Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Vijver in voliere. Wie heeft het en hoe heb je dat gedaan?

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53

Vijver in voliere. Wie heeft het en hoe heb je dat gedaan?

Wij willen graag een vijvertje in de voliere.
    Niet te diep, met pompje om het zuiver te houden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes, Chantal
    Voor als je het leuk vindt om onze volière, ons duivenhok en vogels te zien: http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Senior lid MightyBird's Avatar
    Thanks
    4
    Hier geen vijver maar een groot waterornament, met een pomp die het water in beweging houdt.
    het water loopt er via een grote bol aan de bovenkant uit en komt dan in een klein opvangbak (ring +/- 2cm water hooghte) en uiteindelijk loopt deze over in een grote opvangbak onder de grond.
    Dit had ik meteen al in het begin in m'n voliere geplaast want de vogels vinden dit echt geweldig!
    Heb hem aangesloten via een schakelklok en loopt +/- 6 uur op een dag.

Elke dag zie je ze badderen en dat brengt sommige vogels ook in de stemming.(ergens gelezen)

Wel elk voorjaar laat ik de opvangbak helemaal leeglopen en ververs al het water, ook regelmatig bijvullen met schoon water.(komt uiteindelijk toch troep en ontlasting in)

Een vijver leek mij ook erg leuk maar daar had ik geen ruimte voor.

succes!

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53
    Dan had ik het toch goed gezien maar wist het niet zeker.
    Dat is dus eigenlijk nog praktischer dan een vijvertje? Dit is ondiep en dus ook behoorlijk veilig met jonge vogeltjes mochten ze er onverhoopt in komen?

We hebben nu een schaal die ik 1 twee keer per dag verschoon, en uiteraard gewone watersilo's.
    Badderen zijn ze gek op, maar zo'n stromend watertje klinkt zo leuk.
    Hoor je dat water van het ornament ook? Maar sowieso is het stromen leuk.

Staat jouwe in de zon? Weet je misschien hoe het zit met event. bacterien?

Groetjes, Chantal
    Voor als je het leuk vindt om onze volière, ons duivenhok en vogels te zien: http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Thanks
    4

Lijkt mij persoonlijker handiger en leuker voor de vogels, hier kunnen ze makkelijk in badderen en de jongen verdrinken hier ook niet in.
    Hij staat ongeveer vanaf 13:00 tot 16:30 in de zon en staat dan ook volop aan met de warme dagen om eventuele alg tegen te gaan en spuit hem regelmatig ook schoon met de tuinslang.

Er zullen uiteraard wel wat bacterien in komen maar dat heb je ook in de natuur en en bij mij is er nooit een vogel aan dood gegaan.
    Ook hoor je het water leuk stromen en dit kun je regelen via de pomp (snel/langzaam)

Gr Marc.

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53
    Echt leuk en mooi!

We gaan eens overdenken of het haalbaar is en hoeveel werk.

Dank je wel voor de duidelijke foto en uitleg!

Groetjes, Chantal

Thanks
    4
    Geen probleem, daar zitten we hier voor om elkaar te helpen.

Succes met keuze die je eventueel gaat maken.

Gr. Marc.

Junior lid
    Thanks
    0
    Hallo,

Ik heb sinds een paar jaar een waterloopje in de voliere. Een kant en klaar watervalletje, zodat er geen water door kieren en dergelijke de grond in verdwijnt, en een speciekuip die is ingegraven. Op de speciekuip een rooster met daarop grindstenen, zodat er geen jonge vogels in het water kunnen vallen.

In de speciekuip een vijverpompje dat het water rondpompt. In het voorjaar voordat de vogels weer naar buiten gaan haal ik al het water er uit, maak de kuip schoon en doe ik er schoon water in.

De vogels vinden het heerlijk om hier in te badderen.

Groet,
    Bert
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails voliere vijver.jpg  

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    324
    mooi gedaan Bert, valt het mee hoe snel het water vervuilt ? je ververst het water 1 x per jaar ?

Stamgast Tal's Avatar
    Thanks
    53
    Ook een hele leuke om te zien!!
    Met deze twee voorbeelden wordt het wel erg verleidelijk om wat gekabbel in de voliere te maken.

Junior lid
    Thanks
    0
    Dank je wel!

Vervuilen valt wel mee Ton, de kuip is afgedekt met grind, er komt geen zon bij het water en bovendien blijft het water in beweging door het pompje, dus ontstaat er geen algengroei.

Uiteraard ligt er wel wat modder in als ik de kuip weer schoon maak (idd, 1 keer per jaar) en zwemmen er wat wormpjes rond, maar dat zie ik niet echt als vervuiling.

En aan het eind van de zomer ziet ie er zo uit!
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails Midden-Drenthe-20121006-00189.jpg  

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten