Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roodkoppapagaaiamadines?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #31
    Maar nu heb ik dus maar 2koppels in mijn voliere.wil er zeker nog 1maximum 2koppels bij gaan zetten.tips?kent de iemand goulds amadine kwekers natuurbroed in buitenvoliere koudkweek in omgeving van retie belgie

    Opmerking


    • #32
      Weer zelfde verhaal bij de bichenow als de roodkoppapegaaiamadine. 1jong alles goed tot gisteren. En vandaag dood. Met lege krop. Dus in de steek gelaten?snik snik. Alle hoop nu op de 3 jonge natuurbroed harlekijnkwartels. Krijgen al wat veertjes.
      Is dit altijd zo bij tropen als er maar 1jong is dat ze deze nooit groot brengen. Wat doen jullie dan? Tips ? Is wel bij alle 2 de 1ste nest misschien daarom maar 1ei uitgekomen?

      Opmerking


      • #33

        Opmerking


        • #34
          Hej Sytze , mercikes alvast voor de tips. Nu mijn volgende vraag aangezien je al een volgde tip had gegeven dat ik bichenow strilde niet bij roodkoppapegaajamadines kan leggen .
          welke soorte gaan dan wel samen?
          dus welke soorte mag ik same me bichenowkes in 1 zelfde nest leggen als ze maar 1 jong hebben he?
          en welke soorte mag ik met roodkoppegaajamadines leggen?
          en heeft dit invloed op later als ze groot zijn ? is dit zoals ze bedoeledn dat ze goudls amadines onder de meeuwkes leggen? en mag het dan zo zijn dat je 1jong bichenowke bij 2 jonge van een ander soort kunt leggen ? nu alles opruime en klaar make voor de volgende ronde ......

          Opmerking


          • #35
            Pieter je kan het beste alleen jonge vogels van de eigen soort bij elkaar leggen. Mits natuurlijk de leeftijdsverschillen niet al te groot zijn. Roodkop papegaai amadines kan je eventueel ook bij andere papegaai amadine soorten leggen. Bichnow schijn je ook bij zebravinken te kunnen leggen en andersom heb ik wel eens gelezen. Zelf heb ik die ervaring niet opgedaan.
            Bekijk mijn vogels op:

            http://papegaaiamadine.webnode.nl/

            Opmerking


            • #36
              Het lijkt mij dat je ook een stukje karakter vererft dus door maar steeds jongen bij andere ouders te leggen als de echte ouders niet voeren.... Weet niet of dat zo handig is.

              Groetjes, Chantal
              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

              Opmerking


              • #37
                Ja ik ga de 2de ronde afwachten.heb alles proper gemaakt.dus we zullen zien wat het gaat geve.hoop dat er meer jonge zijn en dat ze dan blijve ete geven. Nu kijken wanneer ze terug gaan bouwen aan hun nest

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door pieterh Bekijk Bericht
                  dus welke soorte mag ik same me bichenowkes in 1 zelfde nest leggen als ze maar 1 jong hebben he?
                  en welke soorte mag ik met roodkoppegaajamadines leggen?
                  en heeft dit invloed op later als ze groot zijn ?
                  Zebravinken kunnen samen met bichenows en andersom, maar ik geef je ook een goede kans dat bichenows nog wel andere soorten grootbrengen, zoals ceresamadines, dornastrildes. Maar het zal per koppel verschillen en de kans dat ze na het uitvliegen alsnog in de steek worden gelaten is best groot.
                  De verschillende soorten papegaaiamadines kunnen elkaars jongen best grootbrengen, de gouldamadine is eigenlijk ook een papegaaiamadine. Maar ook hier de kans dat ze na het uitvliegen toch zien dat het wat anders is en het jong niet langer voeren. Verschillende soorten Lonchura's kun je ook makkelijk bij elkaar leggen. Voor alles geldt, hoe meer het qua uiterlijk en bektekening(papillen)op elkaar lijkt, des te groter de kans dat het lukt.

                  Heb je ooit een papegaaiamadine of bichenow gezien die het gedrag van een japans meeuwtje vertoonde, zoals zingen, baltsen, staart spreiden of met de vleugels wapperen? Nee ik denk het niet, toch worden ze bij kwekers nog onnodig vaak door meeuwtjes grootgebracht. Dit bewijst wel dat gedrag (nagenoeg?)volledig erfelijk is bepaald en niet van (pleeg)ouders wordt overgenomen.

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door pieterh Bekijk Bericht
                    Maar nu heb ik dus maar 2koppels in mijn voliere.wil er zeker nog 1maximum 2koppels bij gaan zetten.tips?kent de iemand goulds amadine kwekers natuurbroed in buitenvoliere koudkweek in omgeving van retie belgie
                    Je zou familie Lievens eens kunnen benaderen of zij wat weten.
                    Groetjes, Chantal
                    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                    Opmerking


                    • #40
                      Alvast bedankt weer voor de tips. nu nog een vraagje dat er iemand ervaring mee heeft. Nu lope er dus 3 natuurbroed harlekijnkwartels op de grond rond met de troste ouders . maar nu zag ik dat er een roodkoppapegaajamadine op de grond wilde lande en de pop van de harlekijnkwartel er direct hene vloog met open gesperde bek en vleugels om deze terug weg te jagen.
                      Nu was ik al vooruit aan het denke en wat gaat er dan gebeure als het bichenowke zou uitgevlogen hebben?
                      heeft er iemand hier ervaring en tips voor?
                      want dat zou helemaal stom zijn als ik dan ene uitgevloge jong zou hebben en de goede moeder van de harlekijnkwartels deze dan zou doden ter bescherming van haar jongen?

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door pieterh Bekijk Bericht
                        Alvast bedankt weer voor de tips. nu nog een vraagje dat er iemand ervaring mee heeft. Nu lope er dus 3 natuurbroed harlekijnkwartels op de grond rond met de troste ouders . maar nu zag ik dat er een roodkoppapegaajamadine op de grond wilde lande en de pop van de harlekijnkwartel er direct hene vloog met open gesperde bek en vleugels om deze terug weg te jagen.
                        Nu was ik al vooruit aan het denke en wat gaat er dan gebeure als het bichenowke zou uitgevlogen hebben?
                        heeft er iemand hier ervaring en tips voor?
                        want dat zou helemaal stom zijn als ik dan ene uitgevloge jong zou hebben en de goede moeder van de harlekijnkwartels deze dan zou doden ter bescherming van haar jongen?
                        Sommige jonkies die uitvliegen zijn idd niet zo vlot als de andere jongen die gelijk de hele vlucht doorvlliegen.
                        Ik had in onze Ch. dwergkwartels ook geen 100% vertrouwen dat ze niets zouden doen dus ik deed de kwartels, als we jongen hadden die nog wat meer op de grond zaten, in het binnenhok, deur dicht en hun lage opening dicht. De kwartels konden er dan niet uit, de andere vogels konden er dan wel gewoon in via hun hoge invliegopening.
                        Onze kwartels waren nieuwsgierig maar ik had ook wel het idee dat ze en pik wilden geven. En ik denk als ze dat eenmaal doen dat ze door zouden gaan, zeker als er ietsjes bloed zou komen.
                        Het zijn hoenderachtigen en die lusten ook vlees. Dus ja, zo'n jong zullen ze dan ook kapot gaan pikken als ze de kans krijgen.

                        Ik weet niet of je gelegenheid hebt om je kwartels afgeschermd te zetten op zo'n manier dat een niet goed vliegend jong er niet bij kan 'vallen'?
                        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                        Opmerking


                        • #42
                          nee daar heb ik de mogenlijkheid momenteel niet voor .
                          maar anagezien mijn jong bichenow toch gestorve is is het afwachte naar de volgende ronde .... en tege dan zijn de kwartelstjes wel groot ....
                          kan je eenmaal dat de harlekijnkwartels zijn uitgekomen deze verplaatsen zoals hoenderachtigen ? of komt dit niet goed . voorbeeld in een andere kooi ?

                          Opmerking


                          • #43
                            @ Sytze . vraagje goulds zijn een soort van papegaajamadines? kunne deze dan wel same in een voliere ? of moet ik deze apart houde voor te voorkomen dat er kruisingen gaan komen?

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door pieterh Bekijk Bericht
                              nee daar heb ik de mogenlijkheid momenteel niet voor .
                              maar anagezien mijn jong bichenow toch gestorve is is het afwachte naar de volgende ronde .... en tege dan zijn de kwartelstjes wel groot ....
                              kan je eenmaal dat de harlekijnkwartels zijn uitgekomen deze verplaatsen zoals hoenderachtigen ? of komt dit niet goed . voorbeeld in een andere kooi ?
                              Oorspronkelijk geplaatst door pieterh Bekijk Bericht
                              @ Sytze . vraagje goulds zijn een soort van papegaajamadines? kunne deze dan wel same in een voliere ? of moet ik deze apart houde voor te voorkomen dat er kruisingen gaan komen?
                              Last edited by Tal; 22-04-2015, 12:49.
                              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                              Opmerking


                              • #45
                                Bovenstaande natuurlijk met dien verstande dat de grootte van de voliere in orde is en dat er gevoerd wordt naar wat de vogels nodig hebben om jongen op stok te kunnen krijgen.

                                Groetjes, Chantal
                                http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                                Opmerking

                                Working...
                                X