Het bezwaar wat rijst is het afsluiten, dat het in de fabriek in plastic gedaan word betekend niet dat jij het in een hermetisch afgesloten ton kunt doen. In de fabriek zal de luchtvochtigheid kunstmatig verlaagd worden, en ik ga er zelfs vanuit dat de zuurstof bij de zaden verdreven word met stikstof. Wanneer je het overbrengt in de ton komt er dus een hoge luchtvochtigheid en zuurstof bij, combineer dat met donker zijn, en warmte en je raad wat er gaat gebeuren .

Zelf heb ik het in een plastic ton waar een losse multiplex plaat op ligt, zo kan het "ademen" waardoor het zaad niet zal verstikken. Ik ben ook geen voorstander van volledig afgesloten tonnen. Ga echter geen gaatjes in de deksel prikken, deze worden uitgeknaagd door muizen! Wat je wel kunt doen is de deksel er los op leggen, zo ruiken de muizen het misschien wel, maar ze zullen er niet in komen (hier in de afgelopen 9 jaar nog nooit muizen in de voerton gehad)

Als je de voerton bijna leeg is, kiep hem dan over in een ander bakje voor je er vers zaad bij doet, anders blijft er altijd "oud" zaad onderin, plus het stof wat eraf komt. Ik kiep het laatste kleien restje altijd weg voor de buitenvogels.