Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gemeenschapsvoliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • gemeenschapsvoliere


  • #2
    Wil je deze voliere een beetje bevolken, dan zit je beter met "kolonie"- of familievogeltjes. Ofwel ga je naar koppels van verschillende soorten vogels die elkaar gerust laten. Keuze genoeg. Wat niet bij elkaar kan is heel wat om op te sommen. Bij de een lukt soms wat bij een ander absoluut niet kan. Zo weinig mogelijk is altijd beter dan zoveel mogelijk. In de natuur zit ook niet alles op elkaar binnen 12x4. Ik zou eerlijk gezegd voor een kolonie grasparkieten of iets dergelijks gaan. 1 soort met eventueel 1 koppel van iets anders erbij dat elkaar gerust laat. (grasparkieten mag ik niet houden van mijn vrouw ;-) ).

    Veel plezier met het plannen en succes met het bouwen. Hou ons op de hoogte. Ik probeerde ook een dergelijk projectje, maar ik begin nu stap voor stap met het bouwen.

    Opmerking


    • #3
      merci voor de reactie maar wil geen kromsnavels. eerder insecteeters of zaadeters en koppel duifjes ofzo .
      heb zelf een klein voliere met enkele exoten . maar wil een stap verder gaan en wat specialere soorten gaan houden. geen zebravinken, kanaries, diamantduifjes, japanse meeuwtjes, spitstaartjes, binsenastrilden bichenowtjes , ....

      Opmerking


      • #4
        wevertjes in kolonie

        Opmerking


        • #5
          ja dat is een optie, maar welke soorten zijn het verdraagzaamste naar andeer soorten toe?
          want maken ongevloofelijke mooie nesten .....

          Opmerking


          • #6
            Ik denk dat je eerst zelf al gerichter moet gaan bedenken en googlelen naar welke vogels allemaal je voorkeur uit gaat.
            Dan gaan kijken op welke manier ze leven en moeten overwinteren, of dat past bij wat jij ze kan gaan geven. Bv Afrikanen kunnen minder kou hebben dan Australische vogels.
            Dan gaan bekijken (uit de vogels die je leuk vindt) of ze sociaal zijn, of koloniebroed mogelijk is. Of koloniebroed in zo'n grote ruimte mogelijk is want koloniebroed in een te klein hok dat mislukt veelal altijd. Als voorbeeld. Bij gordelgrasvinken staat dat dat niet kan, echter, wij hebben 5 koppels in de voliere en dat gaat prima.
            Je moet ook gaan bekijken hoe je het wil gaan doen met uitvangen. Zo'n grote ruimte is daar lastig voor maar lees ook wel dat ze daar een vangkooi voor gebruiken waar in gevoerd wordt.
            Zo zul je stapje voor stapje je plannen in beeld moeten brengen voor jezelf en dan kom je er vanzelf achter welke vogels het gaan worden.

            Groetjes, Chantal
            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

            Opmerking


            • #7
              duiven valle ook af en ik dacht in de 1ste instantie aan 1 gemeenschapsvoliere te maken met zaadeters en daar specialere soorte inzetten en dan nog een 2de voliere met insecteneters. geen watervogels of kwartels enof vruchteneters. wie heeft er zo een idde van wat heeft men al bnij elkaar zitte die elkaar erust laten en dan af en toe ene nestje kan groot krijgen. of is het een valse droom en moet je aparte vluchtjes hebbe per soort om zo de ideale omstandigeheden te krijgen? wie heeft er wevers zitte in kolonie en zoja welke soorten is mogenlijk?

              Opmerking


              • #8
                Over het algemeen gaan de meeste soorten Australische prachtvinken goed samen. Deze zijn makkelijk te houden voor de beginner, en zijn ook wat winterharder dan de Afrikaanse prachtvinken.

                Zelf hou ik spitsstaarten, bruinborst rietvinken, ceres amadines, diamantduifjes, (timor)zebravinken, binsenastrildes bichenowastrildes.

                Dan ook nog wat afrikaanse prachtvinken (zilverbekjes, kleine cubavinken, kanaries) en diverse Australische Parkieten (Grasparkieten, roodrugparkieten, valkparkieten
                webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

                Opmerking


                • #9
                  Ik zou wel rekening houden met de grootte van het binnenhok. Dat is de maximale grootte die bepaalt hoeveel vogels erin kunnen. Ze moeten daar 's nachts samen in... of 's winters. De ruimte buiten is vliegruimte, maar niet mee te tellen in de leefruimte als ze daar niet kunnen overnachten of overwinteren.

                  Opmerking


                  • #10
                    aan de binnenruimte had ik gedacht aan 2m *2.5m(dat is geisoleerd en kan ik bijverwarmen als nodig) maar van de voliere zelf ga ik nog wel een deel van overdekken.

                    Opmerking


                    • #11
                      het is ook een beetje wat je persoonlijk voorkeur is natuurlijk als je echt prachtvinken wil doen heb je een onwijs scala aan soorten maar met dergelijke afmetingen zou je eventueel ook aan insecteneters kunnen denken (of iets als baardmannetjes). persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van australische prachtvinken en lonchuras. of doe het eens anders dan anders en neem een kolonie goulds, kolonie bruinborst rietvinken o.i.d.





                      Ik zou duiven nog niet zo snel afschrijven. google eens op: Columbina passerina (musduifje), Columbina talpacoti (talpacotiduifje) en op andere Columbina soorten. of denk aan vredesduifjes (Geopelia placida)

                      Opmerking


                      • #12
                        Als je een verwarmd (nacht)hok kunt aanbieden heb je wel verschillende mogelijkheden. Er zijn verschillende relatief rustige soorten die, zeker op die oppervlakte, makkelijk te combineren zijn en niet al te prijzig zijn.

                        Ik denk aan roulrouls, musduiven, groenvleugelduiven, wevers, driekleurenglansspreeuw (zelf nog niet gehad maar ik vind ze prachtig en ze staan zeker op het verlanglijstje).

                        Opmerking

                        Working...
                        X