Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: dennenzaad en teunisbloemzaad

Hybride Weergave

Senior lid blauwkobaltkanarie's Avatar
    Thanks
    0

dennenzaad en teunisbloemzaad

Ik kweek mex roodmussen , zwartkop groenvinken en europese groenvink.
    Mijn mengeling die ik geef is: 5kg sijzen en putter + 0,5kg piccolo +1kg onkruidzaden.

Nu had ik van iemand gehoord dat dennenzaad en teunisbloemzaad ook zeer goed is voor de vogels?

Voor wat zijn deze 2 zaden goed?
    Hoeveel mag je ervan geven?

mvg

Teunisbloemzaad

Alfons van den Broeck heeft er ooit in een ander topic het volgende over teunisbloemzaad geschreven:

Citaat:
    Nog een vraagje: is 2x per week, extra Teuniszaad verstrekken teveel van het goed? Vooral mijn Am. Sijsjes zijn er gek op
    Gelet op hetgeen ik hiervoor reeds heb vermeld, zou ik het persoonlijk niet apart geven, maar verwerken in een zaadmengeling in een concentratie van ongeveer 5 % : 5 gram per 100 gram zaad of 50 gram per kilogram zaad.

Teunisbloemzaad heeft gemiddeld een vetpercentage van ongeveer 25% en dat is in vergelijking met de vele andere zaadsoorten, hoog. Als je de kwaliteit van deze vetten nagaat, dan blijkt daar een heel hoog percentage omega-3-vetzuren aanwezig te zijn, voornamelijk van het type linol- : ongeveer 70%. Deze vetzuren zijn, algemeen beschouwd, goed voor de gezondheid van vogels. Vogels, algemeen in rusttoestand, hebben dagelijks maar een normale behoefte van ongeveer 1%, gegeven via hun voeding.

Als je het teunisbloemzaad beperkt tot ongeveer 5% in uw zaadmengeling, dan :

- is het ijzer- en het magnesiumgehalte ook binnen de normale behoeften voor vogels, in rusttoestand.
    - kan er een dagelijkse aanvulling zijn van de gezegde linolzuren tot ongeveer 1%.
    - is de kans op zware vervetting en vetzucht, behoorlijk afgenomen op termijn.

Ter vergelijking : in de commerciële zaadmengeling van Teurlings vinkenmengeling superieur, wordt er een concentratie aan teunisbloemzaden gehanteerd van 3%, in combinatie met de andere zaden van deze mengeling.

Jan Koenings gebruikt het ook in zijn mengelingen voor Amerikaanse- en kapoetensijzen, maar geeft geen percentage op.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Forum Rechten