Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Timor zebravinkje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Ik heb ze tot voor 15 jaar terug ook gekweekt maar ben er mee gestopt omdat ik geen zuivere Timor's kon krijgen.

    Ik wil je niet ontmoedigen maar wat je daar hebt is een kruising tussen een Timor zebravink en een gewone (kleine) zebravink, dat kan je namelijk zien aan de zwarte (zebra) strepen op de borst van de man. Een zuivere Timor zebravink man heeft dat niet, die heeft een egale zwarte band op de borst lopen. De man die jij hebt heeft ook strepen boven de zwarte band en dat moet ook egaal grijs zijn.

    Je kan je echter troosten met de gedachte dat er geen enkele zuivere Timor zebravink in gevangenschap leeft, zo je kan zien op deze foto.

    Opmerking


    • #17
      De borststreep loopt over de volle breedte van de borst en is in het midden +/- 2 mm. breed, naar de zijkanten smaller en kan regelmatig zijn. Boven de smalle borststreep bevindt zich een vage zebratekening, die vooral aan de zijden van de borst en net boven de borststreep iets duidelijker van kleur zal zijn.

      Bij de man mag geen scherpe zebratekening aanwezig zijn.

      Opmerking


      • #18
        Deze komt toch een end in de buurt van een zuivere...



        Maar, zuiver of niet helemaal zuiver, het zijn inderdaad heel erg leuke vogeltjes. Actief, vriendelijk en reuzenieuwsgierig. Ze zitten graag op de bodem als ik onkruid geplukt heb.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #19
          dat is een mooi vogeltje Ton.....
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

          Opmerking


          • #20
            Dank je wel voor jullie reacties en de duidelijke foto's.
            Heel erg jammer dan dat ik geen zuivere Timor heb, dat is balen.

            De tekening van mijn mannetje is niet helemaal zoals het mannetje van Ton, maar ook niet zoals bij een Australische zebra.
            Een kruising dus.
            Het is wel een piepklein vogeltje, even groot als mijn vuurvinkje.

            De zwarte band is inderdaad geen egale streep maar zoals te zien is wat breder en hier en daar wat uitlopend.
            Het grijs boven de zwarte streep is wel egaal grijs, alleen daar waar het aan de zwarte band grenst, zitten ook wat streepje.

            Hier de foto nog eens, maar dan groter.



            Het geluid wat ze maken is anders dan die van de Australische zebravink.

            Maar ja jammer, dan ben ik bedonderd.
            groetjes
            Heidi

            Neem eens een kijkje op mijn site.
            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

            Opmerking


            • #21
              Ookal is het misschien niet een helemaal zuiver vogeltje, het is wel een heel mooi vogeltje waar je vast en zeker veel plezier gaat van beleven. Succes met dit mooie soortje en hopelijk gaan ze je een keer belonen met wat mooie babies.
              Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
              Vergeet niet te kijken op mijn site!
              http://birdbreeder.simpsite.nl/

              Opmerking


              • #22
                dank je wel Rick.

                Heb toch nog een fotootje.

                groetjes
                Heidi

                Neem eens een kijkje op mijn site.
                http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
                  ...Maar ja jammer, dan ben ik bedonderd.
                  Bedonderd is een groot woord. Er zijn gewoon weinig zuivere Timor zebravinken. Wat je wel kan doen natuurlijk is als je straks jongen hebt ze selecteren op de kenmerken van de Timor zebravink en die dan weer verder kweken, dan krijg je na verloop van jaren wel weer zuivere, althans, voor zover mogelijk. Voorgaande gaat natuurlijk lang duren maar dan heb je wel een uitdaging.

                  Opmerking


                  • #24
                    Het is jammer dat er weinig zuiveren zijn.
                    Jammer dat mensen deze vogeltjes kruisen.

                    Zoals je zegt is het inderdaad een uitdaging, die ik zeker aan ga.
                    Die van mij zitten er in ieder geval heel kort bij.
                    groetjes
                    Heidi

                    Neem eens een kijkje op mijn site.
                    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                    Opmerking


                    • #25
                      Ik denk dat het vooral lastig is om de poppen te kiezen.
                      Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                      Vergeet niet te kijken op mijn site!
                      http://birdbreeder.simpsite.nl/

                      Opmerking


                      • #26
                        en je zult natuurlijk meerder koppels moeten hebben om inteelt te kunnen voorkomen.
                        groeten gijs

                        Opmerking


                        • #27
                          Ik had nog wat informatie ontvangen via de vereniging van zebravinken.
                          De informatie komt van de nbvv en het zijn de standaardeisen voor zebravinken.

                          Onderstaande eisen staat bij de Timor:

                          -------------------------------------------

                          Flank ter hoogte stuit:
                          Zwart.

                          Zebratekening:
                          Donkergrijs, op een lichtgrijze ondergrond. Een vage zebratekening, die aan de zijkanten iets duidelijker is. Deze vage zebratekening moet doorlopen tot de onder snavel

                          Borststreep: Zwart.

                          ------------------------------------------

                          Ik heb ook een foto van een raszuivere Timor, ik weet alleen niet of ik deze hier mag plaatsen omdat die van iemand anders is.

                          Door deze info en de foto lijkt mijn Timor toch een raszuivere Timor.
                          Degene die mij de info heeft bezorgd dacht dit ook.

                          Ik heb 2 koppels en zal zeker, eventuele jongen, selecteren op hun uiterlijk en ik ga nog op zoek naar een derde koppel.

                          Het zijn ontzettend leuke vogeltjes waar ik erg veel plezier in heb.
                          groetjes
                          Heidi

                          Neem eens een kijkje op mijn site.
                          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
                            Ik had nog wat informatie ontvangen via de vereniging van zebravinken.
                            De informatie komt van de nbvv en het zijn de standaardeisen voor zebravinken.

                            Onderstaande eisen staat bij de Timor:

                            -------------------------------------------

                            Flank ter hoogte stuit:
                            Zwart.

                            Zebratekening:
                            Donkergrijs, op een lichtgrijze ondergrond. Een vage zebratekening, die aan de zijkanten iets duidelijker is. Deze vage zebratekening moet doorlopen tot de onder snavel

                            Borststreep: Zwart.

                            ------------------------------------------

                            Ik heb ook een foto van een raszuivere Timor, ik weet alleen niet of ik deze hier mag plaatsen omdat die van iemand anders is.

                            Door deze info en de foto lijkt mijn Timor toch een raszuivere Timor.
                            Degene die mij de info heeft bezorgd dacht dit ook.

                            Ik heb 2 koppels en zal zeker, eventuele jongen, selecteren op hun uiterlijk en ik ga nog op zoek naar een derde koppel.

                            Het zijn ontzettend leuke vogeltjes waar ik erg veel plezier in heb.
                            Goed nieuws Loodje!
                            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                            Opmerking


                            • #29
                              fijn dat het toch nog meevalt en dat het (bijna) timorvinken zijn
                              groeten gijs

                              Opmerking


                              • #30

                                Opmerking

                                Working...
                                X