Mededeling

Collapse
No announcement yet.

pimpelmees

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • pimpelmees

    Hallo,

    wie heeft er ervaring met de kweek van de pimpelmees? Ik heb een onverwant koppel uit 2014 en deze wil ik gaan huisvesten in een kweekbox van 1m hoog, 1m breed en 60cm diep. Deze box staat gewoon bij mij buiten. Ik heb op internet nog een verslag gevonden van iemand die ook pimpelmezen in een broedkooi kweekte maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere kwekers. Zijn deze vogeltjes bijvoorbeeld het eerste jaar al broedrijp?

    Groeten Willem
    http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

  • #2
    Hier even kijken,kweek verslag van de welbekende kweker A.Bakker.

    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      Bedankt voor je reactie maar dit kweekverslag is mij bekend. Ik ben benieuwd of er meer kwekers zijn die deze vogels met goede resultaten in kweekboxen kweken. En of de pimpelmezen na 1 jaar al broedtijd zijn.

      Groeten Willem
      http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

      Opmerking


      • #4
        Ik kweek welleswaar geen pimpelmezen maar heb wel azuurmezen.
        Het kweken van deze is waarschijnlijk vrijwel gelijk daar ze dicht verwant zijn. Of het mogelijk is deze in broedkooien te kweken weet ik eigenlijk niet. Echter een zo beweeglijk vogeltje zoals als mezen zijn, in een kooi te huisvesten lijkt mij op zich al geen goed idee. Een ruime kweekvlucht geniet toch wel mijn voorkeur. Denk dat hier ook de kweekresultaten beter zullen zijn. Mijn mezen zitten gehuisvest in een vlucht van 1bx3dx1,8h. En hebben hier succes vol in gebroed.

        Opmerking


        • #5
          De pimpelmezen zitten nu inmiddels 2 dagen in hun vluchtje 1,80m hoog 0,6m diep en 1m breed. Het valt mij op dat de vogels helemaal niet schuw zijn. Je kunt ze vergelijken met bijvoorbeeld een barmsijs. De vogels krijgen bij mij meelwormen, buffelo'tjes, universeel insectenvoer, kanarie eivoer en wildzangzaad. Ik wil in het voorjaar 2 berken broedblokjes aan de voorkant van de kooi bevestigen zodat nestcontrole makkelijk gaat. Mocht iemand nog een tip hebben qua voeding hoor ik dat uiteraard graag!

          Groeten Willem
          http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

          Opmerking


          • #6
            willem misschien een idee om je pimpelmeesjes nog meer vertrouwd te maken aan mensen, een pindapotje in je kooi hangen van de boerenbond, ik heb deze buiten onder mijn afdak hangen en ik kan er rustig bij gaan zitten op 2 meter, en de wilde pimpelmeesjes vliegen af en aan.

            Opmerking


            • #7
              Pimpelmezen zijn met 1 jaar wel broedrijp. Weet natuurlijk niet of het late of vroege jongen zijn?
              Een andere vraag die ook wel wat met de pimpelmeesvraag te maken heeft: ik heb zelf een koppeltje kuifmezen. Ik vind dat die erg veel levend voer eten. Wat is normaal voor een dergelijke vogel? En is het goed om te rantsoeneren of gewoon genoeg geven.
              Vinden jullie het raadzaam om het hele jaar bijv. dennenzaad erbij te geven of alleen in de winter als een soort wintervoeding (naast het levend voer)?
              Wil je de meesjes trouwens het hele jaar door bij elkaar houden Willem?
              Ik ben het zelf met de kuifmezen wel van plan.

              Opmerking


              • #8
                Hallo,
                Ik heb zelf al meerdere keren gekweekt met de pimpelmees en en heb ook de website van de bec een kweekverslag geplaats van vorig jaar en van dit jaar.
                Mocht je aanvullende vragen hebben dan hoor ik het grasg

                Opmerking

                Working...
                X