Mededeling

Collapse
No announcement yet.

led verlichting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • led verlichting

    Hallo

    Ik heb een vraag ik heb mijn broed kooien voorzien van led verlichting
    maar nu is mijn vraag hoeveel lux mogen de vogels maximaal hebben

  • #2
    Hallo Robert,
    Kunt u misschien iets toelichten hoe u op deze vraag bent gekomen en hoe u dit wilt toepassen?
    Om welke soort vogels gaat het?

    Volgens wat ik er van denk te begrijpen is o.a. van belang: de lichtkleur, afstand tot de vogels, de soort vogels, de kleur van de kooien/omgeving.
    Er zullen vast meer zaken zijn die invloed hebben, maar daar zou ik me eerst weer even in moeten verdiepen.
    Ook hier staat een vergelijkbare vraag:




    Nog een stukje van de fam. Lievens:
    bron: http://www.voliere.info/?id=12

    Opmerking


    • #3
      Hallo Ele

      Ik heb in mijn garage 12 broed kooien van 45x40x40 en eerst had ik voor iedere kooi een spaar lamp van 7 wat hangen en nu heb ik alle kooien voorzien van led strips van 6 leds en heb daar een dimmer bij voor dag en nacht na te bootsen en als ik het licht op 100% instel heb ik 1200 lux en dat vind ik veel
      Voor mijn grasparkieten als ik buiten meet kom ik aan 700/800 lux
      ik heb dat gemeten met de tablet

      Opmerking


      • #4
        http://nl.wikipedia.org/wiki/Lux_%28eenheid%29
        Al zit er zeker verschil tussen natuurlijk licht en kunstlicht.
        Lux is gebaseerd op de gemiddelde gevoeligheid van het menselijk oog.
        (Veel zaken die ik meen tegen te komen hebben betrekking op de mogelijkheden en de onmogelijkheden van het menselijk waarnemingsvermogen. Zo ook de naamgevingen. Dit doet soms tekort aan de veelzijdigheid van de natuur.)

        Nu u die nieuwe verlichting heeft geplaatst verwacht ik dat de vogels zich aan zullen moeten passen aan die nieuwe omstandigheden. Dit zou kunnen resulteren in een sterk verandering in het gedrag van de vogels. Dit positief en of negatief.
        Mogelijke veranderingen:
        - broedconditie
        - broedzorg
        - gedrag
        - voeropname
        - rui
        - algemene conditie
        - ?

        Heeft u al veranderingen kunnen waarnemen bij de vogels?
        Heeft u zelf al gespeeld met de lichtintensiteit d.m.v. instellingen in de dimmer?
        Hoeveel Kelvin zijn de leds?

        Opmerking


        • #5
          Hallo Ele

          ik heb nog wat veranderingen gedaan ik heb nog eens een paar metingen binnen huis onder het afdak (daar heb ik het vorig jaar ook valkparkieten gekweekt)
          heb daar maar een gemiddelde lux gepakt nu zit ik aan zoon 500/600 lux met 14 u licht
          nu zitten al drie poppen van de van 6 koppels in blok

          Opmerking

          Working...
          X