Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedende Forpus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Broedende Forpus

    Beste VogelCafe leden.
    Voor het eerst heb ik nu te maken met broedende vogels, Forpusjes.
    Ik kan echter nergens vinden wat de normale draagperiode is, hoelang draagt een pop het eitje mee tot ze begint met leggen?
    Mn popje en het mannetje zitten namelijk voor het grootste gedeelte van de dag in het broedhokje maar tot nu toe geen eitjes, het mannetje komt vaker naar buiten dan het vrouwtje. Het broedhokje hebben we ruim een jaar geleden gekocht toen we ze voor het eerst zagen paren, maar tot op een week geleden sloopten ze het alleen maar. Nu is het popje heel zelden er buiten. Het mannetje iets meer en blijft dan ongeveer een half uur tot een uur buiten het hokje om daarna terug naar binnen te gaan.

    Toen het popje vandaag naar buiten kwam en ze omhoog klom aan de tralies was duidelijk te zien dat dr kontveren (die witte pluizige) niet zo zaten als voorheen en leek haar lichaam wat langer door te lopen aan de onderkant, waardoor ik het idee krijg dat ze een eitje bij zich heeft.
    Als ik op legnood zoek krijg je voor een groot deel de Worst-Case scenario's waar geen enkele liefhebber aan wil denken.. Nou is het popje ook niet 100% handtam, alleen als ze lui was of ergens op de grond belande liet ze zich opstappen op de hand. De man kunnen we wel overal en nergens oplaten stappen, dan daarna vliegt de pop achter hem aan.

    Maar nu is het zo dat de man ook totaal geen zin heeft om de kooi uit te gaan, wil alleen maar zo dicht bij zn vrouwtje zijn.
    Wie o wie kan mij helpen? Heb al verschillende berichten over sla/olijfolie gelezen, maar ben bang om het eitje fijn te knijpen omdat ze niet echt handtam is.

    PS: Fijne nieuwe layout trouwens hier!
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Geduld is een schone zaak, als de vogel niet dik zit, dan hoef je haar niet te vangen. Het kan best lang duren voordat een vogel eieren legt.
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

    Opmerking


    • #3
      niks aan doen, een dikke kont kan ook gewoon zeggen dat ze broedrijp is.

      bij forpussen duurt het vaak lang voordat ze een ei leggen, gewoon afwachten dus. mocht de pop dik in een hoekje gaan zitten, dan heeft ze legnood en dan moet je pas actie ondernemen.
      groeten gijs

      Opmerking


      • #4
        Dankjewel iedereen, ze was er net weer uit en toen ik naar dr kont keek zag ik een soort ovale plek bij dr kont, het was bruin/beige, ik denk de zak waar het eitje in zit. Afwachten dus! =) Het is gewoon zo spannend, op 2 manieren.

        Opmerking


        • #5
          Ik had van de week ook een Forpus met precies zelfde verhaal, week gelopen met ei waarschijnlijk in zich en vandaaag is die gelegd gewoon afwachten en dat komt het meestal wel goed
          Groeten Tom

          Opmerking


          • #6
            Gister avond een eitje gevonden! nu de rest nog, ze loopt weer met een dikke kont ;-) ben benieuwd!
            @tome Top! is die van mij niet de enige ;-)

            Het is gewoon zo spannend als je weet wat er allemaal mis kan gaan + eigen onkunde op dit gebied

            Wanneer bekijken jullie de eitjes met zo'n lampje? tussendoor of wanneer de pop klaar is met leggen

            Opmerking


            • #7
              Het schouwen van de eieren kun je beste doen na 10 dagen vanaf eerste eitje, meestal is dan te zien welke bevrucht zijn en welke niet. Onthou goed als ze straks bevrucht zijn en als er jongen komen dat de man agresief kan worden tegenover de jongen, als dit gebeurt kunt u de man weghalen en de pop zal de jongen meestal gewoon grootbrengen. Hou dan wel in de gaten of de kropjes goed vol zitten als je nog vragen hebt, plaats ze hier gerust
              Groeten Tom

              Opmerking


              • #8
                Dankjewel! ik hoop het niet, hij is over het algemeen liever dan de pop ;-) maar we zien het wel. Zal in iedergeval een kooitje achter de hand gaan houden.

                Opmerking


                • #9
                  ik heb al 2 nestjes forpussen met 1 van 5 jongen en 1 van 6 jongen. er zitten ook nog 2 koppels te broeden op beide 6 eieren, dus bij mij gaat het ook al goed.
                  groeten gijs

                  Opmerking


                  • #10
                    Help! kom net thuis en de pop kan niet meer op 1 van dr pootjes staan. Gebruikt het ook niet om mee te klimmen en hangt er een beetje armoedig bij.. Alsof het gebroken is ofzo. Ze probeert het wel, en dr teentjes kunnen wel open en sluiten. Maar ze gebruikt hem zo min mogelijk.. Is dit een verschijnsel van de eitjes?

                    Opmerking


                    • #11
                      Misschien heeft ze zich bezeert, hou het even goed in de gaten! Denk niet dat door de eieren komt.
                      Groeten Tom

                      Opmerking


                      • #12
                        nee dit is zeker geen verschijnsel dat aantoont dat ze eieren gaat leggen, als dit zo aanhoudt kun je toch het best even langs een dierenarts gaan.
                        groeten gijs

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik had namelijk zo hier en daar gelezen dat er bepaalde zenuwen in de buikholte lopen die dit kunnen veroorzaken. Als een eitje dan de boel loopt af te klemmen kan dit een oorzaak zijn dacht ik dan zo.. Ze heeft nu wel de hele nacht op dr eitjes gezeten, maar ik zie dr nu net en het is nog niet over. Zal het even goed in de gaten houden. Had gister al naar een dierenarts gezocht, lijkt me alleen niet ideaal om dr mee te nemen terwijl ze eigenlijk op dr 2 eitjes moet zitten..

                          Opmerking


                          • #14
                            dat klopt, het is niet ideaal maar het meest ideaal was dat dit gewoon nooit was gebeurt.
                            groeten gijs

                            Opmerking


                            • #15
                              persoonlijk denk ik dat ze zich gewoon bezeert heeft. Zolang ze rustig op nestje zit gaat vast wel goed komen. Een zwangere vrouw kan zich ook verstappen haha
                              Groeten Tom

                              Opmerking

                              Working...
                              X