Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 32

Onderwerp: Ik heb geen vogel

Senior lid
    Thanks
    17
    Nu sommige dingen duidelijk worden kan er extra informatie komen die aansluit op wat bekend is.
    In de door U genoemde woonplaats is het een van de beste plaatsen om waarnemingen te doen van een heel groot scala aan vogels.
    Door de ligging is een enorm variabel biotoop beschikbaar.
    Veluwe massief en rivierengebied zorgt daarvoor.
    Zo zijn er bijvoorbeeld meer dan tien soorten distel soorten aanwezig hier.
    Door de uitstroom van water in de richting rivieren in de loop der tijden een kenmerkend landschap tot stand gekomen.
    Oud en heel oude bos maar ook cultuur landschap kan je er vinden.

Wandel eens op de noordkant van het station richting Sonsbeek en Zypendaal.
    Het aangelegde park heeft een enorme verscheidenheid aan bomen die in het verleden zijn verzameld en hier aangeplant zijn.
    Door de leeftijd van de bomen zijn de natuurlijke holen en nestgelegenheden ontstaan voor de vele soorten die hier kunnen leven.

Westelijk van het genoemde station kom je in Mariëndaal, een uitgesleten geul uit het Veluwe massief.
    Bekend is er de aangelegde groene tunnel van eik.
    Altijd kom je er ook de bekende wellen tegen waar het water het oppervlak bereikt.
    Om die reden is er dan ook altijd water, de eerste behoefte, aanwezig.
    De al genoemde variatie aan planten, struiken bomen geeft alles wat dieren nodig hebben om van te leven.

Een groot aantal snelwegen die ook in de lucht bestaan zijn waar te nemen.
    Die van kauwen naar voedselgebieden en slaapplaatsen zijn een machtig schouwspel om waar te nemen.
    Die trekwegen worden ook door veel andere soorten bevlogen en dusniet alleen van vogels.
    Ook de vleermuis soorten die hier in oude bomen huizen, vliegen van hier maar hun jachtgebied in de uiterwaarden hebben, volgen vaste lucht corridors.

Van een trekroute van zwaluwen die zich in een breedte van enkele tientallen meters breed jaarlijks waar te nemen is, kan ik de plaats aangeven.
    Ik kan je van vele plaatsen hier in de directe omgeving wonderlijke dingen verhalen mits er belangstelling voor is.

Veluwe massief; ontstaan in de laatste ijstijd
    Rivierengebied; ontstaan door waterafvoer van gebergte in Europa naar de zee.

Junior lid
    Thanks
    0
    Hallo Edward,
    Wat interessant! Ik wist niet over de vaste lucht corridors van vogels en vleermuizen. Woon je hier dichtbij? Ja, dit is een hele mooi gebied vol met vogels en bomen. in Sonsbeek en Zijpendal ben ik geweest maar ik ben niet zeker of ik in Mariendaal ben geweest.Volg je de vogels? Ik wil graag weten, bijvoorbeeld, in welke plaats slapen mijn kauwen. Nu komen ook kleine kauwen in mijn terras die in Juli en Augustus zijn geboren. Ze zijn zo schattig. In Lathum, waar mijn schoonouders wonen, heb ik kauwen samen met roeken gezien. Ik volgde ze . Elke keer als ze me zagen aankomen sloegen ze alarm. Achilles zegt in zijn boek dat kauwen een speciale alarm hebben voor mensen. Ze verhuisden telkens van een boom naar een andere. Ik heb gehoord hoe twee roeken op afstand met elkaar communiceerden.

Senior lid
    Thanks
    17
    Wat erg interessant is om eens te observeren is om eens een tochtje te maken naar de Beneden-Dorpseweg in Oosterbeek.
    Gelegen westelijk van station Arnhem-Centraal.
    Je kan er met een stadsbus rechtstreeks naar toe of met de fiets er heen te gaan is ook haalbaar.
    Daar staat een oeroud kerkje, een bushalte staat er voor de deur.
    Een naast gelegen parkje laat je toe om jezelf daar op een bankje te parkeren en vandaar eindeloos te observeren wat de vogels je laten zien en vertellen met hun gedrag.
    Het is kerkje is zo oud dat de kauwen deze uit het verleden in hun leven meegenomen hebben tot in deze tijd.
    Op dat godshuisje komen de kauwen al sinds oeroude tijden, ook in begrippen van kauwen.
    Hoe vreemd het ook mag klinken kauwen houden daar met regelmaat bijeenkomsten die van grote betekenis zijn voor hen.
    Allerlei voor kauwen belangrijke zaken worden er besproken en gewogen.
    Ik schrijf alsof ze als mensen zou kunnen reageren, het blijven en zijn natuurlijk dieren,.
    Wel heel slimme dieren en zelfs voor vogels heel hoog begaafd
    Het gebeurt op een wijze die voor de observator duidelijk waarneembaar gebeurt.
    Het gekeuvel dat kauwen onderling kennen is op sommig gebied door ons te volgen.
    Konrad geeft daarvoor legio voorbeelden van.
    Enkele zijn er simpel te rangschikken bij paarvorming en alles wat daar bij komt kijken.
    In het najaar wordt er gewikt en gewogen, ja zelfs geoordeeld door hen.

Slaapplaatsen, was je vraag?
    De brug over de IJsel tussen Arnhem en Westervoort wordt als slaapplaats gebruikt in de koudste maanden van het jaar.
    Gelre Dome ook al een vaste stek voor kraaien.
    De middenberm vanaf de Rijnbrug tot aan de autoweg naar Nijmegen nog zo'n vaste waarde.
    Dergelijke plaatsen zijn geliefd omdat ze behoeden voor de nachtelijke strooptochten van de boommarter.
    Het bos Presikhaaf is een toevluchtsoord voor de kauwen vanaf september / november
    Dat wordt ingesloten door het gebied beginnende aan de Rozendaalseweg voor de noordkant en winkelcentrum Presikhaaf aan de zuidkant.
    De aanvliegroute ervan kan je zien op de Velperweg hoogte giro gebouw en oostelijker
    De aantallen? 2 uur lang en in een breedte van 150 meter.
    Als die trek loopt in voornoemde maanden, elke dag aan schemertijd te bewonderen.

Junior lid
    Thanks
    0
    Bedankt Eduard voor al de informatie over de kauwen van de omgeving van Arnhem. Ik zal in mijn vrije tijd naar deze plekken gaan. Lijkt me heel interessant

Senior lid
    Thanks
    17
    Heb je nog belangstelling voor kauwen Yeli?
    Op die moment zijn er stammen oorlogen aan de gang bij kauwen hier in de buurt.
    Lijkt te gaan over foerage gebied en de claims erop van belanghebbenden.

Gaat er heftig aan toe als ze op de rug liggend elkaar schade toe te brengen.
    Met het klauwen in elkaar gestrengeld lijkt het een wonder dat er niet een of ander voor altijd blijft liggen.

Senior lid
    Thanks
    5
    Als ik goed begrijp leven Roeken in stammen waarvan een de leider is. Dus als ik een roek zie dan hoort die bij een of andere stam ?

Senior lid
    Thanks
    7
    Klopt. Roeken en kauwen leven in (grote) groepen. Kraaien zie je doorgaans alleen of per twee.

Senior lid
    Thanks
    5
    Dank u, is erg leerzaam

Junior lid
    Thanks
    0
    de gorrion is mijn lieveling ,oftewel de mus
    lachen !!

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    328