Mededeling

Collapse
No announcement yet.

legnood Gouldamadine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • legnood Gouldamadine

    Ik weet niet of dit topic nu hier hoort maar dan moeten de mods deze maar even verplaatsen.

    Ik had 2 weken geleden een koppel gele goulds gekocht en het mannetje had er duidelijk zin in, helaasniet geringd dus kan de leeft.ijd niet achterhalen van de pop.

    Een paar dagen later na het bouwen van het nest weer even gecontroleerd en zag tot mijn verbazing de pop op de grond zitten en had meteen in de gaten dat dit duidelijk legnood was.

    Meteen de pop gevangen en 2 schaaltjes met water gepakt, eentje met warm water en de andere lauw( koud) en in tussentijd een TT kooitje geplaatst voor de verwarming (+/-) 22 graden en iets afgeschermd zodat de warmte een beetje blijft hangen.

    De pop eerst even in warm water gezet en daarna in koud ( 3 keer herhaald ) en daarna op een warme doek in het TT kooitje gedaan.
    30 min. verder en ze was haar eitje kwijt!!

    Mijn vraag is nu waar ligt dit nu aan aangezien ik het naar een paar dagen weer probeer en zijn momenteel weer bezig met een nest maken.
    leeftijd? (niet achterhaalbaar) , kalk, of vitamine? (A-D)

    Hier een foto, ei was net gelei?


  • #2
    Zo te zien een windeitje(zonder schaal, lekker veel kippeneischalen geven, zijn goulds gek op.

    Zit ze nu warm?

    Kan de leeftijd zijn, nog iets te jong misschien.

    Zit het koppel in de broedkooi of buitenvoliere?

    Geef maar een vit.kuurtje of wat eivoer als ze dat eet.
    Last edited by populier; 30-08-2014, 17:23.
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      momenteel zitten ze nu binnen (broedkooi 80/40/50) en ze eet prima, krijgen eivoer, mineralen en vitamine A+D door het water + trosgier.
      Kan ik het gewoon weer proberen of moet ik het koppel scheiden?

      Bedankt alvast!

      Opmerking


      • #4
        Zoals Michael al aangeeft gewoon wat eierenschalen geven.
        Bekijk mijn vogels op:

        http://papegaaiamadine.webnode.nl/

        Opmerking


        • #5
          je kan de cloaca ook insmeren met wat olijfolie, en het dan zeer voorzichtig wat in masseren. dat gaat misschien wat makkelijker dan het dompelen in water.

          wel uiterst voorzichtig zodat het ei niet breekt.
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
            je kan de cloaca ook insmeren met wat olijfolie, en het dan zeer voorzichtig wat in masseren. dat gaat misschien wat makkelijker dan het dompelen in water.

            wel uiterst voorzichtig zodat het ei niet breekt.
            klopt, ook gedaan maar het masseren achterwege gelaten.
            Ei mag inderdaad niet breken maar daar was ik al van op de hoogte.

            Bedankt voor de reactie's en alles is goed afgelopen en weer een ervaring rijker.

            Opmerking


            • #7
              Een vogel met legnood is niet optimaal in conditie dat hoeft niet zoveel met leeftijd te maken, een vogel die meer dan een jaar oud is kan ook legnood krijgen als de conditie niet optimaal is.

              Persoonlijk zou ik de vogels nog even niet laten broeden, je hebt ze pas een kleine 3 weken, laat ze even rustig wennen en geef ze een goede verzorging o.a. grit en maagkiezel en laat de vogels even goed wennen aan hun omgeving, en jouw voer en voederwijze. Zelf probeer ik de vogels minimaal 2 maanden voor de kweek al op het hok te hebben zodat ze voor de kweek goed gewend zijn.

              mvg,

              HJ

              Opmerking


              • #8
                Je slaat de spijker op de kop!

                De vorige eigenaar had weinig succes en dan ie overstap naar mij is ook weer wennen, ook bied ik ze meer aan als dat ze kregen.
                Ze zitten nu momenteel in een hok van 80/40/50 zonder tropenkasje en neem aan dat dit dan voldoende is toch? Of moet ik ze ook apart zetten?

                Marc.

                Opmerking

                Working...
                X