Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zwartrode ogen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • zwartrode ogen

    ik heb een koppen geel x dom witte kanaries en deze hadden 2 jongen.
    het ene jong had zwart ogen maar het 2de had duidelijk een rode glans in zijn ogen.

    is dit normaal of was dit jong split voor iets?
    had.. het jong is intussen gestorven

    mvg

  • #2
    roodachtige ogen

    Ondanks dat gele en witdominante vogels geen melanine (pigment) laten zien, zijn ze toch genetisch zwart, bruin, agaat of isabel. Juist bij de jongen die net uit het ei komen kan je aan de kleur van de ogen veel zien.

    In jouw geval kunnen er drie oorzaken zijn;
    1. De gele man is genetisch bruin en de witdominante pop is genetisch zwart. Uitkomsten zijn dan; 50% zoons genetisch zwart en split voor bruin met zwarte ogen. Dochters roodachtige ogen, genetisch bruin.

    2. De gele man is genetisch zwart en split voor bruin, de witdominante pop is genetisch zwart. Uitkomsten; 25% zoons genetisch zwart met zwarte ogen, 25% zoons genetisch zwart en split voor bruin. Dochters 25% genetisch zwart met zwarte ogen, 25% genetisch bruin met (roodachtige) ogen.

    3. De gele man is genetisch zwart en split voor bruin. De witdominante pop is genetisch bruin. Uitkomsten; 25% zoons met zwarte ogen en split voor bruin, 25% zoons genetisch bruin met roodachtige ogen. Dochters 25% genetisch zwart met zwarte ogen, 25% genetisch bruin met roodachtige ogen.

    Opmerking


    • #3
      oke bedankt, ik dacht dat het te maken had met een eventuele split lutino of iets dergelijks

      mvg

      Opmerking


      • #4
        lutino

        Als het jong een lutino was geweest had je wel een andere benaming gekozen dan; "een rode glans". Een lutino heeft namelijk bijna doorzichtige ogen.

        Groet,

        Rob.

        Opmerking


        • #5
          ik bedoel dat de ogen misschien niet perfect zwart zijn omdat het jong misschien split lutino zou zijn

          Opmerking

          Working...
          X