

  • #2
    Voor een euro of 10-20 heb je ze al.

    Een ionisator heb ik zelf geen ervaringen mee, maar je zult even moeten uitrekenen wat de inhoud van de (vrije) ruimte is waar de kooi staat. Veel mensen maken de fout om alleen de ruimte van de woonkamer te rekenen terwijl er geen deur naar de hal of keuken is, die ruimte moet je dan ook mee tellen .

    Gewoon het raam even open (pas op voor tocht!) en de normale schoonmaak voldoet over het algemeen al goed. Ionisators worden vaak gebruikt in kweekruimtes omdat daar simpelweg te weinig ventilatie is
    webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Hoi Gravenimage,

        Ik vraag mij af hoe ver je nu staat met jouw probleem van benauwdheid in je woonkamer?

        Ikzelf heb twee zoontjes die allebei dierenvrienden zijn. Opa heeft ook altijd duiven gehouden dus dat verklaart misschien waarom ze nu voor Sinterklaas elk een parkietje willen :-)
        Het probleem is denk ik een beetje hetzelfde als bij jou: Het stof en de uitwerpselen van die vogels baart mij zorgen aangezien mijn man allergisch is voor huisstofmijt en onze jongste zoon gevoelige luchtwegen heeft.

        Ik zou het overwegen om het een kans te geven en ik heb al wat opzoekwerk gedaan wat betreft het reinigen van de binnenlucht. Blijkbaar zijn er nogal wat factoren en bronnen van die vogeleiwitten die de oorzaak zijn van allergische reacties! De gedetailleerde info op de volgende pagina's opende mijn ogen, het is niet iets om licht over te gaan...
        -) Veermijt
        -) Vogelallergie
        -) Duivenmelkerslong

        Het komt er op neer dat het op lange termijn tot longfibrose kan leiden indien er vogelallergenen in de longen komen van mensen die er allergisch aan zijn.
        Laat gerust weten hoe jij het opgelost hebt, het is al een tijdje geleden dat je hier gepost hebt maar misschien kan je mij wel iets bijleren!
        Ik overweeg een luchtreiniger met mechanische filtering en HEPA filtering, ik ben niet echt voor ionisatie.

        Ook wat betreft stofzuigen vraag ik mij af wat jij nu gebruikt van toestel en strategie? Een klassieke stofzuiger volstaat niet om vogelallergenen uit de woonkamerlucht te halen...

        Mvg

        Marjolijn

        Opmerking


        • #5
          Beste Gravenimage en Marjolijn,

          In Mijn huiskamer bevinden zich 2 honden en een Grijze roodstaartpapegaai in alle tevredenheid.
          Dus m.a.w gigantisch veel dagelijkse stof en nimmer last gehad hiervan!
          Wel gaat dagelijks de stofzuiger erdoor heen en luchtvochtigheid word wel gemeten voor ONS zelf ,niet voor de roodstaart.
          In middels zijn wij 17 jaar jaar verder en de roodstaart is in perfecte conditie.
          Deze gaat dan ook medio Mei t/m eind September naar buiten onder een afdak zodat deze wel droog staat.
          Temperaturen zijn voor binnen totaal niet belangrijk voor een vogel ,jij wilt het immers toch niet koud hebben?.
          Wekelijks maak ik de bodem schoon van de kooi en +/- maandelijks de gehele kooi stofvrij poetsen.
          Ook al heb ik last van astma ,never problemen gehad met MIJN luchtwegen.
          Het enigste wat ik altijd adviseer ,altijd ventileren 24 uur p/d.

          Succes met het houden van vogels in de huiskamer.


          Gr ,Hubert

          Opmerking

          Working...
          X