Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ik heb geen vogel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Hi Eduard,
    Ik lees nu het boek De Kauw van Achilles Cools.Ik zal ook die van Konrad Lorenz lezen.
    Ik heb vragen zoals deze.
    Er wordt gezegd dat vogels melk niet kunnen verteren maar er zijn verhalen over eksters en kauwen die flessenmelk open deden en ervan dranken.Er wordt ook gezegd dat kauwen kaas lusten.Kan ik stukjes kaas geven?

    Een van de kauwen die mijn terras bezoeken heeft altijd zijn snavel open. Ik heb hem met andere kauw gezien aan het vechten een paar dagen geleden. Vandaag zag ik hem weer noog steeds met zijn snavel altijd open.Ik vraag me af of hij ziek is.

    Groetjes
    Yeli
    Last edited by Yeli; 03-07-2015, 16:25.

    Opmerking


    • #17

      Opmerking


      • #18
        Als je kaas geeft moet je wel het plastic van de korst afhalen, dit gaat het beste als de kaas op kamertemperatuur is.

        groetjes fons
        Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
        uit het restant de rest van het land.

        Opmerking


        • #19

          Opmerking


          • #20
            Dankjewel voor al deze informatie. Ik geef ze stukken kaas maar niet veel omdat kaas bevat ook veel zout voor vogels.Ik heb gelezen dat zout niet goed is voor vogels. Een keer per dag geef ik ze wel brood, een boterham met pindakaas of zelfgemaakte aardbeienjam met honing en dadels in plaats van suiker. De pindakaas is wel van de supermarkt. Ik wil pindakaas voor ze maken maar de pinda's zijn zo duur. Pinda's vinden ze heel lekker. Ik koop ze bij de dierenwinkel. Ik kook ook maisbloem met mais en zaden voor ze. Ze vind het heerlijk. Ik heb niet meer de kauw met de open snavel gezien of ik herken hem niet meer. Ik hoop dat hij beter is geworden.Ik kan er niks aan doen omdat ze zijn wilde kauwen. Ze schrikken van me en ik krijg ze niet te pakken. Bij de treinstation hier in Arnhem loopt eentje met een kale hoofd rond, arme diertje.
            Last edited by Yeli; 26-07-2015, 16:06.

            Opmerking


            • #21

              Opmerking


              • #22
                Hallo Edward,
                Wat interessant! Ik wist niet over de vaste lucht corridors van vogels en vleermuizen. Woon je hier dichtbij? Ja, dit is een hele mooi gebied vol met vogels en bomen. in Sonsbeek en Zijpendal ben ik geweest maar ik ben niet zeker of ik in Mariendaal ben geweest.Volg je de vogels? Ik wil graag weten, bijvoorbeeld, in welke plaats slapen mijn kauwen. Nu komen ook kleine kauwen in mijn terras die in Juli en Augustus zijn geboren. Ze zijn zo schattig. In Lathum, waar mijn schoonouders wonen, heb ik kauwen samen met roeken gezien. Ik volgde ze . Elke keer als ze me zagen aankomen sloegen ze alarm. Achilles zegt in zijn boek dat kauwen een speciale alarm hebben voor mensen. Ze verhuisden telkens van een boom naar een andere. Ik heb gehoord hoe twee roeken op afstand met elkaar communiceerden.

                Opmerking


                • #23
                  [COLOR="#0000FF"]Wat erg interessant is om eens te observeren is om eens een tochtje te maken naar de Beneden-Dorpseweg in Oosterbeek.
                  Gelegen westelijk van station Arnhem-Centraal.
                  Je kan er met een stadsbus rechtstreeks naar toe of met de fiets er heen te gaan is ook haalbaar.
                  Daar staat een oeroud kerkje, een bushalte staat er voor de deur.
                  Een naast gelegen parkje laat je toe om jezelf daar op een bankje te parkeren en vandaar eindeloos te observeren wat de vogels je laten zien en vertellen met hun gedrag.
                  Het is kerkje is zo oud dat de kauwen deze uit het verleden in hun leven meegenomen hebben tot in deze tijd.
                  Op dat godshuisje komen de kauwen al sinds oeroude tijden, ook in begrippen van kauwen.
                  Hoe vreemd het ook mag klinken kauwen houden daar met regelmaat bijeenkomsten die van grote betekenis zijn voor hen.
                  Allerlei voor kauwen belangrijke zaken worden er besproken en gewogen.
                  Ik schrijf alsof ze als mensen zou kunnen reageren, het blijven en zijn natuurlijk dieren,.
                  Wel heel slimme dieren en zelfs voor vogels heel hoog begaafd
                  Het gebeurt op een wijze die voor de observator duidelijk waarneembaar gebeurt.
                  Het gekeuvel dat kauwen onderling kennen is op sommig gebied door ons te volgen.
                  Konrad geeft daarvoor legio voorbeelden van.
                  Enkele zijn er simpel te rangschikken bij paarvorming en alles wat daar bij komt kijken.
                  In het najaar wordt er gewikt en gewogen, ja zelfs geoordeeld door hen.

                  Slaapplaatsen, was je vraag?
                  De brug over de IJsel tussen Arnhem en Westervoort wordt als slaapplaats gebruikt in de koudste maanden van het jaar.
                  Gelre Dome ook al een vaste stek voor kraaien.
                  De middenberm vanaf de Rijnbrug tot aan de autoweg naar Nijmegen nog zo'n vaste waarde.
                  Dergelijke plaatsen zijn geliefd omdat ze behoeden voor de nachtelijke strooptochten van de boommarter.
                  Het bos Presikhaaf is een toevluchtsoord voor de kauwen vanaf september / november
                  Dat wordt ingesloten door het gebied beginnende aan de Rozendaalseweg voor de noordkant en winkelcentrum Presikhaaf aan de zuidkant.
                  De aanvliegroute ervan kan je zien op de Velperweg hoogte giro gebouw en oostelijker
                  De aantallen? 2 uur lang en in een breedte van 150 meter.
                  Als die trek loopt in voornoemde maanden, elke dag aan schemertijd te bewonderen.[/COLOR]

                  Opmerking


                  • #24
                    Bedankt Eduard voor al de informatie over de kauwen van de omgeving van Arnhem. Ik zal in mijn vrije tijd naar deze plekken gaan. Lijkt me heel interessant

                    Opmerking


                    • #25
                      [COLOR="#0000FF"]Heb je nog belangstelling voor kauwen Yeli?
                      Op die moment zijn er stammen oorlogen aan de gang bij kauwen hier in de buurt.
                      Lijkt te gaan over foerage gebied en de claims erop van belanghebbenden.

                      Gaat er heftig aan toe als ze op de rug liggend elkaar schade toe te brengen.
                      Met het klauwen in elkaar gestrengeld lijkt het een wonder dat er niet een of ander voor altijd blijft liggen.[/COLOR]

                      Opmerking


                      • #26
                        Als ik goed begrijp leven Roeken in stammen waarvan een de leider is. Dus als ik een roek zie dan hoort die bij een of andere stam ?

                        Opmerking


                        • #27
                          Klopt. Roeken en kauwen leven in (grote) groepen. Kraaien zie je doorgaans alleen of per twee.

                          Opmerking


                          • #28
                            Dank u, is erg leerzaam

                            Opmerking


                            • #29
                              de gorrion is mijn lieveling ,oftewel de mus
                              lachen !!

                              Opmerking


                              • #30
                                Gorrion, nooit van gehoord.......

                                is dat dialect, of een bijnaam ?
                                groeten Ton
                                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                                Opmerking

                                Working...
                                X