Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 26 van de 26

Onderwerp: TL verlichting in draadkooien

@Josly...

Via deze link zie je de kooien van Martijn http://www.vogelcafe.nl/album.php?al...chmentid=24869
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Guest
    Thanks
    19
    Bedankt HansV.

Maar dergelijke kooien, zijn dit eigenlijk draadkooien.

Draadkooien zijn eigenlijk commerciéle kopien van gaaskooien.
    Zoek maar eens op, hoe en op welke manieren gaaskooien werden/worden gemonteerd in warmere streken/gebieden, op warmere plaatsen.
    Zoals in Spanje voor het houden/kweken van sommige vogelsoorten (Amerikaanse sijzensoorten, Serinus soorten/ondersoorten, etc.).
    Dergelijke gaaskooien van ongeveer 200 cm lang, 150 cm breed en 100 cm hoog. Hangende op ongeveer een hoogte van 90 cm van de bodem/vloer. Met daar bovenop verlichtingsbakken, van/met in het verleden tl verlichtingen, tegenwoordig led verlichtingen.
    Er is op het ogenblik een dergelijk proefproject lopende.
    Dergelijke lichtbakken kosten ongeveer 5000 Euro, als alle voor waarheid mag aangenomen worden. Bovendien computer gestuurd die onder andere bepaalde weersomstandigheden nabootsen (onweer, bewolkt, etc). En dit op/bij twee verschillende ruimtes.
    De ene ruimte met een constante temperatuur en vochtigheidsgehalte, de andere ruimte met een varieerende temperatuur en vochtigheidsgehalte. Afhankelijk van de computer gestuurde weersomstandigheden (onweer, bewolkt, etc).
    Dergelijke projecten hebben eigenlijk meermaals verschillende doelen.
    Onder andere ook wat menselijke aandoeningen/ziektes aangaat (Alzheimer, Parkinson). Hersenen onderzoeken.

Senior lid
    Thanks
    3
    Josly, hoe zit het met de kassen die je in dierentuinen zien. Daar verlichten ze meestal ook niet bij?

Als ik burgers zoo bush bekijkt, daar doet alles wel goed ook met planten. Want die hebben wel die uv licht nodig?
    Groeten Niels

Guest
    Thanks
    19
    Maar komen de vogels dan al of niet in contact met het natuurlijk licht. Bijvoorbeeld via vensterluiken.
    Planten zonder UV licht in een kas bestaat niet. En is eigenlijk van toepassing voor om het even welk levend wezen.
    Hebt je in het verleden ooit de Zoo van/in Antwerpen bezocht?
    Daar kon men toen dieren bezichtigen die zich niet achter een uiterlijk zichtbare afrastering waren gehuisvest.
    Die afrasteringen werden warmtegordijnen genoemd.
    Maar hadden negatieve effecten met alles wat te maken hadden/hebben met verlichtingen. En heeft men wijselijk beslist om dit niet langer toe te passen.
    In een ander topic heb ik het onder andere over schuilplaatsen, uitwijkmogelijkheden.
    Hoe kleiner de ruimtes, hoe minder uitwijkmogelijkheden (lichtstralingshoeken-lichtstralingslengtes).
    Bij draadkooien die op de juiste manieren zijn opgesteld, zijn vooral de lichtstralingshoeken belangrijk.
    Bij onder andere kistkooien moet men ook rekening houden met de lichtstralingslengtes (lichtweerkaatsingen). Die onder ander worden beinvloed door soorten materiaal (hout-kunststof), soorten achtergrondkleuren (wit-pastel).
    Laatst gewijzigd door Josly; 15-08-2015 om 13:28.

Senior lid
    Thanks
    0
    Mischien is er al over gesproken maar heb het niet terug kunnen vinden.
    Ik heb nu een tijdschakelklok met daaraan gekoppeld 2 tl balken en 2 daglichtlampen.
    De daglichtlampen gaan opbouwend branden waarna op het hoogtepunt de tl lampen gaan branden en de daglichtlampen uitspringen en s'avonds omgekeerd natuurlijk.
    Nu zit ik er over te denken omdat het in sommige kooien iets te donker is naar mijn zin, om ledblokjes of strips te plaatsen in de broedkooien.
    Maar kan ik het geheel dan ook aansluiten op de tijdschakelklok?

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    284
    dat denk ik wel.

alleen gaat het dan in 1 x op volle sterkte aan.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Soortgelijke onderwerpen

1. draadkooien
    Door jan in forum Binnenshuis
    Reacties: 54
    Laatste Bericht: 14-12-2015, 00:15
  2. draadkooien
    Door knak in forum Kweek- en broedkooien
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 23-02-2012, 16:34

Forum Rechten