Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oogontsteking?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • oogontsteking?

    Dag,
    Ik heb een kapoetsenpop die ziek is. Wat ze precies heeft weet ik niet en kan haar dan ook niet behandelen.
    De volgende symptomen:
    1.een oog is vaak dicht en ze slaapt veel. Ik heb hier op de site bij oogontsteking gelezen wat je hieraan kan doen. Het slapen is veel minder en ze begint weer te roepen naar de andere vogels. Maar,
    2.ze kan ineens ook niet meer zo goed vliegen, misschien door het slechte zicht. Het voerbakje en waterfonteintje vindt ze gelukkig nog wel.
    Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Mijn kooien en zitstokken zijn altijd schoon.

  • #2
    kun je de vogel vangen en een foto van haar oog maken?
    groeten gijs

    Opmerking


    • #3
      het kan wel dat ze langs een zitstok of wat anders is gegaan, en daarbij haar oog wat is ontstoken.

      dat ze veel slaapt heeft daar misschien, maar niet aannemelijk, mee te te maken.

      goed in de gaten houden, en anders warm zetten.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        Op de volgende site staan een aantal mogelijke oorzaken: http://www.mosmoni.com/nl/20.html

        Opmerking


        • #5
          @Forpus.
          mijn zoon heeft een foto gemaakt, maar daar kan je niets op af zien.
          @ Ton. Ik heb je advies opgevolgd en haar warmer gezet.
          @ Ele. Bedankt. ik heb het gelezen en had zelf al het idee dat het misschien door het licht kwam. Ik ga nu googlen over gebrek aan vitamine A en E. Ik denk dat ik de dierenarts misschien toch maar een bezoekje moet brengen, voor oogdruppels.

          Opmerking


          • #6
            Ik ben afgelopen maandag naar de dierenarts geweest. Door ergere omstandigheden kon ik niet eerder.
            Na heel veel gevonden te hebben op het net, vooral dankzij Ele, dacht ik dat het misschien een tekort aan vitamine A was.
            Ergens op het net las ik namelijk dat een vogel die slecht ziet en met zijn kop soms vreemde bewegingen maakt een gebrek aan vitamine A heeft.
            Ik vertelde dit aan de dierenarts. Zij was het hier niet mee eens en zei dat het volgens haar aan het gehoororgaan lag, met name door de kopbewegingen een enkele keer.
            Ik heb een spuitje met spul gekregen die ik tien dagen lang in de nek moet toedienen. 1 druppel.

            Opmerking


            • #7
              oke, we zijn benieuwd hoe het afloopt.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #8
                ben ook benieuwd, naar welke dierenarts was je gegaan?
                groeten gijs

                Opmerking


                • #9
                  Ben benieuwd naar dat medicijn?
                  Groeten Michael

                  https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                  Opmerking


                  • #10
                    @Forpus.
                    De dierenarts heet Carla en zit op de Pieter Calandlaan 104 (dierenkliniek Osdorp) in Amsterdam.
                    @ Populier. Ik weet niet welk medicijn dit is. Ik kreeg het wel in een doosje mee, maar daar staat niets op.
                    Ik had het moeten vragen, maar ik heb dat helaas niet gedaan.

                    Opmerking


                    • #11
                      Jammer, was bennieuwd wat dat medicijn was.

                      Je weet dat kopdraaien hoort bij kapoetsen, of was dit totaal anders dan ze normaal doen als ze aan het gaas hangen?

                      Ik hoor goede dingen over de vogelarts Rob van Zon op Ijburg.

                      Gaat het al wat beter met de pop?
                      Groeten Michael

                      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                      Opmerking


                      • #12
                        Beter?
                        Ze ziet nog steeds niets, maar de stuiptrekkingen of rare schokbewegingen zijn verdwenen.
                        Populier denk je dat ik de arts kan bellen en vragen welk medicijn het is dat zij heeft voorgeschreven?
                        En heeft het zin als ik geen verbetering zie om een tweede arts te consulteren?

                        Opmerking


                        • #13
                          Populier,
                          ik ben waarschijnlijk net zo blind als die pop, want het staat wel op het doosje. Als excuus voer ik maar aan dat het wel heel erg klein staat. Het heet:
                          baytril/dexamethason/propyleen.
                          Het heeft overigens niet geholpen. Een oog is nu helemaal dicht en de ander ziet er ok uit, maar ze ziet niet hiermee, want als ik haar wil pakken blijft ze gewoon zitten.

                          Opmerking


                          • #14
                            Hoi Pico,

                            Baytril is een antibioticum, de rest zegt mij niets.

                            Batril wordt naar mijn idee erg snel gebruikt als de dierenarts het zelf niet echt weet wat het beestje mankeert.

                            Ben ook eens met een kapoetsenman naar de dierenarts geweest en daar werd hetzelfde voorgeschreven, en je raad het al het heeft niets geholpen.

                            Als de pop niets ziet, wordt er dus ook niets gegeten en gedronken?

                            Dan kan het snel gaan met haar ben ik bang.
                            Last edited by populier; 18-11-2014, 15:10.
                            Groeten Michael

                            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                            Opmerking


                            • #15
                              Een oog ziet er goed uit, maar toch ziet ze niets volgens mij. Als ik haar wil pakken kijkt ze me wel aan, maar ze vliegt niet weg. Anders is het als ze schrikt, dan vliegt ze weg, maar beland altijd erst tegen de zijkant van de kooi, ddarna op de grond.
                              Het voerbakje en eivoerbakje en drinkfontein weet ze wel gewoon te vinden. Uit gewoonte denk ik.

                              Opmerking

                              Working...
                              X