Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bederfelijkheid groente/eivoer/kiemzaad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • bederfelijkheid groente/eivoer/kiemzaad

    even een aantal vragen over de voeding.
    hoe bederfelijk is aangemaakt eivoer? dan bedoel ik dus natgemaakt d.m.v.,v. kiemzaad, water of groente?
    hoe lang laten jullie dit in het verblijf?

    mijn vogels zitten in de huiskamer, op kamertemperatuur,
    kan het kwaad om sochtends rond 7.00 het eivoer en groente aan te bieden en dit dan tegen 17.00 weer weg te halen? is dit te lang i.v.m. bederfelijkheid?
    een andere optie is het rond 17.00 savonds aan te bieden en dan zodra ze op stok gaan weg te halen.

    ik heb voor mijn vogels verschillende groentes fijn gemaald in de keukenmachine, het mengsel bestaat uit groenteresten die we zelf niet gebruiken, (bijv. het bitter van witlof, stronken van broccoli etc. ook gaan er andere groente en fruit soorten doorheen)
    de groenten zijn rauw en gewassen, daarna fijngemaakt, gemixt en ingevroren.
    ik ontdooi de groente bij gebruik even een half minuutje in de magnetron en kan het na het afkoelen door het eivoer mengen.
    ik vraag me af of het nodig is om deze groenten voortaan eerst te koken, of dat het invriezen ook al bacterievorming tegengaat?

    hoe maken jullie kiemzaad?
    ik week het een nacht, laat het dan kiemen in een zeef en spoel het daarbij 2 a 3x per dag.
    zodra er witte puntjes uitgroeien overgiet ik het met gekookt water (tegen bacterien), laat het afkoelen en bewaar het dan in de koelkast en voer het binnen 2 a 3 dagen op.
    is dit een goede methoden?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door veneri Bekijk Bericht
    even een aantal vragen over de voeding.
    hoe bederfelijk is aangemaakt eivoer? dan bedoel ik dus natgemaakt d.m.v.,v. kiemzaad, water of groente?
    hoe lang laten jullie dit in het verblijf?

    mijn vogels zitten in de huiskamer, op kamertemperatuur,
    kan het kwaad om sochtends rond 7.00 het eivoer en groente aan te bieden en dit dan tegen 17.00 weer weg te halen? is dit te lang i.v.m. bederfelijkheid?
    een andere optie is het rond 17.00 savonds aan te bieden en dan zodra ze op stok gaan weg te halen.

    ik heb voor mijn vogels verschillende groentes fijn gemaald in de keukenmachine, het mengsel bestaat uit groenteresten die we zelf niet gebruiken, (bijv. het bitter van witlof, stronken van broccoli etc. ook gaan er andere groente en fruit soorten doorheen)
    de groenten zijn rauw en gewassen, daarna fijngemaakt, gemixt en ingevroren.
    ik ontdooi de groente bij gebruik even een half minuutje in de magnetron en kan het na het afkoelen door het eivoer mengen.
    ik vraag me af of het nodig is om deze groenten voortaan eerst te koken, of dat het invriezen ook al bacterievorming tegengaat?

    hoe maken jullie kiemzaad?
    ik week het een nacht, laat het dan kiemen in een zeef en spoel het daarbij 2 a 3x per dag.
    zodra er witte puntjes uitgroeien overgiet ik het met gekookt water (tegen bacterien), laat het afkoelen en bewaar het dan in de koelkast en voer het binnen 2 a 3 dagen op.
    is dit een goede methoden?
    Eivoer: bij ons eten ze het gekochte eivoer erg goed dus wij maken het niet zelf. Ik denk (aangezien het warm staat bij jou) dat het gewoon een keer op bv huistafel moet zetten 's ochtends en dan 's avonds goed moet ruiken of het hetzelfde ruikt.
    Als ze jongen hebben, is alleen 's avonds eivoer geven te weinig.

    Als ik de vogels lof geef dan laten ze het het binnendeel van het blad liggen, ikzelf weet dus dat dat is wat zij hier niet eten. Brocolli eten ze hier nog steeds niet, dat weet ik dus niet, maar wat ik lees eten de vogels daar de 'bolletjes' van en niet de steel.

    Alles wat je aanmaakt bederft sneller dan droge vorm.

    Ik denk dat je het op deze manier voeren van groenvoer niet moet doen. Beter is het, mijn mening, om ze gewoon een blaadje lof te geven, stukje appel, stukje andijvieblad, enzovoort, maar niet dat je het voor hen moet gaan mixen en malen en invriezen. Een blaadje andijvie zal niet zo snel bederven. Gemalen, ontdooide groente lijkt mij snel onfris worden, zeker als het kamertermp. staat.

    Niet te moeilijk maken allemaal door zelf voer te maken. Zou zonde zijn als je vogels ziek worden.
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

    Opmerking


    • #3
      Als je maar 2 vogels hebt kan je ook kleine porties kiemzaad maken door middel van 3 theezeefjes.

      Ik week mijn zaden 8 uur spoel 3 x per dag, en geef het zo aan de vogels, niks blancheren(overgieten met kokend water).
      Bijgevoegde Bestanden
      Last edited by populier; 19-10-2014, 16:00.
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking


      • #4
        Met 3 zeefjes heb je elke dag een verse voorraad, het beste is met 4 zeefjes, dan kan je als je gevoerd hebt, dat laatste zeefje even een nachtje in de bleek(chloor)leggen.
        Last edited by populier; 19-10-2014, 16:01.
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          zou ik bijv. kant en klaar eivoer zoals Orlux gold pate ook droog aan kunnen bieden?
          ik neem aan dat het dan wel overdag in de kooi kan blijven toch?

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door veneri Bekijk Bericht
            zou ik bijv. kant en klaar eivoer zoals Orlux gold pate ook droog aan kunnen bieden?
            ik neem aan dat het dan wel overdag in de kooi kan blijven toch?
            Hier staat dat het kant en klaar is.

            Orlux Gold patee wordt bevochtigd met 100 % natuurlijke honing. Daardoor is het eivoer klaar voor gebruik en kan het voor meerdere dagen worden toegediend.

            Groetjes, Chantal
            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

            Opmerking


            • #7
              inderdaad niet te moeilijk maken, zoals chantal al aangaf.
              groeten gijs

              Opmerking


              • #8
                dan is orlux toch wel een makkelijke optie inderdaad, dit zou ik dan de hele dag in de kooi aanwezig kunnen laten, en dan bijv. 1x per dag verversen.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
                  Hier staat dat het kant en klaar is.

                  Orlux Gold patee wordt bevochtigd met 100 % natuurlijke honing. Daardoor is het eivoer klaar voor gebruik en kan het voor meerdere dagen worden toegediend.

                  Groetjes, Chantal
                  Sorry Chantal,eivoer voor meerdere dagen lijkt me niet zo best,gewoon 1 x per dag vervangen of minder voeren en dn 2x per dag als je daar voor de tijd hebt.
                  Mvg,
                  Kingfisher.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Bericht
                    Sorry Chantal,eivoer voor meerdere dagen lijkt me niet zo best,gewoon 1 x per dag vervangen of minder voeren en dn 2x per dag als je daar voor de tijd hebt.
                    Dat is niet mijn tekst maar dat is wat Orlux schrijft over dit produkt. Zie de link.
                    Groetjes, Chantal
                    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Deze Gold Patee blijft langer rul, gewoonweg omdat er veel meer vetten inzitten. Rond de 16%, waar het gewone eivoer rond de 5% zit. Oppassen dus voor vervetting!

                      Opmerking

                      Working...
                      X