Mededeling

Collapse
No announcement yet.

(oude) Spitsstaartamadine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • (oude) Spitsstaartamadine

    Zoals ik in het voorsteltopic al had aangegeven heb ik 1 spitsstaartamadine en 1 zebravink.
    Beide zijn al een paar jaar oud. Volgens het ringetje van de amadine is hij/zij rond de 7 jaar oud. (teminste als ik de info goed heb begrepen. Staat VV45 dan iets boven (kon ik niet lezen )en daaronder 08)

    Nu is mijn vraag of ik nog een soortgenootje erbij moet zoeken?
    en zoja hoe kom ik er achter wat het geslacht is van dit vogeltje.
    Als het een dame is dan lijkt ze me te oud voor een nestje dus wat kan ik het beste doen?

    Verder zijn de nageltjes erg lang en sommige groeien schreef.
    Er zijn nu takken van verschillende maten in de kooi. Is dit genoeg of moet ik een speciale zitstok kopen om de nageltjes korter te krijgen.

    alvast bedankt voor de hulp

  • #2
    er zijn wel speciale zitstokken te koop, maar met een nagelschaartje kan jij het ook.

    als je goed kijkt zie je waar het adertje in de teen ophoud, daarboven kan je de nagel afknippen.

    beter iets te lang houden, dan 1 x te kort knippen.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Moet eerlijk bekennen dat ik die optie niet zo zie zitten.
      Veelste bang dat ik ze pijn doe en dat hij/zij een hartverzakking krijgt als ik het probeer te vangen.
      Maar als het moet dan moet het natuurlijk maar probeer eerst wel de speciale zitstok.

      Opmerking


      • #4
        Mannetjes zingen een liedje, popjes niet. Luister maar eens naar onderstaand filmpje:
        https://www.youtube.com/watch?v=Nk7BWYsKVpA

        Vogels van 2008 kunnen nog steeds voor nageslacht zorgen, maar een man met lange nagels heeft wel moeite om houvast te krijgen tijdens het paren waardoor de bevruchting vaak mislukt.

        Nagels kun je gerust een stuk afknippen, ik heb ze vaak zat te kort geknipt en dan beginnen ze te bloeden. Maar er is nog nooit 1 aan overleden. Je kunt het eventueel weer dicht schroeien tegen de verwarming.
        Het zal misschien een beetje pijn doen, maar beter heel kort even pijn dan maandenlang een zielige vogel die door te lange nagels blijft hangen aan de tralies. Een mens moet ook wel eens een kies laten trekken of een prik van de dokter.

        Ter voorkoming van lange nagels leg ik altijd een baksteen met de ruwe kant boven in elke kooi. Het voorkomt niet alles, maar zorgt ervoor dat ik minder vaak hoef te knippen.
        Je hebt ook van die hulsjes voor om de zitstokken, maar dat vind ik ondingen. Ze gaan loszitten waardoor de vogel niet lekker meer kan zitten en er kan bloedluis onder gaan huizen.

        Opmerking


        • #5
          Denk dat het een dame is dan wat er wordt alleen af en toe gepiept in antwoord op de zebravink. Niks wat op dat filmpje lijkt in iedergeval.

          Heb ze nu net een paar dagen dus geef haar nog een paar dagen rust en dan zal ik denk ik maar proberen om haar nagels te knippen. Het vangen wordt waarschijnlijk het moeilijkst

          Is een maatje zoeken een goed idee of kan ik het beter zo laten?
          Zag op marktplaats veel heren die een huisje zoeken en bijna geen dames dus tips waar ik er 1tje kan vinden zijn welkom.
          Bij voorkeur ook een ouder vogeltje zodat ik over een jaartje of 2 niet weer het zelfde probleem heb

          Opmerking

          Working...
          X