Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rupsen of larven?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Rupsen of larven?

    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

  • #2
    Is het deze?
    Een week of twee terug, zagen we in de buurt van Broek in Waterland dit ongeveer 7 cm lange, rupsachtige wezen over ons pad kruipen. In eers...
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

    Opmerking


    • #3
      Nee, die is het niet. Veel te lang en puntige staart.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        Heb je van jouwe een 'lopende', dan is de staart en houding ook te zien.
        Groetjes, Chantal
        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

        Opmerking


        • #5
          raar, heb ze nog nooit gezien, zitten ze er het hele jaar door?
          groeten gijs

          Opmerking


          • #6
            Ik weet het ook niet Henk, volgens mij komt rups zo niet in de bodem voor, maarre zoek maar een mooi plaatje eruit, misschien zit ie er bij? https://www.google.nl/search?q=larve...B&ved=0CCsQ7Ak

            Opmerking


            • #7
              En anders dit zoekplaatje, lekker he, zulke hulp, haha. https://www.google.nl/search?q=larve...upsen+in+bodem

              Opmerking


              • #8
                Ze zitten er zo ongeveer vanaf juni denk ik maar daar ben ik zo even niet helemaal precies zeker van. Af en toe ruim ik het spul op bij het schoonmaken. En dan vallen er ook van die "rupsen" uit die cocons. Die cocons zijn zacht en je trekt ze zo uit de grond met een schraper waarmee ik schoonmaak. (Een stukje metaalhoek aan een steel zeg maar.)

                Valt niet mee Krien maar zo te zien zit ie er niet tussen.

                Hier nog een paar plaatjes. (O ja, het zijn stevige beestjes. Dus niet van die zachte rupsen.)
                Deze is gewoon levend dus en zo'n 1,5 centimeter lang. Een kleintje nog dus. Ik heb hem even uit zo'n slurf gehaald.


                Dit is een andere maar van dezelfde grootte. Ook levend. Ze kunnen aardig kruipen met die pootjes.




                Ze lopen net zo snel vooruit als achteruit. Foto's gemaakt met een tussenring tussen de lens en camera en uit de hand. Maar dat kan je bij de laatste 2 dan ook wel goed zien.
                Last edited by Henk3; 31-10-2014, 19:15.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  Henk3,


                  Het zijn volgens mij (weet het bijna zeker)rupsen vam de uilenvlinders (nachtvlinders).Deze vlinders moeten in jou voliere volop aanwezig zijn.
                  Geen opvallende kleur ,ongeveer 1 tot 1,5 cm groot.Als je kunst beplanting hebt gaan zij hier overdag in zitten.(schud er maar eens aan).
                  Zal nu rustig zijn ,maar in de zomermaanden vele rupsen en telkens liggen er wat in de waterbak?
                  Zet maar eens een schop in de grond ,zal zien dat de grond heel los is ,maar met gangetjes zoals jij aangeeft.
                  Daarnaast maak de grond maar eens goed nat,kruipen de rupsen er vanzelf uit.


                  Gr ,Hubert

                  Opmerking


                  • #10
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      heb ook wel eens rupsjes maar dat zijn dan van die kleine groene, die jij hebt heb ik nog nooit gezien.
                      groeten gijs

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik heb weer even gegoogled maar die is het ook niet.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

                          Mijn website:

                          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Volgens mij de gewone grasuil vlinder?.


                            Gr ,Hubert

                            Opmerking


                            • #15
                              De rups van de grasuilvlinder lijkt me niet zwart te zijn hoor, of heb je een andere uilvlinder voor misschien?

                              Opmerking

                              Working...
                              X