Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe plexiglas bevestigen aan buitenzijde van de voliere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoe plexiglas bevestigen aan buitenzijde van de voliere?

    Wij zijn ernstig aan het overdenken om toch plexiglas te gaan kopen voor de voliere. Het moeten dan losse delen zijn die we er ook vanaf kunnen halen, bv als de zon schijnt in het voorjaar.

    Hoe hebben jullie het gedaan met plexiglas? Als het heel hard stormt, blijft het dan goed zitten?

    Ik ben heel benieuwd en wie weet hebben jullie ook een foto van jullie constructie.

    Groetjes, Chantal
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

  • #2
    bij plexiglas moet je rekening houden met het uitzetten en krimpen van de panelen.

    ik zou ruime gaten boren, en ze dan eventueel ophangen aan een schroefoog of iets dergelijks.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Misschien is een aluminium profiel iets,en dan een h-profiel zodat je het profiel kunt schroeven.
      Zijn het grote oppervlakten dan misschien met I-profiel op de langskanten zodat ze er niet uitklappen mocht de wind erachterslaan.
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
        bij plexiglas moet je rekening houden met het uitzetten en krimpen van de panelen.

        ik zou ruime gaten boren, en ze dan eventueel ophangen aan een schroefoog of iets dergelijks.
        Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Bericht
        Misschien is een aluminium profiel iets,en dan een h-profiel zodat je het profiel kunt schroeven.
        Zijn het grote oppervlakten dan misschien met I-profiel op de langskanten zodat ze er niet uitklappen mocht de wind erachterslaan.
        Dank alvast voor het meedenken.
        Die profielen zijn idd te bestellen maar wat je schrijft van een profiel aan de zijkant is idd praktisch. Echter, hoe zou je ze er dan uit kunnen halen?

        Ton, krimpt plexiglas?
        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

        Opmerking


        • #5
          ik heb zelf een houten volieren en heb gewoon gaten in het plexiglas geboord en deze schroef ik in de winter er tegen en in de lente gaan ze er weer af.
          groeten gijs

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Ik heb een houten voliere. Aan de boven en de onderzijde heb ik aluminium profielen waar ik de platen in zet. Als ze er in zitten gaan de platen bollen en klappen ze er uit. Om dat te voorkomen heb ik horizontaal om de 60 cm latten gespijkerd. ( niet in de platen maar op een houten tussenlijst)
              Zojuist las ik de tip om er gaten in te boren en ze vast te schroeven.
              Ik wist niet dat je er zonder schade aan de platen te veroorzaken in kon boren.
              Voor volgend seizoen ga ik dat ook doen.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door G de Beer Bekijk Bericht
                Ik heb een houten voliere. Aan de boven en de onderzijde heb ik aluminium profielen waar ik de platen in zet. Als ze er in zitten gaan de platen bollen en klappen ze er uit. Om dat te voorkomen heb ik horizontaal om de 60 cm latten gespijkerd. ( niet in de platen maar op een houten tussenlijst)
                Zojuist las ik de tip om er gaten in te boren en ze vast te schroeven.
                Ik wist niet dat je er zonder schade aan de platen te veroorzaken in kon boren.
                Voor volgend seizoen ga ik dat ook doen.
                Je kunt er inderdaad gaten in boren. je moet wel minimaal 15 mm van de kant af blijven dacht ik. Dit staat op het beschermfolie aangegeven, voor de zekerheid even in de bouwmarkt gaan kijken.

                groetjes fons
                Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
                uit het restant de rest van het land.

                Opmerking


                • #9
                  je kan er inderdaad gewoon in boren, mits je een stukje uit de rand blijft, een scherpe boor hebt en je boormachine recht houdt tijdens het boren anders splijt het alsnog. Gaten er in boren is natuurlijk de makkelijkste en goedkoopste oplossing, vandaar dat ik dit zo doe.
                  groeten gijs

                  Opmerking


                  • #10
                    Wat wij als idee hebben is een profiel waar we plexiglas in zetten. Zoals Drum en G de Beer het heeft. Echter, het open gedeelte van de voliere de vlucht dus, is 5 meter. Daar moeten dus meerdere stukken in omdat het anders niet eruit te halen is.

                    Omdat het wel nodig is, als de zon schijnt, om een deel open te kunnen maken (ivm warmte maar ook omdat het fijn is als ze in de zon kunnen zitten), is het noodzaak dat het er uit kan omdat 's avonds/'s nachts het weer dicht kan.

                    Vastzetten dmv gaten in het plexiglas en schroeven is dan niet praktisch voor onze situatie.

                    @drum Hoe dik is het plexiglas wat je hebt? 4 mm ofzo?
                    @G de Beer, hoe dik is het glas wat jij hebt? Gaat het bollen omdat het te strak zit of omdat het 'inzakt'? Heb jij de platen vertikaal voor je voliere?

                    Fijn zoveel reacties! Dank!
                    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik ben reuze onhandig en heb daarom een voliere gekocht. Hierbij past het plexiglas in een laat ik het noemen L profiel. Op een aantal punten zijn plastic plaatjes gemonteerd die je kunt draaien. Dus op een stand dat het plexiglas wordt tegen gehouden. Draai ik hem om dan kan het glas er makkelijk uit gehaald worden.

                      Misschien is dat wat om je probleem op te lossen.

                      Gr Rob Koppen

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen Bekijk Bericht
                        Ik ben reuze onhandig en heb daarom een voliere gekocht. Hierbij past het plexiglas in een laat ik het noemen L profiel. Op een aantal punten zijn plastic plaatjes gemonteerd die je kunt draaien. Dus op een stand dat het plexiglas wordt tegen gehouden. Draai ik hem om dan kan het glas er makkelijk uit gehaald worden.

                        Misschien is dat wat om je probleem op te lossen.

                        Gr Rob Koppen
                        Dat klinkt idd als super! Dank voor je reactie!
                        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Mijn platen zijn 4mm dik Chantal.
                          Ik heb ze via MP gekocht bij een man in Nunspeet.
                          Dat was gewoon een partikulier, die ze voor mij nog netjes op maat heeft gezaagd.
                          Ik heb voor profielen gekozen voor de stevigheid, hangt men ze aan schroeven, dan gaan de platen op den duur barsten.
                          Het is wel even een investering, maar je hebt er en de vogels jaren plezier van.
                          In de zomer berg ik ze in de schuur langs een wand op en zo nemen ze geen ruimte in beslag.

                          Succes!

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
                            Dank alvast voor het meedenken.
                            Die profielen zijn idd te bestellen maar wat je schrijft van een profiel aan de zijkant is idd praktisch. Echter, hoe zou je ze er dan uit kunnen halen?

                            Ton, krimpt plexiglas?
                            ja, daar moet je wel rekening mee houden.
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                            Opmerking


                            • #15
                              Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
                              uit het restant de rest van het land.

                              Opmerking

                              Working...
                              X