Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Graszoden in volière

Senior lid sepke's Avatar
    Thanks
    1

Graszoden in volière

Ik loop al langer met het idee rond om wat graszoden in de buitenvoliere te leggen.
    Alleen vraag ik me af of deze graszoden niet bespoten zijn voordat ze in het tuincentrum belanden.
    M.v.g. Sepke

Stamgast forpus's Avatar
    Thanks
    77
    Het gras dat ze in het tuincentrum verkopen is vaak ingezaaid met kunstmest en dit is natuurlijk niet goed voor de vogels.
    groeten gijs

Senior lid
    Thanks
    7
    Ik heb vorig jaar ook een tijd overgebleven graszoden in de volière gehad maar daar heeft geen vogel onder geleden. Het gras groeide goed maar moest met handschaar bijgeknipt worden en dat was ik zo beu. Binnenkort zaai ik weer onkruidzaad in.

Stamgast forpus's Avatar
    Thanks
    77
    het ligt er natuurlijk ook aan welke vogels je hebt want kanaries maken alles kapot, maar putters doen dit minder gauw.
    groeten gijs

Lid
    Thanks
    2
    Waardoor is kunstmest schadelijk voor vogels?
    Volgens mij bestaat kunstmest uit zouten en metalen. Het lijkt mij niet dat vogels het kunstmest kunnen binnen krijgen, omdat het of door het gras al is opgenomen, of doordat het al uitgespoeld is.

De chemische bestrijdingsmiddelen zijn eerder de dingen waar ik me zorgen over zou maken. Ik denk dat de kans groot is dat het gras hiermee bespoten is. Zo wordt de opbrengst immers vergroot.

Stamgast forpus's Avatar
    Thanks
    77
    in kunstmest zitten ook chemische stoffen, maar niet in allemaal maar je weet niet waarmee de matten zijn ingezaaid dus ik zou het niet proberen.
    groeten gijs

Lid
    Thanks
    2
    Zouten en metalen zijn inderdaad chemische stoffen. Eiwitten trouwens ook.
    Mest is enkel bedoeld om mineralen toe te voegen, dacht ik. Niet als bestrijdingsmiddel. Daar gebruiken ze pesticiden en biociden voor, wat men ook vrolijk in grote mate doet.

Stamgast forpus's Avatar
    Thanks
    77
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gravenimage Bekijk Bericht
    Zouten en metalen zijn inderdaad chemische stoffen. Eiwitten trouwens ook. .
    ja, dat klopt foutje

maar ik heb wel eens gehoord dat kunstmest schadelijk is want toen onze hond het een keer binnen had gekregen werd hij erg ziek. Aangezien een hond vaak wel wat sterker is dan een kanarie of een andere vogel dacht ik dat die het nooit kan overleven.
    groeten gijs

Lid
    Thanks
    2
    Het lijkt mij inderdaad niet gezond wanneer je een grote hoeveelheid aan mineralen plots binnen krijgt. Dan kun je vergiftigd raken.
    Als het mest niet wordt opgenomen door het gras, wordt het snel uitgespoeld door water. Wat ook weer een probleem veroorzaakt. (Eutrofiëring van water) Daarom denk ik dat kunstmest niet het probleem zal zijn, maar eerder de bestrijdingsmiddelen. Kun je die er ook uitspoelen?

Senior lid sepke's Avatar
    Thanks
    1
    Het gaat bij mij om valkparkieten, die de graszoden zeker gaan slopen maar dat is het probleem niet. Zoals al aangegeven durf ik het risico niet te nemen m.b.t. de bestrijdingsmiddelen.
    M.v.g. Sepke

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Voliere vergroten? Met broedhokken IN de voliere
    Door Davevs15 in forum Zebravinken
    Reacties: 23
    Laatste Bericht: 26-03-2013, 23:49
  2. Reacties: 27
    Laatste Bericht: 11-03-2013, 20:11
  3. Reacties: 10
    Laatste Bericht: 30-08-2012, 11:11

Forum Rechten