Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Onderwerp: Bastaarden kweek met goudvink

Bastaarden kweek met goudvink

Dag allemaal,
    Ik heb onlangs in mijn kop gestoken om te gaan kruisen, een nieuwe uitdaging die me wel ligt.
    Dus ben ik maar een kanarie gaan halen, het is een rood agaat intensief man van 2014, deze zit reeds samen met een wildkleur pop in een ruime kweekkooi van 240 x 40 x 40. Ik zou, als er jongen komen, deze ringen met een goudvinken ring 3.0. Aangezien een kanariering 2.9 is, lijkt dat mij het best? Ik heb dan nog een wildkleurpop van dit jaar over. Ik twijfel om deze te koppelen met een putter, maar eerst wil ik wat meer te weten komen over deze combinatie. Mogen die jongen ook geringd worden met een goudvinkenring?
    Ik hoop enkele nuttige reacties te krijgen.
    Grt
    Jeugd: 14 jaar
    2 jaar ervaring met de goudvinken(kweek)

Hybrides(kruisingen)met cultuurvogelbloed moeten met cultuuringen beringd worden in Nederland wel te verstaan.
    Mvg,
    Kingfisher.

Moderator henk's Avatar
    Thanks
    2
    Ik ben geen voorstander van bastaardenkweek maar dat is jouw keuze.
    Ik ga alleen even in op je vraag over ringen; als je in Nederland woont MOET je zelfs je bastaarden ringen met ringen voor cultuurvogels. De ringmaat van de goudvink lijkt mij dan juist.

Het is nu enkele weken geleden.
    Beide vogels stellen het zeer goed, de kanarie man laat voortdurend van zich horen! Ze zijn al aan elkaar gewend. Ze zitten geheel de tijd samen op één stok en eten doen ze ook al samen!

Ik heb me dan ook nog een wildkleur putter man aangeschaft, deze zit nu al een week samen met de zuster van de andere goudvinkpop, die samen met de kanarie man zit. Duidelijk dat beide vogels gemeenschappelijke verlangens? hebben, deze eet ook al samen met de putter man... en ook de putter man laat van zich horen!

Senior lid
    Thanks
    14
    De eerste stap is gezet maar het moeilijkste moet nog komen, het zijn zeker niet de gemakkelijkste kruisingen die je wil proberen. Ik wens u het beste en hou ons op de hoogte over het verdere verloop.

Een jaar of vijf geleden heb ik drie noordse goudvinkpoppen en drie major puttermannen gekocht en die de hele winter per koppel bij elkaar laten zitten. Ik heb van alle goudvinkpoppen eieren gehad maar er was maar één koppel waarvan de eieren bevrucht waren, daar heb ik toen enkele jongen uit gekweekt. Een probeersel, ik heb ze daarna weer weggedaan. Het is vrij lastig hoor, als je heel veel geluk hebt dan lukt het.
    groet
    rob

Hoi allemaal,
    Ondertussen is er al wat verandert. De putter en de kanarie zitten samen met mijn goudvink mannen in een ruime voliere, dit voor al een aantal weken. De poppen zitten apart in een kweekkooi. Op die manier wil ik ze wat afstand geven zoals ik met mijn goudvinken doe. Begin maart gaan de mannen de kweekkooien in, de poppen volgen na 2 weken. Ondertussen gaan de kruis-poppen nog even de voliere in samen met de andere poppen, waar ze rap broedrijp zullen worden. Alle vogels zaten gedurende de winter in een zeer goede conditie, dus de eerste stap is al gezet. De kruis-poppen hebben al kunnen wennen aan hun toekomstige partner. Bij hen is de 2e stap al gezet, natuurlijk volgen er nog vele stappen. Laat ons hopen dat die ook goed gaan!
    Grtn

Stamgast BirdBreeder's Avatar
    Thanks
    37
    Ga je ook kruisbekken kruizen met goudvinken? Zelf heb ik niks tegen bastaard kwekers, maar waarom zou je een vogel die al erg schaars is, de kruisbek, gaan kruizen?
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    314
    goudvink heeft het niet over kruisbekken, hij zegt kruispoppen, zijn poppen om mee te kruisen.

dat neem ik aan tenminste.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
    Ga je ook kruisbekken kruizen met goudvinken? Zelf heb ik niks tegen bastaard kwekers, maar waarom zou je een vogel die al erg schaars is, de kruisbek, gaan kruizen?
    Gaan we weer die weg in?
    Lijkt me geen zinvolle discussie,laat een ieder zijn ding doen.
    Al zouden er in dit geval kruisbekken gekruist worden,wat ook al wel degelijk gebeurd,maar in dit geval niet.
    Mvg,
    Kingfisher.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. oude goudvink man nog goed voor de kweek?
    Door birdy in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 10
    Laatste Bericht: 22-02-2014, 18:04
  2. Goudvink kweek
    Door John Gietelink in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 15-06-2006, 10:53

Forum Rechten