Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 89

Onderwerp: Tips voor een zeer grote volière?

Senior lid
    Thanks
    1

Tips voor een zeer grote volière?

Na in mijn jeugd de voliere te hebben afgebroken, wil ik nu, 20 jaar later er weer aan beginnen…

Ik heb een grote tuin (4500 m2 ) en wil een volière maken die ingepast moet worden in de bestaande beplanting. Ik wil dus als het ware een deel van de tuin vangen in de volière zelf. Ook is het de bedoeling de vogels te zien niet alleen van buiten door het gaas, maar ook om een zitje te maken in de volière.

Het plan is een binnenverblijf te laten maken door volierebouw.com. Zoals het er nu uit ziet wil ik het geïsoleerde binnenverblijf 1,8x3 meter maken (daarmee bedoel ik dus het huisje zelf, daarin moet de binnenvlucht en broedkooien komen) en de volière 10x7 meter. Ik probeer het binnenhok wat groter te krijgen, maar dat kan alleen als ik bomen ga kappen en dat wil ik liever niet. Ik vind 1,8x3 meter misschien wat krap voor zo'n grote volière, zeker als daar ook nog broedkooien en opslag van voer en zo in moet….

Nu wil ik de reeds bestaande planten en bomen zoveel mogelijk in de volière laten. Het plan is dus ook om het binnenverblijf en het eerste deel van de volière te laten maken door volierebouw.com en de bovenkant van de volière, maar ik denk ook een deel van de zijstukken helemaal via nettenlijn.com te laten doen om deze (toch erg grote) overspanning te laten maken… Dat geeft ook de mogelijkheid om later eventueel de volière nog groter te maken tot bijvoorbeeld 10x10 meter. Ik denk dan aan mooie ruwe boomstammen verticaal in de grond ter bevestiging van de netten. Een beetje zoals je ook in dierentuinen wel eens ziet.

Mijn doel is om diverse afrikaanse en australische prachtvinken te gaan houden met wat europese cultuurvogels. In het nachthok ga ik enkele broedkooien plaatsen om te kweken, of eventueel in een deel van de voliere ook broed-vluchten te maken... Daar ben ik nog niet over uit. Er komen in elk geval geen kromsnavels in.

Ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van de producten van volierebouw.com, zoals infrarood stralers, deels ook buiten, maar ook de verwisselbare glazen deuren tegen de zijpanelen aan bij een deel van de volière, zodat er in de winter een warm, wind/tochtvrij deel van de volière onstaat. Ook wil ik gebruik maken van de inbouw voedersystemen etc. Mijn werk brengt met zich mee dat de vogels soms ook 2-3 dagen zonder mij moeten kunnen dus ik wil alles degelijk in elkaar laten zetten… Wat de watervoorziening betreft denk ik nog over een beekje / watervalletje oid….

Ik vroeg me af of jullie nog meer tips etc hebben…. Ik wil graag een tekening laten zien ter illustratie maar weet niet goed hoe ik dat moet doen (hoe doen jullie dat als bijlage?).

Nu wil ik daar eerst heel goed over nadenken en ideeen opdoen voor ik een spade in de grond steek...

Alle tips zijn welkom!

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Hallo Frank,

Welkom op het forum.

Lekker tuinje idd. Dat noemen we in Nederland een lap grond

Mooie plannen allemaal maar idd. de verhouding van het nachthok/kwekersruimte tot buitenvoliere is erg krap.

Als je zo'n grote tuin heb, hoort daarbij meestal een groot huis, is binnenshuis geen ruimte voor broedkooien e.d.?

En je dat huisje als alleen maar als voederkot gebruiken.

Voor het maken van zo'n grote voliere kan je beter buizen gaan gebruiken.

Hier kan je lezen hoe je foto's e.d. moet plaatsen http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=2524

In ieder geval een leuke nieuwe uitdaging, veel succes.

Bron foto's: http://home.scarlet.be/mdmeulem2/Ind...ari%202001.htm

http://www.vvcequipment.be/nl/produc...tten-2455.html
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails Foto02Februari2001.jpg   Foto04Februari2001.jpg   algemene foto_5.jpg  

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    328

lastig

heel mooi idee heb je, zeker de moeite waard om het uit te voeren. hou wel goed in je achterhoofd: cultuurvogels in zo`n grote voliere, er moet geringd worden. maar of jij exact weet waar er nesten zijn ? en wanneer ze uitvliegen ? dat zal lastig worden.

Senior lid
    Thanks
    1
    Alvast dank voor de reacties!

Die buizen is inderdaad iets om over na te denken, maar ik moet ook twee bomen in de volière verwerken. Ik moet dus op een of andere manier om de stam heen werken… Ik heb dat met netten wel eens gezien in de dierentuin, maar daar moet ik dus nog over nadenken. Maar het idee dat de vogels heel veel ruimte hebben en dat je zelfs moeite moet doen ze te vinden spreekt me wel aan…

Vooralsnog zit ik nog na te denken over het binnenhok…. Hoe groot moet wat jullie betreft de binnenvlucht zijn? 1x2 meter te weinig? Ik kan ook de binnenvlucht in het binnenhok bijvoorbeeld 1 meter van de grond maken zodat ik eronder nog ruimte over heb….

Wat het ringen betreft heb je een punt…. daar moet ik dus ook over nadenken….

Binnenkort ga ik eens kijken bij de volierebouwer en hem mee laten denken in het ontwerp…

groet!
    Frank

Senior lid
    Thanks
    1
    Ter illustratie even getekend hoe het er nu uit ziet, en met binnenhok en volière. Ik zit in de breedte ingeklemd tussen de boom en de haag met het binnenhok zoals je ziet… De reden om deze plek te kiezen voor het binnenhok is dat je het zo bijna niet ziet omdat het verstopt is achter de boom….
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails foto 1.JPG   foto 2.JPG  

Senior lid
    Thanks
    0
    alvast veel succes

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Zelf heb ik ook een binnenvoliere/nachthok aan mijn voliere van de door jouw aangegeven maten, die van mijn is denk ik 120cm diep.

Mijn voliere is maar 4mx3m

In het nachthok slapen weinig tot geen vogels van mijn dus daar wordt weinig gebruik van gemaakt, ik gebruik mijn nachthok als sluis zodat er geen vogels kunnen ontsnappen, ik heb dus een volledige deur in het nachthok.

Ook gebruik ik het nachthok om makkelijker vogels te kunnen uitvangen, in voliere van 10x7 met een netje te gaan rondrennen is natuurlijk on begonnen werk.

Hier een inmpressie: http://www.youtube.com/watch?v=zCAM7vQVtVY

Senior lid
    Thanks
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
    Zelf heb ik ook een binnenvoliere/nachthok aan mijn voliere van de door jouw aangegeven maten, die van mijn is denk ik 120cm diep.

Mijn voliere is maar 4mx3m

In het nachthok slapen weinig tot geen vogels van mijn dus daar wordt weinig gebruik van gemaakt, ik gebruik mijn nachthok als sluis zodat er geen vogels kunnen ontsnappen, ik heb dus een volledige deur in het nachthok.

Ook gebruik ik het nachthok om makkelijker vogels te kunnen uitvangen, in voliere van 10x7 met een netje te gaan rondrennen is natuurlijk on begonnen werk.

Hier een inmpressie: http://www.youtube.com/watch?v=zCAM7vQVtVY
    Ziet er prima uit!

Ik vroeg me wel af hoe ze dat 's winters doen. Slapen ze ook niet binnen als het vriest?

Dat uitvangen is inderdaad een punt.... Iemand daar tips voor? Ik dacht in de volière een kooi te zetten die ik van buiten dicht kan laten vallen, waarin ik de vogels leer dat ze daar hun eten krijgen als normale voerplek....

Stamgast BirdBreeder's Avatar
    Thanks
    37
    Hallo, allereerst, welkom op dit forum
    Je wilt dus tropen houden en Europese cultuurvogels? Wat voor tropen zat je te denken dan ? En wat voor Europese cultuurvogels?
    Zelf denk ik dat het onbegonnen werk is, als je Europese cultuurvogels wilt, je zegt net zelf met je werk, dat je 3 dagen soms weg bent, is best een probleem qua ringen, tenzij je dan iemand regelt, maar je hebt ook een boom in je voliere, als ze daarin gaan nestelen, moet je met een ladder in de boom. Allemaal voorbeelden
    En ook bijv. met die tropen, als je met cubavinkjes aan komt zetten, die zie je niet meer terug denk ik, ze zullen zeker goed kweken, maar ze moeten in de winter naar binnen, anders heb je grote kans dat ze gaan sterven. Zelfs toen het hier 2 graden was, is mijn cubavink pop bijna overleden aan de koud. Maar misschien zijn wat grotere vogels leuker?
    Misschien vruchtenduiven? Of Toerakoos(hoe schrijf je dat )?
    Die zie je zeker terug, en misschien is het ook wel leuk om wat grondvogels te nemen ? Het zijn maar ideeen Zelf wil ik later ook zo'n grote voliere, maar vind die grote vogels niet zo leuk als Europese cultuurvogels
    Veel succes, en laat zeker je vooruitgang weten
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Senior lid
    Thanks
    0
    inderdaad birdbreeder heeft gelijk. europeese cultuurvogels lijken mij geen optie. je zou wel een groot aantal koppels zebravinken en japanse meeuwen in de kooi kunnen zetten. deze zullen in zwermen gaan leven en deze krijgen ook vele jongen maarja van de jongen er dan maar eens uit als je er te veel krijgt.

Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten