Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wet verbiedt hand-fokken van papegaaien in Nederland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Nieuwe wet verbiedt hand-fokken van papegaaien in Nederland

    Nieuwe wet verbiedt hand-fokken van papegaaien in Nederland



    New law prohibits hand-rearing of parrots in The Netherlands cityparrots.org

    ...de redenen? ...het doel?

    Bedankt voor het antwoord!

  • #2
    niet helemaal

    In letterlijke zin is 'handopfok' niet strafbaar gesteld, dat geldt in deze alleen voor het langdurig/permanent scheiden van een jong dier van de ouders, voordat dit jonge dier zelfstandig is.

    Het onthouden van noodzakelijke verzorging is wel strafbaar gesteld, maar het handmatig voeren, bijvoeren,hanteren kan en mag allemaal.

    Handel in niet zelfstandige jonge dieren (babypapegaaien) daarentegen is tegenwoordig dus wel strafbaar.


    Een en ander is overigens al in 2012 ter discussie geweest en deze wetgeving geldt al vanaf 01 januari 2013.

    Het te koop aanbieden, maar ook het kopen van nestjongen (babies) is tegenwoordig dus - en wat mij betreft meer dan terecht- een risicovolle aangelegenheid.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #3
      Eindelijk. De handel in baby papegaaien was in mijn ogen nl walgelijk en heeft een heleboel dieren het leven gekost. Naast dat zijn er nog veel meer dieren knetter gek geworden en deze handel was sowieso niet gebaseerd op het welzijn van de dieren maar op geld en dan toch zeker over de rug van zeer jonge dieren en hun ouders. Immers, die worden uitgemolken voor deze handel en de poppen leggen eieren tot ze erbij neer vallen. Mogen dan soms broeden en daarna een paar dagen hun jongen behouden. Dan komt de handelaar/broodfokker en neemt de jongen weg voor de handel. De pop kan weer opnieuw beginnen. Arme dieren. Dus deze wet vind ik helemaal prima. Handel in niet zelfstandige jonge dieren zou sowieso aan banden gelegd moeten worden of helemaal verboden.

      Opmerking


      • #4
        Deze wetgeving is niet specifiek toegespitst op vogels en geldt dus ook voor andere dieren.
        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking


        • #5
          ben ook tegen de handel van onzelfstandige jongen. het kan alleen maar fout gaan en ik vind het zeer onverstandig!

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door rupicola Bekijk Bericht
            Het te koop aanbieden, maar ook het kopen van nestjongen (babies) is tegenwoordig dus - en wat mij betreft meer dan terecht- een risicovolle aangelegenheid.
            Toch zie ik op MP nog regelmatig advertenties van niet zelfstandige jongen of gevraagd of te koop aangeboden.
            De wet, die dit gaat verbieden wordt per juli 2014 van kracht las ik op de site van City Parrots.
            Ik ben daar wel content mee, eindelijk een halt aan het onnodig sollen met onzelfstandige vogels, waarvan het grootste deel sneuvelt door ondeskundigheid.

            Opmerking


            • #7
              correctie

              de inwerkingtreding van onderhavige wetgeving is inderdaad 01 juli 2014.

              (de door mij in bericht #2 genoemde datum betreft de geplande aanvangsdatum uit het wetsvoorstel)
              Amigo de los Psittacidos

              Look deep into nature and you will understand everything better

              Opmerking


              • #8
                Last edited by rupicola; 26-01-2018, 15:45.
                Amigo de los Psittacidos

                Look deep into nature and you will understand everything better

                Opmerking

                Working...
                X