Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Article: Wat helpt de patrijs om te overleven?

Moderator henk's Avatar
    Thanks
    2

Article: Wat helpt de patrijs om te overleven?

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    41
    Tja, de moderne oogstmethoden grenzen hier en daar aan perfectie (er blijft weinig op het land liggen) en gaan bovendien in een moordend tempo.
    Waar vroeger nog wel eens een stoppelveld bleef liggen, gaat nu de ploeg kort na de oogst over het veld en wordt een wintergewas gepoot.
    Ook enige vorm van 'dekking' is schaars geworden.

Kortom er is weinig meer voor deze soort(en) te halen.

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    465
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rupicola Bekijk Bericht
    Tja, de moderne oogstmethoden grenzen hier en daar aan perfectie (er blijft weinig op het land liggen) en gaan bovendien in een moordend tempo.
    Waar vroeger nog wel eens een stoppelveld bleef liggen, gaat nu de ploeg kort na de oogst over het veld en wordt een wintergewas gepoot.
    Ook enige vorm van 'dekking' is schaars geworden.

Kortom er is weinig meer voor deze soort(en) te halen.

Er is ook weinig meer te halen voor andere soorten. En ik snap ook niet waarom die ploeg er direkt doorgetrokken moet worden. Het land blijft nadien toch gewoon liggen.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Thanks
    41
    Naar mijn (observerende) ervaring en informatie wellicht een stukje uiterlijke schijn, want er gaat doorgaans toch een wintergewas de grond in.

. . . en ja, een en ander heeft zeker ook gevolgen voor andere soorten.

Onder verwijzing naar diverse onderzoeken (waarvan enkele ook op dit forum de revue zijn gepasseerd) aangaande het grootschalig verdwijnen van aantallen en soorten, mogen we stellen dat naast fysiek gebrek aan leefruimte met name het gebrek aan voedsel en dekking tot de belangrijkste oorzaken kan worden gerekend.

Het trieste verhaal rond weidevogels is een sprekend voorbeeld, maar ook soorten als grauwe gors en zomertortel vinden in het najaar simpelweg te weinig voedsel in het veld.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    324
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henk3 Bekijk Bericht
    Er is ook weinig meer te halen voor andere soorten. En ik snap ook niet waarom die ploeg er direkt doorgetrokken moet worden. Het land blijft nadien toch gewoon liggen.
    tegenwoordig moet het allemaal zo efficiënt mogelijk. ze staan niet stil bij wat de gevolgen er van zijn.

Senior lid
    Thanks
    3
    Toen ik nog een jaar of tien was kwam ik veel bij me opa die boerde toen nog als een van de laatsten kleinschalig en verbouwde diverse graansoorten telkens een paar hectare per soort zoals tarwe en gerst bij ons in de enk. Het was volgens mij ook altijd zomergranen en geen wintergraan zoals we nu veel zien. Destijds zagen we ook elk jaar jonge patrijzen een pracht gezicht om zon klucht te zien rennen. Ook soorten als de zomertortel zagen we elk jaar evenals vele huiszwaluwen. Het was een afwisselend gebied met tussen de akkers strookjes niemandsland van 50-60 cm breedte met volop hoog gras en diverse kruiden. Wij vingen er altijd krekels etc.

Maar goed opa stopte met boeren het land werd verkocht, de boel werd verkaveld: de mais, kerstbomen en de ponny;s deden hun intrede maar de partijzen en de tortels etc verdwenen.

Op veel gronden is het trouwens verplicht om deze in te zaaien met een wintergewas om zo te voorkomen dat er teveel meststoffen uitspoelen.

mvg,

HJ de Graaf

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    De toegepast "behandeling" van grond is o.a. afhankelijk van de plantensoort die op die grond komen of hebben gestaan, de grondsoort en de toegepaste bemesting.

Bij zware kleigronden (vooral in het najaar) ploegt men om o.a. de structuur te verbeteren.
    Vorst heeft daar ook een positieve invloed op.
    Een goede waterdoorlatendheid, doorwortelbaarheid / bewortelbaarheid van de grond is belangrijk voor een optimale opbrengst.
    Daarnaast kan het ook van belang zijn om gewasresten en onkruiden onder te werken.

Groenbemesting heeft o.a. als doel om erosie te voorkomen, voedingsstoffen vast te houden/beter beschikbaar te maken, doorwortelbaarheid te verbeteren, onkruid te weren, ......

Doordat er minder meststoffen op het land gebracht mogen worden zullen ze willen proberen om zoveel als mogelijk de reeds opgebrachte en aanwezige onmisbare meststoffen/voedingsstoffen op het land te houden.

Het woord "intensief" in relatie tot landbouw lijkt regelmatig een nare bijsmaak te moeten hebben.
    Volgens mij zou "intensivering" ook kunnen inhouden dat er minder oppervlakte grond nodig is voor landbouw en er meer voedingsstoffen in het eten voor mens en dier zitten.
    Over de oorzaken van die intensivering lijkt weinig te worden gesproken.
    Misschien is "geoptimaliseerde landbouw" een optie?
    Laatst gewijzigd door ele; 20-12-2014 om 16:52.

Senior lid
    Thanks
    0
    Is niet zo gek dat Patrijzen uitsterven de laatsten die er nog rondlopen zijn een prooi voor jagers van het foute type met buks en drijfploegen worden de landerijen afgestroopt en wat durft op te vliegen genadeloos afgeschoten
    Woon landelijk en zie de strooppartijen aan me voorbij gaan en de laatste Patrijs die ik gezien heb is al weer jaren geleden
    Patrijs vind je nu in het schap van supermarkten en poeliers

Thanks
    41
    Bij 'geoptimaliseerde' landbouw denk ik in een aantal opzichten aan een duidelijk meer evenwichtige situatie dan tegenwoordig gemiddeld het geval is en bovendien denk ik dan ook aan aanzienlijk minder gebruik van bestrijdingsmiddelen.

De situatie die Paul beschrijft ken ik helaas ook maar al te goed.
    Dit zijn in feite helemaal geen jagers, maar een soort recreatieschutters, die buiten het seizoen niet of nauwelijks in het veld komen.

Echte jagers behoren meestal tot een WBE (wildbeheerseenheid) en zullen er alles aan doen om duurzaam tot een zo gevarieerd mogelijke wildstand te komen.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    Er is nog zeer veel te verbeteren.

Landbouwers kiezen volgens mij toch vooral voor een gewas welke als eerste geschikt is voor de hen beschikbare grond en als tweede een gewas wat geld opbrengt. Ook zij zouden een bestaan moeten mogen hebben.

Het grote europa (ons opgelegd door de overheid) zorgt voor nog meer schaalvergroting, eenzijdigheid, verarming en verschuivingen (van bepaalde takken van "sport" naar bepaalde landen) met als gevolg meer dieren en diersoorten op meer plaatsen die uit gaan sterven.
    Onze westerse manier van handelen / maatstaven, in o.a. de landbouw, hebben we ondertussen ook geëxporteerd naar bijv. oost-europese landen met als gevolg dat bijvoorbeeld de daar voorkomende patrijzen uiteindelijk ook het hoekje om gaan.
    De overheid neemt zeker zijn verantwoording niet en jammer genoeg de diverse "natuur"organisaties ook niet.
    Iemand die vossen, havikachtigen, enz. omarmt en tegelijk het voedsel voor deze dieren zegt te willen beschermen, dit ondanks dat sommige soorten dreigen uit te sterven, is volgens mij alleen maar bezig om het eigen bestaansrecht in stand te houden met het oog op bakken vol met subsidiegelden.

http://www.provinciegroningen.nl/fil...erpANOG_1_.pdf

De korhoen: http://www.wageningenur.nl/upload_mm...ort2498_LR.pdf Hier lijkt het toch een water naar de zee dragen?

Misschien waren ze er in 1994 nog Paul? [/url] http://www.dailymotion.com/video/xwr...gjum-1994_auto
    Laatst gewijzigd door ele; 22-12-2014 om 14:36.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Putterkuikens overleven het niet.
    Door fam.kuster in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 16
    Laatste Bericht: 06-07-2014, 16:35
  2. Reacties: 17
    Laatste Bericht: 24-07-2012, 18:20
  3. Europese Patrijs.
    Door vogelman 2 in forum Grondvogels
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 16-06-2011, 21:41