Mededeling

Collapse
No announcement yet.

help 6 eitjes bij mijn kanarie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • help 6 eitjes bij mijn kanarie

    vandaag had ik een verrassing op het kweek station .
    1 van mijn kanaries heeft 6 eitjes gelegd .
    dit vind ik erg vreemd want normaal leggen ze maar 4-5 eitjes
    deze pop heeft er gewoon 6 .
    wat moet ik nu doen laten ligen of eitjes om leggen naar andere
    nestje.

    mvg rudyp

  • #2
    Gewoon laten liggen.
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door rudyp Bekijk Bericht
      vandaag had ik een verrassing op het kweek station .
      1 van mijn kanaries heeft 6 eitjes gelegd .
      dit vind ik erg vreemd want normaal leggen ze maar 4-5 eitjes
      deze pop heeft er gewoon 6 .
      wat moet ik nu doen laten ligen of eitjes om leggen naar andere
      nestje.

      mvg rudyp
      Had ik dikwijls verleden jaar!

      Opmerking


      • #4
        Als je nog meer rondes wil kweken zou ik er zelf twee weghalen. 6 Jongen opvoeden is erg zwaar voor een kanarie. Je spaart de vogel ermee.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek Bekijk Bericht
          Als je nog meer rondes wil kweken zou ik er zelf twee weghalen. 6 Jongen opvoeden is erg zwaar voor een kanarie. Je spaart de vogel ermee.
          Maar is het geen koppel die ze groot moet brengen? En is nog niet zeker dat ze allemaal bevrucht zijn he? En dan kun je er nog een of twee verleggen denk ik!

          Opmerking


          • #6
            ik kweek nu op dit moment met koppels dus geen wisselbroed.
            ik wacht ff af hoeveel er bevrucht zijn en ga idn kijken bij welk ander koppel ik
            evt een eitje bij kan leggen .
            maar aangenaam verrast met 6 eitjes.

            Opmerking


            • #7
              Vorig jaar had ik 2 koppels die 7 eitjes legden, wel maar 5 jongen groot gekregen. Ik raap wel geen eieren.

              Opmerking


              • #8
                "Ik raap wel geen eieren."

                Raap je ze nu wel of niet Miro? :-)

                Overigens leggen Australische tropen in het wild ook wel legsels van 7 eitjes en brengen ze hun jongen gewoon groot.

                Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                Opmerking


                • #9
                  Nee, door werkomstandigheden heb ik daar geen tijd voor. 5 jongen in een nest vind ik mooi! Zelfs een nestje gehad van 6 op 6. Hoelang blijven Australische tropen in het nest? Mvg

                  Opmerking


                  • #10
                    Wat een onzin weghalen. dan weet je als je maar 1 kleur kweekt straks niet van wie de jongen zijn. En als je na 5 dagen schouwt weet je niet zeker hoe oud Ze zijn in ieder ei, als je ze dan overlegt heb je misschien teveel dagen zitten tussen kippen van de jongen.

                    Gewoon laten liggen. 6 eieren uit broeden is geen enkel probleem. Als ze alle 6 al uitkomen is ze voeren tot aan het ringen ook geen probleem. Na het ringen kan je dan nog verleggen dan weet je immers via het ringnr. wie de ouders zijn.

                    komen ze alle 6 uit maar de laatste echt 2 dagen later dan kan je die nog verleggen. Als ik dat doe leg ik ze mits mogelijk bij een andere kleurslag die hetzelfde eivoer krijgen.

                    heb ik alleen dezelfde kleur met even oude jongen dan maak ik met een stift een nagel of teentje zwart zodat ik bij het ringen weet welk jong uit dat andere nest kom.
                    http://wiggel.skyrock.com/

                    Opmerking


                    • #11
                      beste wiggel

                      dankjewel voor de info .
                      ik laat de eitjes gewoon liggen als jij al aangeeft dat het geen probleem is neem ik dat aan.
                      je kweekt al langer dan ik met kanarie's .
                      ik vind alleen dat ze wel erg veel eitjes heeft gelegd en ik zal morgen ff schouwen kijken hoeveel er bevrucht zijn .en met een stift nagel kleuren is wel een top idee om zo de ouders te achter halen .
                      was ik zelf niet op gekomen .ik dacht zal bij een andere kleurslag moeten leggen .

                      super bedankt wiggel .

                      mvg rudyp

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb vorig jaar diverse malen gehad dat ik 6 eitjes had en een keer zelfs 7. Over het algemeen is het elke keer goed gegaan.
                        Nu heb ik weer 2 broedsels met 6 eieren (Gek genoeg dezelfde poppen dan die van vorig jaar.
                        Bij een van de 2 broedsels is vandaag het 5 jong uitgekomen, verwacht dat morgen de 6de uitkomt.
                        Het andere broedsel moet rond zondag uitkomen.
                        Dus ik zou zeggen laat het broedsel in stand en haal geen eieren weg.

                        Opmerking


                        • #13
                          Bert, het is erfelijk, net zoals het soms in de familie zit bij mensen dat er tweelingen worden geboren. Het is dus mogelijk dat de poppen uit het nest van die 6 eieren ook weer 6 eieren gaan krijgen. Maar het kan ook gewoon dat ze er 3 a 4 leggen. Ligt natuurlijk ook aan de conditie van de vogel.
                          Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                          Vergeet niet te kijken op mijn site!
                          http://birdbreeder.simpsite.nl/

                          Opmerking


                          • #14
                            Beste wiggel,

                            Een andere mening is niet per definitie onzin. Iets meer respect voor anderen zou je sieren.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek Bekijk Bericht
                              Als je nog meer rondes wil kweken zou ik er zelf twee weghalen. 6 Jongen opvoeden is erg zwaar voor een kanarie. Je spaart de vogel ermee.
                              Ton, met alle respect maar je had naar mijn mening iets duidelijker moeten zijn. Dit antwoord slaat echt nergens op. Die jongen heeft geen ervaring en kan dus echt niks met dit antwoord. Buiten dat slaat het als een tang op een varken om ut een legsel van 6 eieren er zomaar 2 uit te halen.

                              Leg hem dan even uit dat hij na het schouwen en bij alle 6 bevrucht een keuze moet maken of zo.

                              Ik wil je echt niet beledigen Ton, sorry als het zo over komt maar je antwoord is wel erg kort door de bocht.

                              Buiten dat denk ik dat als een koppel 6 jongen niet kan groot brengen de conditie niet goed genoeg is van de vogels.
                              http://wiggel.skyrock.com/

                              Opmerking

                              Working...
                              X