Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wederom legnood probleem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • wederom legnood probleem

    Geachte liefhebbers,

    Ik heb ongeveer 3 maanden geleden ook al een topic geopend over legnood bij mijn driekleurpapagaaiamadine. Nu heeft ze 2 weken terug weer legnood gehad, wel minder erg als vorige keer, maar 2-3 uurtjes wat dikker gezeten en heel even op de grond.
    Nu sloeg het afgelopen nacht weer toe en nu bij mijn gouldamadine, deze heeft wel erg veel problemen gehad en gegeven. Heeft in totaal denk ik zo'n 10 uur op de grond gezeten en proberen op te vliegen wat niet lukte, nu vond ik vanochtend gelukkig wel een eitje op de grond. Maar het was niet om aan te horen en te zien, begon ;s avonds en is de hele nacht door gegaan. De vogels staan binnen op mijn slaapkamer, zal het te druk zijn? de vogels hebben non-stop maagkiezel en eierschaal van de kip tot hun beschikking. Daarbij voer ik 2 tot 4 maal in de week eivoer en een zaadmengsel dat ik in de winkel koop(weet niet of ik mag zeggen waar en wat). Daarbij hebben ze ook grit tot hun beschikking. Vanzelfsprekend ook altijd vers water.

    Het is voor mij op deze manier niet meer leuk vogels houden en wil dus graag weten wat ik fout doe en wat ik kan/ moet veranderen. Bij mijn zebravinken heb ik nergens last van, broeden ook eigenlijk amper, eens in de 3-4 maanden eieren, maar nooit jongen.

    Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want ik ben ten einde raad.

  • #2
    Tsja, de vorige keer hebben we het gehad over het kalkverhaal.
    Ik neem aan dat dit niet meer de oorzaak is.

    Was de pop in goede conditie voordat ze het ei kwijt moest?

    Om het ei door de eileider te kunnen persen mag deze niet te droog zijn.
    Een beetje slaolie of zonnebloemolie in de cloaca druppelen kan dan de oplossing zijn om het ei toch te kunnen leggen.

    Als je structureel te droog/schraal voert zou ik me kunnen voorstellen dat de eileider ook structureel te droog is. Mensen zijn natuurlijk al gauw bang en worden een beetje bang gepraat dat hun vogels snel vet worden in broedkooien. Als jou voermengsel alleen uit millet en gierst bestaat dan kan dit het probleem zijn, dat bevat maar 2 a 3% vet.

    Alternatief is wat meer vetrijke zaden gebruiken en pinkies/buffalows. Vetrijke zaden voor deze soorten zijn: negerzaad(42% vet), hennep(32%), gepeld gesneden haver(8%) en witzaad(6%).
    Raapzaad of koolzaad(beiden 42%) kan ook, maar kies dan 1 van de 2 en bij voorkeur degene die al in je zaadmengeling zit. Hier moeten ze erg aan wennen en misschien beginnen ze er helemaal niet aan. Raapzaad is bruin en zoet, koolzaad is zwart en bitter.
    Lijnzaad(34%) bevat ook olie en een bijzondere verhouding aminozuren, maar wordt meestal slecht opgenomen door tropen.
    Negerzaad mag je niet teveel verstrekken, dit bevat mangaan en werkt verslavend voor de papegaaiamadines. Het bevat wel 40% olie en dit zuigen ze als het ware uit het zaad. Altijd met mate dus!
    Blauwmaanzaad(42%) is ook een optie, maar dit werkt kalmerend en dus komen er denk ik wat minder broedactiviteiten...?

    Zelf doe ik zelfs een scheutje olie door het eivoer, ik kies dan voor rijstolie, omdat daar volgens het etiket extra Vitamine E inzit.
    Vitamine E is de bevruchtingsvitamine en is alleen werkzaam opgelost in vet.
    2 vliegen in 1 klap dus. Ik doe dit echter niet bij mijn papegaaiamadines omdat die toch echt wel snel vet worden. Een gould is eigenlijk ook een papegaaiamadine(Erythrura gouldia en Erythrura trichroa). Maar in jou geval valt het toch te proberen om een tekort weg te werken. En misschien hebben je zebravinken straks ook bevruchte eieren hierdoor...

    Opmerking


    • #3
      Het kalk heb ik opgelost door te zorgen dat er eierschalen van de kip ligt, dit wordt minstens 1 keer in de week ververst. Maagkiezel is er ook, al lijken ze dit niet echt te gebruiken.

      Ik gebruik een tropisch zaad mengsel van tijssen, kan niet zo snel vinden wat er allemaal inzit, maar er zitten wel allerlei zaden in. De gouldamadine en driekleurs zijn eigenlijk de beste eters hierin, ze eten alles dat er in zit. Heb de zaadnamen die je noemde ingetypt en deze soorten vindt ik terug in mijn zaadmengsel: nigerzaad, hennepzaad, haver(klein beetie), witzaad en koolzaad en dan nog de hoofdzaad die erin zit, weet niet precies welke dat is.

      Dus wat ik begrijp is dus rijstolie proberen erdoor heen te mengen?
      En pinkies? neem aan dat je hier niet 1 tot 3 daags muizen mee bedoelt?

      Voor het vervetten ben ik niet super bang, zeker de papegaaiamadine niet zo erg, die vliegen heel veel rondjes. De goudlamadine pop en papegaaiamadine waren beide in mijn ogen in goede conditie, zaten goed in de veren en waren levendig, ook op momenten dat ik stiekem even keek. Ze heeft het ei uiteindelijk gelukkig wel gelegd en had ik op de grond gevonden en in het nest gelegd, of moet ik dat niet doen?

      De papegaaiamadine waren begonnen met broeden en dit houden ze dan 3 dagen vol en dan stoppen ze, heb nu dan ook een kapot ei op de grond gevonden bij hun.

      Opmerking


      • #4
        Hoofdzaadsoort is meestal La Platamillet. Aan je zaadmengeling ligt het niet zo te horen.

        Ik gebruik deze pinkies, links boven: http://topinsect.net/Home-1p1.php

        Gaan zo vanuit de diepvries in het eivoer.

        Anders zou ik het ook niet weten. Poppen moeten minimaal 1 jaar oud zijn, anders extra risico op legnood.

        Opmerking


        • #5
          DE papegaaiamadine zijn beide van 2012, De gouldamdaine waren toen ik ze kocht al door de jeugdrue(6maanden dacht ik?) daarna nog eens door de rui geweest en vervolgens heb ik ze nu bijna 3 maanden, Dus die zijn ouder dan een jaar als goed is, waarschijnlijk wel het eerste nest dus wie weet vandaar?

          Ik geef mijn eivoer momenteel eigenlijk door het zaadmengsel, daar kan ik denk ik geen pinkies bij doen denk ik? Zijn de pinkies per stuk bevroren of hoe zit dat? Mijn moeder is geen grote fan van insecten invriezen in de vriezer waar je ook je brood uit haalt.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door kopertje0 Bekijk Bericht
            DE papegaaiamadine zijn beide van 2012, De gouldamdaine waren toen ik ze kocht al door de jeugdrue(6maanden dacht ik?) daarna nog eens door de rui geweest en vervolgens heb ik ze nu bijna 3 maanden, Dus die zijn ouder dan een jaar als goed is, waarschijnlijk wel het eerste nest dus wie weet vandaar?

            Ik geef mijn eivoer momenteel eigenlijk door het zaadmengsel, daar kan ik denk ik geen pinkies bij doen denk ik? Zijn de pinkies per stuk bevroren of hoe zit dat? Mijn moeder is geen grote fan van insecten invriezen in de vriezer waar je ook je brood uit haalt.
            Zijn gewoon gesloten doosjes met een klepje evt nog een plastic zakje erom en er kan niets gebeuren,vraag anders of je een aparte la mag in de vriezer,bijvb de onderste die is toch meestal vrij klein omdat daar de motor achter zit.
            Naast de eierschalen zou ik toch permanent een bakje grit neerzetten.
            Mvg,
            Kingfisher.

            Opmerking


            • #7
              Ik gebruik grit momenteel als bodem, heb geen auto om ergens zand te halen als bodem dus moet wachten tot er iemand is. Zal het eens overleggen wat ze er van vindt, mocht tenslotte wel altijd diepvries voer voor de vissen in de vriezer leggen, zijn natuurlijk ook insecten. Dan 1 of 2 per dag geven in een apart bakje?

              Opmerking


              • #8
                Eivoer zou ik apart in een bakje verstrekken en daar de pinkies doorheen.
                Eerst maar eens wat extra, stuk of 10/20 en daarna wat minderen.
                Je zult zien net als met de eischalen dat ze er direct op afkomen en binnen een half uur zijn ze weg. Ze krijgen zo ook wat korrels eivoer binnen en zo leren ze dit ook eten.

                Opmerking

                Working...
                X