Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 26

Onderwerp: TL verlichting in draadkooien

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Klinkt goed, ga denk ik mijn spullen daar ook bestellen voor in de toekomst.

Laat nog even wat horen hoe het gegaan is.

Senior lid MartijnSchaufeli's Avatar
    Thanks
    1
    Ik ga de verlichting morgen pf overmorgen bestellen.

Tuurlijk houd ik je hiervan op de hoogte Michael. Als alles straks gereed is, zal ik eens een paar mooie plaatjes plaatsen.

Nog bedankt voor al je tips! 👍😊

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Graag gedaan Martijn,

Ik was benieuwd, je hebt nu alles geďnstalleerd en werkt die optische sensor een beetje met je lichtdimmer?

Erg handig gedaan met die magnetische kweekkaarthouders.http://www.vogelcafe.nl/album.php?al...chmentid=24869
    Laatst gewijzigd door populier; 21-07-2015 om 16:39.

Ziet er top uit Martijn. Daar gaan je kortstaarten zich goed in thuis voelen.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Thanks
    1
    Dank jullie wel!

@Populier: Ja, ik had de modules eerst hangen aan de tralies v/d kooien, maar dat bleef niet echt lekker zitten.
    Dus toen bedacht ik mij ineens waarom niet de modules plakken op de kweekkaarhouders dan hoef ik ook niets te slopen als ik de kooien eens grondig wil afspoelen

De optische sensor ben ik nog niet helemaal over uit, vooralsnog zie ik niet de meerwaarde en ga ik hem niet gebruiken.

@HansV: Ja,ik heb alles geprobeerd zo natuurlijk mogelijk te maken. Aan de linkerzijde delen van een kunstkerstboom met daarin allerlei holtes en openingen en in de uiterste hoek tegen de achterwand, een nestkastje verstopt, diep in het kunstgroen.
    Aan de rechterzijde een bos nep klimop en hierin ook, in de uiterste hoek een nestkastje gestopt.

Ik wil dan ook de gehele lengte (240cm lang) gaan gebruiken voor 1 koppel.
    De vogels hebben lekker de ruimte en genoeg plekken om te verstoppen als ik ze ga voeren, daarnaast wordt de kooi (gezien al het kunstgroen) ook niet zo sterk bevuild.

Ik hoop dat we dan een succesje mogen halen met de Kortstaarten, mocht het niet op een natuurlijke manier lukken, dan ga ik het eens proberen om de eieren onder de Goulds te leggen. Maar dat duurt allemaal nog een tijdje.
    Met vriendelijke groet,

Martijn Schaufeli

Guest
    Thanks
    19
    Sorry.

Eigenlijk snap/begrijp ik het allemaal niet zo goed.

Betekent het dan dat de modules zich aan de voorkant van de kooi(en) bevinden.
    De verschillende kenmerken tussen tl verlichtingen en led verlichtingen zijn onder andere de stralingslente en stralingshoek.
    Kenmerken bij led verlichtingen zijn korte straling (kortstralig) en beperkte stralingshoek.
    Alles heeft vooral te maken met de verschillende soorten led verlichtingen.
    Eigenlijk bestaan er drie soorten witlicht ledverlichtingen.

(1) Door het aanbrengen van gele fosfor op de chip van blauw led ( meest courant gebruik).
    (2) Door het aanbrengen van rode fosfor, blauwe fosfor en groen zinksulfide op de chip van ultraviolette led.
    (3) door het combineren van rode, blauwe en groene led in een omhulsel.waardoor de mogelijkheid bestaat om het wit licht in een bepaalde categorie te sturen (warm licht, koud licht, etc.).
    Twee merkwaardige vastsellingen bij led verlichtingen voor/bij dieren/vogels zijn de verkeerde keuzes van led verlichtingen, en of verkeerde opstellingen van led verlichtingen.
    Een van de voornaamste oorzaken daarvan zijn de gebrekkige informaties van dergelijke led verlichtingen voor/bij dieren/vogels.
    Sommigen van hen weten zelfs niet om welke soorten samenstellingen van led verlichtingen het gaat.
    De meest "geschikte" voor mensen, dieren/vogels zijn de combinaties rood, bauw, groen.
    Maar beschikken over de kortste lichtstralen, en beperkte stralingshoek(en).
    Ideaal voor beperkte ruimtes. Zoals verlichtingen in broedkooien/kweekkooien. Maar minder geschikt voor grotere/ruimere ruimtes. Zoals verlichtingen in/voor de volledige broed-kweekruimtes.
    Door fosfor er aan toe te voegen, worden de lichtstralen langer, en de stralingshoeken groter.
    Dus meer geschikt voor grotere ruimtes.
    Bijvoorbeeld als centrale lichtpunten voor/bij broedruimtes/kweekruimtes.
    Voor led verlichtingen in broedkooien/kweekkoien de combinaties rood x groen x blauw (RGB) het meest van al geschikt. Al of niet gecombineerd met UV.
    UV (onder 380nm) en IR (boven 780nm) bevinden zich in het ontzichtbaar spectrumgedeelte.
    Door de aanwezigheid van UV worden de levenskwaliteiten van mensen, dieren/vogels beinvloed. Zeker dieren/vogels in gevangenschap die deels onttrokken worden van natuurlijk licht.
    De juiste opstellingen van lichtbronnen bestaan niet. Er kan wel voor gezorgd dat de opstellingen ervan zo idieaal mogelijk zijn voor dieren/vogels.
    Vanwege korte stralingen, en beperkte stralingshoeken, zijn de meest geschikte plaatsen voor led verlichtingen in kistkooien, bovenaan in het achterste gedeelte.
    Eigenlijk bestaat daarvoor een zekere rekenkundige term.
    Namelijk twee derde van de voorkant, een derde van de achterkant.
    Bijvoorbeeld de kooi is 60 cm diep:
    Betekent:
    40 cm van de voorkant/tralies.
    20 cm van de achterkant/achterwand.
    Maar ook de achtergrondkleur speelt een zekere rol bij kistkooien.
    Bij led verlichtingen:
    Maak zoveel mogelijk gebruik van pastelkleuren, en in mindere mate van witte kleuren.
    Zeker als het te maken heeft met kunststof kistkooien.
    Bij draadkooien die op de juiste manieren zijn opgesteld zijn die minder van toepassingen.
    De meeste geschikte plaatsen van led verlichtingen bij draadkooien zijn in het midden boven de draadkooien.
    Ook combinaties van RGB x UV worden aangeraden.
    Bijvoorbeel drie modules.
    De middelste module: UV module.
    De buitenste modules: RGB modules.
    Of vice-versa.
    Aantal en of soorten modulles is afhankelijk van de ruimte, soorten vogels, etc.

Led verlichtingen nooit langs de voorkanten van kooien plaatsen.
    En zeker niet langs de tralies voorkant kistkooien.
    Het zelfde wat vogelnesten betreft.
    Bij led verlichtingen in broedkooien/kweekkooien, vogelnesten altijd binnenin de kooien.
    Bij/als centraal lichtpunten led verlichtingen in kweekruimtes (ruime binnenkooien/voliéres).
    Zoveel mogelijk diagonaal (van de ene koek naar de andere hoek).
    Ook hier afhankelijk van de ruimtes, opstellingen van kooien, soorten vogels, etc.
    Laatst gewijzigd door Josly; 25-07-2015 om 15:04.

Guest
    Thanks
    19
    Nogmaals vanwege dezelfde omstandigheden als in een andere rubriek/topic.

Door gebruik te maken van UV led verlichtingen, bestaat de mogelijkheid dat de vogels andere kleuren zien dan de kleuren die ze gewoon zijn (UV kleuren). en waardoor er een zekere onrust ontstaat.
    Zie informatie led verlichtingen bij gouldamadines.

www.deweekkrant.nl/print?printid=2430333

Thanks
    1
    Josly, wat een verhaal weer incl de gehele wetenschappelijke uitleg.

Als je mijn foto bekijkt, zie je dat de modules gewoon in het midden aan het plafond vd kooien hangen. Had je een hoop typ werk bespaard

Senior lid
    Thanks
    18
    geplaatst door josly Bij led verlichtingen in broedkooien/kweekkooien, vogelnesten altijd binnenin de kooien.

ik heb mijn keizersnesten toch aan de buitenkant hangen en merk niks geen nadelige gevolgen hiervan, ik denk zelf dat de broedende vogels meer rust krijgen als ze niet de hele dag in het volle licht zitten.

Guest
    Thanks
    19
    Sorry.

@MartijnSchaufeli
    Jammer genoeg vind ik geen foto van de kooi(én) terug in deze rubriek, op deze topic.

@binkie
    Inderdaad gaat het soms goed, loopt het goed af (die ene keer).
    Maar het zal je maar overkomen als het slecht gaat, slecht afloopt (die 99 keer).

Wat continu in het felle licht zitten betreft.
    Sorry.
    Dan is er iets fout met de inrichting(en) van de kooi(en).
    Neem nu als voorbeeld 60 cm als diepte van de kooi, en de led verlichtingen zijn op een ideaals mogelijke manieren gemonteerd, dan komt er geen ongewenst "fel/helder wit/blauw licht terecht in vogelnesten vooraan, bovenaan, aan de binnenkant.
    Alleen al vanwege de beperkte stralingshoek. Bovendien door de korte lichtstralen zijn die "felle" lichtstralen al merkelijk minder.
    Dit is gewoon terug een reactie uit menselijk standpunt (mensen ogen).
    Of te wel worden er verkeerde leds gebruikt.
    Blauwe leds met geel fosfor.
    Rood fosfor en blauw fosfor bestaan in zekere zin niet.
    Eigenlijk zijn dat RGB leds/modules, in het bezit van een zekere hoeveelheid fosfor.
    Dit zijn de helderste led verlichtingen.
    De zogenaamde blauw-wit led verlichtingen, en zijn altijd in het bezit van een zekere hoeveelheid UV.
    Het zijn de duurste van alle soorten led verlichtingen, en gaan het minst van al het langst mee.

Wat velen op forums/fora's vergeten, niet aan denken, is dat die ook bezocht worden, beken worden, door de zogenaamde "stille" lezers.
    Meermaals zijn dat personen die op zoek zijn naar informaties die de "stille" lezers aanbelangen, interesseren.
    Dus voor dergelijke personen kunnen berichten al of niet belangrijk zijn.
    Meermaals nog belangrijker dan de topic-starter.
    Kijk wat er vandaag van terecht heeft/hebben gebracht door onder andere:
    "On topic" bij al datgene wat rechtstreeks/onrechtstreeks te maken heeft/hebben met het kuren.
    "On topic" is een van de oorzaken dat er nu vogels zijn (putters, goudvinken, etc) die zonder een of ander product niet meer in leven te houden zijn.
    Is dit de manier om vogels te houden, te kweken.
    Geef mij dan maar op forums/fora's een of ander personen die af en toe "onnozelheden" verkondigen, maar wetende dat de vogels van die "onnozele" personen op een zo natuurlijke manier werden/worden gehouden/gekweekt.
    Laatst gewijzigd door Josly; 25-07-2015 om 23:11.

Soortgelijke onderwerpen

1. draadkooien
    Door jan in forum Binnenshuis
    Reacties: 54
    Laatste Bericht: 14-12-2015, 00:15
  2. draadkooien
    Door knak in forum Kweek- en broedkooien
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 23-02-2012, 16:34

Forum Rechten