Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: opnieuw dornastrildes

Junior lid hansvdsluis's Avatar
    Thanks
    1

opnieuw dornastrildes

Kweekverslag Dornastrilde

In 2012 ben ik begonnen met het houden van prachtvinken. Ook al ben ik dagelijks beroepsmatig , als dierverzorger in Artis, bezig met het verzorgen van alle hier aanwezige vogelsoorten, het geeft mij veel voldoening om mijn eigen kleine vogelcollectie te verzorgen. Op dit moment heb ik Cuba vinkjes, Mozambique sijzen, Roodkop,- en Forbes papegaai amadines. Mijn laatste aanwinsten zijn de Dornastrildes. En over het kweekresultaat met dit soort gaat het verslag.

Eerst maar een beschrijving van deze rustige prachtvink,
    De Dornastrilde heeft een grijze kop, de nek is geelgrijs. Hij heeft een felrode wenkbrauwstreep en een rode snavel. De rug en vleugels zijn groen gemęleerd met olijfgroen. De romp is donkerrood tot aan de staart, de rest van de staart is donkerbruin. De keel, borst en buik zijn lichtgrijs. De totale lengte van kop tot puntje van de staart is 12–13 centimeter Het geslachtsonderscheid is moeilijk te zien.
    De flankkleur van de pop, die altijd bruiner is dan die van de man schijnt een goed geslachtsverschil weer te geven. Ik moet dit zelf nog gaan ondervinden.
    Ze komen voor in Oost Australië.

Hoe houd ik ze
    De vogels zijn ondergebracht in een kweekkooi van 120cm lang, 50 cm hoog en 40 cm diep. Mijn vogels houd ik in een kamer, binnen in huis. Een raam in deze kamer zorgt voor het daglicht, ik verleng de lichturen d.m.v. Tl. buizen. Tijdens de zomermaanden hebben de vogel dan van zeven uur s’morgens tot tien uur licht. De temperatuur schommelt van 20 graden tot 26 graden. Tijdens de kweek met de Dornastrildes lag de gemiddelde temperatuur rond de 23 graden.
    Als bodembedekking gebruik ik fijne beukensnippers. Aangezien er nog tapijt in de vogelkamer ligt moet ik er ook stofzuigen. Daar reageren de vogels onrustig op. Ik probeer het wel te beperken wanneer ik vogels met eieren/jongen heb.
    Maar, dat geld ook voor het schoonmaken van de kooien.

Verzorging van de Dornastrildes.

De vogels krijgen dagelijks een exoten zaadmengeling ( Thijssen) ,hier meng ik zelf onkruidzaad, wilde zaden en gebroken gerst doorheen. Daarnaast varieer ik met insecten paté en eivoer. Enkele keren per week wat groenvoer, bv. komkommer. En naar het broedseizoen toe levende buffalo wormen. Ook af en toe een stukje rode trosgierst staat op het menu. Ze hebben altijd de beschikking over schoon badwater.

Dan nu de kweek.

De vogels heb ik in april dit jaar aangeschaft bij een kweker. Het zijn onverwante, natuurbroedvogels van december 2013 en januari 2014. Ik plaatste ze in hun kweekkooi, en daar gedroegen ze zich al snel rustig. Omdat ik de vogels nog te jong vond om er mee te kweken had ik geen nestkastjes opgehangen. In juni ging ik op vakantie, mijn dochter verzorgt de vogels dan, en ik wil haar niet opzadelen met de kweek van de vogels. Bij thuiskomst begonnen met het plaatsen van nestkasten bij mijn andere soorten. Na een week lag er echter een ei bij de Dornastrildes in de kooi. Ik heb toen een nestkastje ( dicht model ) opgehangen, nestmateriaal ( vooral kokosvezel is gebruikt ) en al snel was er een mooi gevormd nest, en spoedig lagen er zes eitjes in het nest. Ik ben zeer terughoudend geweest in het toepassen van nestcontrole. Op het vogelforum heb ik veel verslagen gelezen over de kweek met dit soort. Daaruit kwam vooral naar voren dat het vaak voorkomt dat de jongen uit het nest werden gegooid. De broedtijd bedraagt 13 dagen, volgens mij broeden ze vanaf het derde/vierde ei. Op 23 juni lagen er ei dopjes op de grond, de eerste Dornastrilde was geboren. Helaas, al snel lag het eerste jong op de bodem van de kooi, ik kon het nog levend terugleggen. Na een dag of twee heb ik toch maar nestcontrole gedaan om te kijken hoeveel jongen er nu werkelijk waren. Wat ik zag maakte me niet vrolijk. Twee jongen, en allebei overleden. Overige eitjes zijn niet uitgekomen. Twee waren er onbevrucht. Ik had al een mailtje naar de kweker gestuurd voor advies over het voer, maar dat bleek dus niet meer nodig. Ik informeerde hem later over hoe het gegaan was, en hij adviseerde mij om het stel te scheiden, anders zou de pop maar doorgaan met eieren leggen. Hij dacht dat de jonge leeftijd van de vogels debet was aan het feit dat de vogels de jongen niet grootbrachten. Ik was van plan zijn raad op te volgen, maar het kwam er niet van. Op 18 augustus lag er weer een ei op de grond. Toch maar weer een nestkast opgehangen, en eigenlijk gebeurde hetzelfde als bij de eerste poging. Er werden weer zes eitjes in het nestje gelegd, en na 13 dagen kwamen de eerste eitjes uit. In totaal had ik vier jongen liggen. Ook op advies van de kweker ( hij was zeer behulpzaam met advies ) veranderde ik de voeding. Ze kregen nu ook pinkies naast de buffalowormpjes.
    Verder gaf ik insekten pate, eivoer, universeelvoer, rode trosgierst en natuurlijk hun normale zaadmengeling. De buffalowormen en trosgierst werden erg goed gegeten. Zowel de buffalowormen als de trosgierst gaf ik tweemaal per dag.
    Ik strooi over de buffalowormpjes en de pinkies altijd een vitaminenmix. Ik keek af en toe, en dat gaf geen problemen. De jongen werden goed gevoerd, en groeiden goed. Het ringen heb ik toch achterwege gelaten, bang als ik was om de vogels te storen. Aten ze in het begin goed van de buffalowormen, na een week of twee gingen ze meer pinkies eten. Op vrijdag ….moesten ze dan uitvliegen. Toen ik op dinsdag thuiskwam was er erg weinig gegeten, en ik was nieuwsgierig of het wel goed ging met de jongen. Fout dus, ik tilde het nestkastje van de tralies af, wilde erin kijken, maar, drie jongen vlogen als een soort ongeleide projectiel door de kooi heen. Ik heb ze weer teruggezet in het nestkastje, en ze bleven gelukkig zitten. Op vrijdag vlogen de eerste twee jongen uit, en op zondag hadden alle ( vier ) de jongen het nest verlaten. Het viel me op dat de buffalowormen veel minder werden gegeten. De jongen vlogen de eerste dagen erg wild,en ongecontroleerd door de kooi heen, ze sliepen ook nog in het nestkastje. Na een week waren ze al veel rustiger. Volgens de literatuur zijn ze op een leeftijd van 4 maanden op kleur, ik ben benieuwd naar de geslachten, maar wat de uitslag ook wordt, ik ben zeer tevreden over dit resultaat.

Ik wil hierbij ook mijn dank uitspreken naar mijn vrouw en dochter die het voer overdag hebben gewisseld op de dagen dat ik aan het werk was!!

Product informatie.

Zaden: Thijssen
    Pinkies ( diepvries) Top product
    Universeel mix, eivoer en insecten paté : Avian
    Vitaminenmix : Avian
    Kweekkooi: H en H kooien

Leuk verslag! Dat rondvliegen als gekken heb ik bij diverse soorten gehad. Ook nog; de eerste dagen kunnen ze vaak wel al vliegen, maar landen is nog veel moeilijker... :-)

Lid
    Thanks
    1
    Hallo, kan je Dornastrildes ook een gesloten nestkastje geven?

Groetjes

Soortgelijke onderwerpen

1. dornastrildes
    Door hansvdsluis in forum Kweekverslagen
    Reacties: 22
    Laatste Bericht: 28-04-2016, 22:48
  2. dornastrildes
    Door digipeet58 in forum Tropische vogels
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 27-09-2011, 17:15
  3. dornastrildes
    Door josmo in forum Tropische vogels