Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Hoeveel zebravinken kunnen in deze kooi ?

Junior lid
    Thanks
    0

Hoeveel zebravinken kunnen in deze kooi ?

Dag allemaal,
    Hoeveel zebra's kunnen er ongeveer in een kooi van 75,5 x 45 x 90 ?

Senior lid
    Thanks
    50
    is dat l x b x h? Dan zou ik zeggen twee. De hoogte heeft namelijk niet zo heel veel nut voor zebravinken.

Junior lid
    Thanks
    0
    Ja , ik bedoel l x b x h . Zou het verschil hebben voor ze als ik 75 x 45 x 45 ( l x b x h ) koop ?
    Heb nog 2 vragen over de huisvesting :
    Welke bodembedekking is volgens jou het beste ?
    En welke planten zouden zebravinkjes waarderen ?

Stamgast forpus's Avatar
    Thanks
    77
    zebravinken vliegen in de breedte dus het is belangrijk dat je een bredere en diepere kooi hebt dan een hoge.

In wat je nu hebt zou ik er ook maximaal 2 in zetten.
    groeten gijs

Senior lid
    Thanks
    50
    Ik ben zelf nog maar een beginner wat betreft zebravinken, maar die kooi lijkt me eigenlijk even goed voor twee zebravinken, aan die hoogte hadden ze toch niet zo veel. Wat je nu opnoemt lijken me de afmetingen van een standaard kweekkooi en daar houden veel fokkers hun koppeltjes in.

Als bodembedekking wordt meestal schelpenzand gebruikt (bruin of wit, afhankelijk van wat je voorkeur verkiest, wit is wel wat duurder, als ik het me goed herinner).

Een (kweek)kooi heeft eigenlijk geen planten nodig. Zangvogels moeten kunnen vliegen, hoe voller je de kooi propt hoe minder vliegruimte. Persoonlijk lijkt een standaard inrichting me voldoende: twee stokjes zo ver mogelijk uit elkaar (maar niet te dicht tegen de zijkant natuurlijk, zit niet praktisch en zorgt voor beschadigde staarten.), zodat ze wat vliegruimte hebben, eventueel een klein schommeltje aan het plafond als je dat zelf leuk vindt (daar kunnen ze dan onder of rond vliegen, als het hoog genoeg hangt) en dan één of twee halfopen nestkastjes, open nestkastjes of mandjes omdat zebravinken nestslapers zijn.

Junior lid
    Thanks
    0
    Bedankt allebei Dat komt goed uit , want ik was ook van plan om 2 te kopen.

Senior lid aadje93's Avatar
    Thanks
    10
    Dat is een mooie maat voor een kweekkoppel, je zou (als het mogelijk is) er 2 brede kooien van kunnen maken om er zo 4 te houden, ik zou er geen 4 in deze ruimte zetten. De zebravinken hebben liever een brede kooi dan een hoge gezien ze graag een stuk vliegen. De hoogte is met 40cm al genoeg.

Als bodembedekker kun je in een kooi het beste schelpenzand gebruiken, dit heeft een (naar mijn mening) aangename geur, en bevat al wat vogelgrit. Dit hebben ze nodig voor de kalk huishouding.

Zebravinken waarderen eigenlijk alle planten wel, in een kooi kun je geen vaste planten poten (ga ik even vanuit) je kunt wel takken van planten geven waardoor ze al wat voldoening krijgen in hun groenvoer voorziening.

Enkele planten die geschikt zijn om te poten in de volière, en dus ook om als tak aan de zebravinkjes aan te bieden vindt je ook op deze website

Met vriendelijke groet
    Adriaan
    webmaster van Volière-info.nl Voor al uw vogel(kweek) informatie

Soortgelijke onderwerpen

1. Hoeveel vogels kunnen er in deze voliere
    Door Lavender in forum Buitenshuis
    Reacties: 20
    Laatste Bericht: 10-06-2012, 20:24
  2. hoeveel zebravinken in een kooi
    Door wouter in forum Zebravinken
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 02-02-2009, 19:54