Wel Yeli, mogelijk is je aandacht op andere paden beland, zonet dan nog wat aanvullend en vervolg informatie voor je.

De kauwen die een nieuwe dynastie vormen verdedigen hun territorium met verve.
De bonte en nagenoeg witte exemplaren zijn er niet meer. Nu is er een nieuwe garde aan het bewind. Ik kreeg een indruk niet van sterker maar wel slimmer en de omgeving meer uitbuitend qua mogelijkheden. Ook zijn ze nauwkeuriger op de hoogt van veranderingen en wat dit oplevert. Ze reppen zich nu langs de weg waar de stuk gereden hazelnoten zich in overvloed bevinden. Dat ze zichzelf daarmee op een notendieet plaatsen lat zich aanzien maar schijnt hen niet te deren.
Om een bezoek aan de kolonie te doen geef ik je de nodige informatie.

Het gebied omvat in ieder geval een gebied grenzend aan Roosendaalseweg, Prumelaan, dan zuidwaarts Velperweg, novalaan, lekstraat tot in ieder geval de IJsel laan dan oostwaarts tot aan A12, dan noordwaarts langs Bronbeek tot zeker de Roosendaalseweg maar mogelijk ook nog de Schelmseweg .
Binnen dit gebied ligt dan park Angeren Stein en landgoed insula dei ,tevens landgoed Regina Pacis alsmede de heemtuin Presikhaaf en park Presikhaaf , park rusthuis Bronbeek voorwaar een mooi stukje natuurgebied en cultuur historisch gebied .
Het gebied was persoonlijk grondgebied van Koning Willem III dit omdat verkochte delen steevast een officieel document kregen met zijn naam en handtekening die bij hem een simpel Willem bevatte. Dat dit terrein voor kauwen bij uitstek geschikt is zal zijn omdat er een natuurlijke aanplant is van voor kauwen bomen en struiken nuttige gewas. Hoog en laagbouw van kers, hoog en laagbouw van hazelnoot bomen en struiken, wilde pruim, diverse eikel varianten.
Aan de kersen beginnen ze al als er jongen zijn en aan de eikelsoorten eindigen ze in de eerste maanden van het jaar in gezelschap van de houtduiven.

Zoals ik je al eerder schreef de kauw een veelzijdig en schrandere bewoner van park, weiland en bos.
Als slaapplaats kiezen ze de groepen van oude eiken. Deze staan in de beschreven en de genoemde parken en ook daar buiten veelal in groepen. Kom je per trein is start en eindpunt van je trektocht station Presikhaaf aan te bevelen. Eten kan je uitstekend in Bronbeek waar een goede Indische keuken aanwezig is. Velp dat met Roosendaal dat oostwaarts aangebouwd ligt aan de A12 ,bied naast de vele winkels en horeca ook nog de gelegenheid tot het bezoeken van Kasteel Roosendaal het eigendom van de familie van Palland. Naast de bedriegertjes, die alom bekend zijn , maar die mij bekend van de konijnen, een uitstekende stam Lotharingen konijnen en als broodheer van mijn vader zaliger. Deze was in die jaren ’30 vorige eeuw een bekwaam chauffeur en toen al bekend met internationale wegen. Voor de Baron was dat een pre, die wilde wel eens een grens overschrijden, letterlijk en figuurlijk. Ritje met Joepi de jonge baron was het even naar Den Haag, beter gezegd naar Scheveningen. Joep was een wilde in de familie. Mijn Vader heeft het er nog lang over gehad hij moest als chauffeur de wagen in Scheveningen de zee in rijden. De Heren wilde weten hoever dat kon. Mijn Vader werd gered en hield er zijn leven lag angst voor water aan over. De wagen was een Hispano Suisse en of die werd gered verteld de historie niet wel dat men toen maar besloot om naar Antwerpen te gaan met koets en paarden dat dan weer wel. Thuiskomen duurde nog wat dagen eerst werd er gevierd wat er maar te vieren was.