Gewoon laten liggen.
vandaag had ik een verrassing op het kweek station .
1 van mijn kanaries heeft 6 eitjes gelegd .
dit vind ik erg vreemd want normaal leggen ze maar 4-5 eitjes
deze pop heeft er gewoon 6 .
wat moet ik nu doen laten ligen of eitjes om leggen naar andere
nestje.
mvg rudyp
Gewoon laten liggen.
Als je nog meer rondes wil kweken zou ik er zelf twee weghalen. 6 Jongen opvoeden is erg zwaar voor een kanarie. Je spaart de vogel ermee.
Groet Ton,
www.allevogels.nl
ik kweek nu op dit moment met koppels dus geen wisselbroed.
ik wacht ff af hoeveel er bevrucht zijn en ga idn kijken bij welk ander koppel ik
evt een eitje bij kan leggen .
maar aangenaam verrast met 6 eitjes.
Vorig jaar had ik 2 koppels die 7 eitjes legden, wel maar 5 jongen groot gekregen. Ik raap wel geen eieren.
"Ik raap wel geen eieren."
Raap je ze nu wel of niet Miro? :-)
Overigens leggen Australische tropen in het wild ook wel legsels van 7 eitjes en brengen ze hun jongen gewoon groot.
Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.
Nee, door werkomstandigheden heb ik daar geen tijd voor. 5 jongen in een nest vind ik mooi! Zelfs een nestje gehad van 6 op 6. Hoelang blijven Australische tropen in het nest? Mvg
Wat een onzin weghalen. dan weet je als je maar 1 kleur kweekt straks niet van wie de jongen zijn. En als je na 5 dagen schouwt weet je niet zeker hoe oud Ze zijn in ieder ei, als je ze dan overlegt heb je misschien teveel dagen zitten tussen kippen van de jongen.
Gewoon laten liggen. 6 eieren uit broeden is geen enkel probleem. Als ze alle 6 al uitkomen is ze voeren tot aan het ringen ook geen probleem. Na het ringen kan je dan nog verleggen dan weet je immers via het ringnr. wie de ouders zijn.
komen ze alle 6 uit maar de laatste echt 2 dagen later dan kan je die nog verleggen. Als ik dat doe leg ik ze mits mogelijk bij een andere kleurslag die hetzelfde eivoer krijgen.
heb ik alleen dezelfde kleur met even oude jongen dan maak ik met een stift een nagel of teentje zwart zodat ik bij het ringen weet welk jong uit dat andere nest kom.