Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: oogontsteking?

Senior lid
    Thanks
    2

oogontsteking?

Dag,
    Ik heb een kapoetsenpop die ziek is. Wat ze precies heeft weet ik niet en kan haar dan ook niet behandelen.
    De volgende symptomen:
    1.een oog is vaak dicht en ze slaapt veel. Ik heb hier op de site bij oogontsteking gelezen wat je hieraan kan doen. Het slapen is veel minder en ze begint weer te roepen naar de andere vogels. Maar,
    2.ze kan ineens ook niet meer zo goed vliegen, misschien door het slechte zicht. Het voerbakje en waterfonteintje vindt ze gelukkig nog wel.
    Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Mijn kooien en zitstokken zijn altijd schoon.

Stamgast forpus's Avatar
    Thanks
    77
    kun je de vogel vangen en een foto van haar oog maken?
    groeten gijs

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    277
    het kan wel dat ze langs een zitstok of wat anders is gegaan, en daarbij haar oog wat is ontstoken.

dat ze veel slaapt heeft daar misschien, maar niet aannemelijk, mee te te maken.

goed in de gaten houden, en anders warm zetten.

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    Op de volgende site staan een aantal mogelijke oorzaken: http://www.mosmoni.com/nl/20.html
    Vogels kunnen last hebben van veel verschillende oogaandoeningen. Ze kunnen te wijten zijn aan een verwonding aan het oog, of eventueel een infectie aan het gebied. Af en toe, oogaandoeningen zijn symptomen van een ander onderliggend medisch probleem. Daarom, Als uw vogel heeft een oogprobleem, moet worden beschouwd als ernstig en je moet een dierenarts te raadplegen om uit te sluiten alle belangrijke interne ziekte.
    Symptoom en Soorten
    Conjunctivitis, een gemeenschappelijke oogziekte, wordt meestal veroorzaakt door bacteriŽn en kunnen worden geÔdentificeerd als rood en gezwollen oogleden, en kan leiden tot fotosensibiliteit (vermijden van het licht) in de vogel. Conjunctivitis is ook een symptoom van vele andere medische problemen, waaronder infecties van de luchtwegen.
    Uveitis veroorzaakt een ontsteking van de binnenste delen van het oog. Echter, Het is vaak geassocieerd met symptomen van andere interne ziekten in de vogel. Deze bijzondere aandoening moet worden behandeld snel om te voorkomen dat de vorming van cataract.
    Grauwe staar ontwikkelen in het oog van de vogel als er een tekort aan vitamine E, een infectie met encefalomyelitis, of zelfs van continue blootstelling aan bepaalde kunstmatige verlichting.
    Marek De ziekte is een bepaald type oogaandoening die wordt veroorzaakt door een virale infectie. Deze medische aandoening kan leiden tot onregelmatig gevormde leerlingen, iris problemen blindheid, en kan de voortgang naar kanker. Vaccinatie kan voorkomen dat deze oogziekte zich voordoet. Echter, een vogel die al besmet met het virus, niet kan worden genezen.
    Avian Pox is een andere oogaandoening, die wordt gevonden in vogels, en is het gevolg van een virale infectie. Al is het een gegeneraliseerde ziekte, het oog symptomen zijn zwelling van de oogleden met blister-achtige formaties, en geheel of gedeeltelijk verlies van het gezichtsvermogen. Echter, de oogbol wordt niet beÔnvloed door de infectie en de visie meestal terugkeert na de infectie wordt behandeld.
    Oorzaken
    Veel oogaandoeningen worden veroorzaakt door bacteriŽle infecties (s, salmonella). Deze bijzondere bacterie veroorzaakt zowel conjunctivitis en ophthalmitis — ontsteking met pus in de oogbol en conjunctiva — en mogelijke blindheid. Daarnaast, salmonella is besmettelijk en vaak verspreid van ouder op uw vogel, of genetisch via het eigeel.
    Schimmelinfecties van het oog kan ook leiden tot vogel oogaandoeningen, meestal als gevolg van beschimmeld voer. Een veel voorkomende schimmels, Aspergillus, infecteert de vogel luchtwegen, maar kan ook van invloed op de hersenen en de ogen. De geÔnfecteerde oog zal zien geel plaques onder het ooglid. Het oog zal ook ontsteking, en indien onbehandeld, deze infectie kan leiden tot ernstige oogletsel.
    Vitaminegebrek is een andere oorzaak van oogaandoeningen bij vogels. Bijvoorbeeld, een tekort aan vitamine E in de ouder kan leiden tot de geboorte van een blinde chick. En vitamine A is vereist voor een goede pigmentatie en tranen van de ogen. Om te voorkomen dat deze tekortkomingen, geef uw vogel commerciŽle-feed.
    Behandeling
    Als uw vogel tekenen van ongemak of symptomen van een oogziekte — zoals de ogen te sluiten, zwellen, rood worden, ontslaat een stof, of knippert meer dan normaal — Zorg ervoor dat de vogel gecontroleerd door de dierenarts voor de onmiddellijke behandeling krijgen. Antibiotica oogdruppels of andere medicijnen kunnen helpen in het omgaan met de oogaandoening in een vroeg stadium.
    Het voorkomen
    Preventie van bepaalde vormen van oogaandoeningen zijn afhankelijk van de symptomen in de vogel. Maar, tijdig medisch ingrijpen kan redden van de vogel van het lijden, alsmede ernstig oogletsel.

Senior lid
    Thanks
    2
    @Forpus.
    mijn zoon heeft een foto gemaakt, maar daar kan je niets op af zien.
    @ Ton. Ik heb je advies opgevolgd en haar warmer gezet.
    @ Ele. Bedankt. ik heb het gelezen en had zelf al het idee dat het misschien door het licht kwam. Ik ga nu googlen over gebrek aan vitamine A en E. Ik denk dat ik de dierenarts misschien toch maar een bezoekje moet brengen, voor oogdruppels.

Senior lid
    Thanks
    2
    Ik ben afgelopen maandag naar de dierenarts geweest. Door ergere omstandigheden kon ik niet eerder.
    Na heel veel gevonden te hebben op het net, vooral dankzij Ele, dacht ik dat het misschien een tekort aan vitamine A was.
    Ergens op het net las ik namelijk dat een vogel die slecht ziet en met zijn kop soms vreemde bewegingen maakt een gebrek aan vitamine A heeft.
    Ik vertelde dit aan de dierenarts. Zij was het hier niet mee eens en zei dat het volgens haar aan het gehoororgaan lag, met name door de kopbewegingen een enkele keer.
    Ik heb een spuitje met spul gekregen die ik tien dagen lang in de nek moet toedienen. 1 druppel.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    277
    oke, we zijn benieuwd hoe het afloopt.

Stamgast forpus's Avatar
    Thanks
    77
    ben ook benieuwd, naar welke dierenarts was je gegaan?
    groeten gijs

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    54
    Ben benieuwd naar dat medicijn?

Senior lid
    Thanks
    2
    @Forpus.
    De dierenarts heet Carla en zit op de Pieter Calandlaan 104 (dierenkliniek Osdorp) in Amsterdam.
    @ Populier. Ik weet niet welk medicijn dit is. Ik kreeg het wel in een doosje mee, maar daar staat niets op.
    Ik had het moeten vragen, maar ik heb dat helaas niet gedaan.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Sijs met oogontsteking
    Door Frank12184 in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 09-12-2013, 21:12
  2. rare oogontsteking
    Door katrijn in forum Overige ziekten
    Reacties: 8
    Laatste Bericht: 24-06-2008, 21:48

Forum Rechten