Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Katten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Katten

    Ik weet niet precies waar ik deze vraag moet stellen, dus vandaar dat ie hier terecht komt Ik vraag me namelijk af, of jullie misschien goede oplossingen weten om te voorkomen dat katten de nesten van vogels hier in mijn tuin leegroven? Wij hebben zelf katten (niet mijn idee), en deze probeer ik zoveel mogelijk binnen te houden. Maar de merels maken hier altijd nesten in de coniferen, en ik zie nu dat een koppel bezig is in een laurier. Meestal gaat het goed tot de jongen uitkomen. De katten krijgen ze altijd te pakken, en als het onze katten niet zijn, dan wel die van de buren. Hoe kan ik het nest nu goed beschermen, zodat de katten niet bij het nest kunnen?

  • #2
    Jonge merels springen eigenlijk altijd te vroeg uit het nest en zitten dan vaak altijd op de grond te wachten op de ouders op het voer.

    Op dit moment zijn ze dan het kwetsbaarst, dus nesten beschermen heeft niet zo veel zin.

    Het kan ook goed gaan, verleden jaar had ik een merel koppel met 5 jongen elke dag bij een bergje eivoer zitten wat ik op de grond had gestrooid onder het voederhuisje op het terras, mijn kat zat er op 2 meter afstand naar te kijken, maar vond het niet eens interessant
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
      Jonge merels springen eigenlijk altijd te vroeg uit het nest en zitten dan vaak altijd op de grond te wachten op de ouders op het voer.

      Op dit moment zijn ze dan het kwetsbaarst, dus nesten beschermen heeft niet zo veel zin.

      Het kan ook goed gaan, verleden jaar had ik een merel koppel met 5 jongen elke dag bij een bergje eivoer zitten wat ik op de grond had gestrooid onder het voederhuisje op het terras, mijn kat zat er op 2 meter afstand naar te kijken, maar vond het niet eens interessant
      Ja dat is waar. Helaas ben ik bang dat mijn katten zich niet zo kunnen gedragen. Die van ons zit letterlijk de hele dag onder het vogelhuisje te wachten tot er een vogel op de grond komt, om het dan te vangen.

      Opmerking


      • #4
        Ben dan bang dat idd. er slachtoffers bij je gaan vallen, helaas is mijn kat in december overleden en heb ik nieuwe buren met 5 katten

        Vond vanmorgen een kikker met een afgebeten kop bij mijn vijver, ik ben bang dat de merels in mijn buurt het dit jaar ook zwaar gaan krijgen.
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          In mijn beleving blijft ik het hoogst merkwaardig vinden dat velen wel een kat of katten willen, maar enige voorziening (b.v. een buitenverblijf) om ze in een gecontroleerde omgeving te houden lijkt/blijkt structureel te veel van het goede!

          Lijnrecht tegenover vorenstaande staat het 'larger than life' drama als blijkt dat 'poekie' een van de vele omgevingsgevaren niet heeft overleeft . . .

          Het meest schrijnend is nog het veelvuldig voorkomende vervolg, waarbij er gewoon weer een nieuwe kat komt en de geschiedenis zich zonder aanvullende maatregelen simpelweg herhaalt.

          Het houden van gezelschapsdieren wordt met de wet dieren buitensporig zwaar aan banden gelegd, terwijl de echte dramatiek aangaande dierwelzijn haar zwaartepunt vindt bij de zgn. productiedieren en bij het wettelijk buiten beschouwing gestelde duo hond en kat.
          Dergelijke 'scheefgroei' mag minstens opmerkelijk worden genoemd!

          Ten slotte mogen we ons -als gevolg van het recent ingevoerde afschotverbod op zwerfkatten- 'verheugen' op grootschalig uitbreiding van de ontopic problematiek, het geen uiteraard verder reikt dan het gemiddelde voor- of achtertuintje.
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door rupicola Bekijk Bericht
            In mijn beleving blijft ik het hoogst merkwaardig vinden dat velen wel een kat of katten willen, maar enige voorziening (b.v. een buitenverblijf) om ze in een gecontroleerde omgeving te houden lijkt/blijkt structureel te veel van het goede!

            Lijnrecht tegenover vorenstaande staat het 'larger than life' drama als blijkt dat 'poekie' een van de vele omgevingsgevaren niet heeft overleeft . . .

            Het meest schrijnend is nog het veelvuldig voorkomende vervolg, waarbij er gewoon weer een nieuwe kat komt en de geschiedenis zich zonder aanvullende maatregelen simpelweg herhaalt.

            Het houden van gezelschapsdieren wordt met de wet dieren buitensporig zwaar aan banden gelegd, terwijl de echte dramatiek aangaande dierwelzijn haar zwaartepunt vindt bij de zgn. productiedieren en bij het wettelijk buiten beschouwing gestelde duo hond en kat.
            Dergelijke 'scheefgroei' mag minstens opmerkelijk worden genoemd!

            Ten slotte mogen we ons -als gevolg van het recent ingevoerde afschotverbod op zwerfkatten- 'verheugen' op grootschalig uitbreiding van de ontopic problematiek, het geen uiteraard verder reikt dan het gemiddelde voor- of achtertuintje.
            Bedankt voor uw reactie. Ik ben zelf (zoals ik zei) geen voorstander geweest van de aanschaf van onze katten. Een buitenverblijf voor de katten zou ik ook goed idee vinden, maar dit wordt niet toegestaan hier. Voor veel mensen is dit ook te veel moeite/te duur.

            Opmerking


            • #7
              voor veel mensen is het inderdaad te duur om een goede kattenren te bouwen. ook vind ik dat mensen meer moeten nadenken voordat ze een kat kopen. vooral als je langs een weg woont waar meerdere mensen rijden, er is dan altijd een kans dat het fout gaat maar daar word dan niet over na gedacht.

              ook is het vaak zo dat als mensen vogeltjes in de tuin hebben vliegen dat ze dit helemaal leuk vinden en als ze een kat hebben zijn ze boos dat er geen vogeltjes meer zijn.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door gijsie Bekijk Bericht
                ook is het vaak zo dat als mensen vogeltjes in de tuin hebben vliegen dat ze dit helemaal leuk vinden en als ze een kat hebben zijn ze boos dat er geen vogeltjes meer zijn.

                Opmerking


                • #9
                  Ben het met Rupicola eens.
                  Mensen huilen tranen met tuiten als een kat doodgereden wordt.
                  Laatst zagen mijn man en ik een kat op de weg die werd aangereden. Beestje had het slecht en denk dat hij het niet overleefd heeft. Echter, het was een drukke Nweg en het gebeurde vlak voor ons en wij hadden geen gelegenheid om zonder risico te stoppen omdat we dan op de Nweg stil zouden moeten gaan staan.
                  Dus via telefoon melding gedaan.

                  Wij begrijpen ook niet dat men bewust het risico wil lopen dat 'poekie' aangereden of doodgereden wordt.
                  Voor een hond laat (ieder normaal mens) een afdoende omheining/schutting zetten. Een kat doet men niets voor (in de meeste gevallen) maar wel huilen als kat een keer niet thuiskomt..

                  Als iemands hond een kat grijpt dan krijg je Jan en Alleman woedend aan je deur. Als een kat een vogel pakt dan is dat de natuur.
                  Kat hoort gewoon net als een hond (en alle andere huisdieren) op eigen terrein te blijven en als dat niet te realiseren is dan moet men geen kat nemen.

                  Ik denk dat als ik een kat zou hebben dat ik het nest weg zou halen in mijn tuin. Liever een nest verstoren dan dat je weet dat de jongen bij uitvliegen vermoord gaan worden door 'poekie' die eronder zit te wachten.

                  Groetjes, Chantal
                  http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
                    Ben het met Rupicola eens.
                    Mensen huilen tranen met tuiten als een kat doodgereden wordt.
                    Laatst zagen mijn man en ik een kat op de weg die werd aangereden. Beestje had het slecht en denk dat hij het niet overleefd heeft. Echter, het was een drukke Nweg en het gebeurde vlak voor ons en wij hadden geen gelegenheid om zonder risico te stoppen omdat we dan op de Nweg stil zouden moeten gaan staan.
                    Dus via telefoon melding gedaan.

                    Wij begrijpen ook niet dat men bewust het risico wil lopen dat 'poekie' aangereden of doodgereden wordt.
                    Voor een hond laat (ieder normaal mens) een afdoende omheining/schutting zetten. Een kat doet men niets voor (in de meeste gevallen) maar wel huilen als kat een keer niet thuiskomt..

                    Als iemands hond een kat grijpt dan krijg je Jan en Alleman woedend aan je deur. Als een kat een vogel pakt dan is dat de natuur.
                    Kat hoort gewoon net als een hond (en alle andere huisdieren) op eigen terrein te blijven en als dat niet te realiseren is dan moet men geen kat nemen.

                    Ik denk dat als ik een kat zou hebben dat ik het nest weg zou halen in mijn tuin. Liever een nest verstoren dan dat je weet dat de jongen bij uitvliegen vermoord gaan worden door 'poekie' die eronder zit te wachten.

                    Groetjes, Chantal
                    Het idee om het nest weg te halen heb ik ook overwogen, en eerder al eens gedaan. Maar dan gaan ze gewoon 100 meter verderop zitten, en wacht hetzelfde lot. Ik ga gewoon proberen de katten de eerste dagen van uitvliegen binnen te houden, dan geef ik de jongen nog de meeste kans.

                    Opmerking


                    • #11
                      In je eigen tuin zou het op die manier nog kunnen lukken. Zouden ze idd 100 meter verderop een nest maken dan heb je er helemaal geen zicht meer op en gaan andere katten er misschien onder zitten wachten.
                      Succes en hopelijk komen de jonge merels 'goed op stok'.

                      Groetjes, Chantal
                      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Merels zijn dom en maken nesten 10 keer op dezelfde lage en zichtbare plek.

                        Eksters maken ook graag gebruik van die domheid en vallen jongen graag aan. Net als bij het duivennest van TortelMarja waar we allemaal mee meegeleefd hebben.
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

                        Opmerking


                        • #13
                          Merels zijn dom en maken nesten 10 keer op dezelfde lage en zichtbare plek.

                          Eksters maken ook graag gebruik van die domheid en vallen jongen graag aan. Net als bij het duivennest van TortelMarja waar we allemaal mee meegeleefd hebben.
                          Als dit werkelijk het geval zou zijn is het ook niet erg dat ze gepredeerd worden, want 'echte' merels benaderen/verlaten hun nest namelijk heel behoedzaam en omzichtig.

                          Onderzoek naar dit gedrag heeft overigens ook uitgewezen dat merels, waarvan hun nest werd gepredeerd, hun gedrag daarop aanpassen.
                          (door het nest dus behoedzamer en omzichtiger te benaderen/verlaten dan voorheen)
                          Doen ze dit niet is predatie een mooie selectie en kunnen andere soorten hun jongen voeren!

                          N.B. De realiteit is echter maar al te vaak dat 'wij' onze nieuwsgierigheid naar het doen en laten van nestelende/broedende zangvogels in onze tuin niet of nauwelijks kunnen bedwingen . . . en daarmee de immer oplettende opportunisten als bijvoorbeeld ekster of gaai ongewild 'aanwijzen' waar wat te halen valt!
                          Amigo de los Psittacidos

                          Look deep into nature and you will understand everything better

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
                            Wij begrijpen ook niet dat men bewust het risico wil lopen dat 'poekie' aangereden of doodgereden wordt.
                            Voor een hond laat (ieder normaal mens) een afdoende omheining/schutting zetten. Een kat doet men niets voor (in de meeste gevallen) maar wel huilen als kat een keer niet thuiskomt..

                            Opmerking


                            • #15
                              een hond mag bijna nergens meer los rondlopen . . . .

                              Er zijn op diverse manieren ook prima verblijven te realiseren, waarbij katten gecontroleerd naar binnen en naar buiten kunnen zonder dat ze daarbij los rondlopen.

                              . . . en als het gaat om huisvestingsvoorschriften is een en ander (evenals dit voor talloze andere dieren mogelijk is gebleken) ook heel goed in wetgeving te verpakken.
                              Amigo de los Psittacidos

                              Look deep into nature and you will understand everything better

                              Opmerking

                              Working...
                              X