Mededeling

Collapse
No announcement yet.

grijze roodstaart overleden aan giftige verfstoffen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • grijze roodstaart overleden aan giftige verfstoffen

    Wij hadden een mooie grijze roodstaart papegaai, amper elf weken oud, een schat van een vogel. Nu waren zedebuitenboel bijons aan het verven. Waarbij ze verdunner gebruikten. Nu had ik al van te voren tegen de schilders gezegd dat er geen enkele deur open zou gaan.
    De informatie die ze van te voren hadden gegeven was heel sumier tot niets.
    Op een woensdag was hij in de ochtend nog heel goed en alert. Op een gegeven moment gingen ze de achterdeur schilderen en moest en moest de tuindeur open. Is dus onder zwaar protest van mijn kant amper een paar minuten open geweest. Later in de middag werden alle vogels heel suf en de papegaai dus ook. Wij dachten dat het gewoon te warm was en dus flink gaan luchten.
    De volgende dag aan het schildersbedrijf gevraagd wat voor soort verf ze gebruikten en ook erbij gezegd dat ik ze niet meer wilde zien schilderen. Dit ook aan de woningbouw medegedeeld, telefonisch en per mail.
    Maar tot mijn grote schrik zie ik de schilders de volgende dag weer schilderen. Direct weer contact gezocht Mey de woningbouw en de schilders.
    Maar nee hoor, ze vertikten het te stoppen.
    Nou was onze papegaai door de sufheid van zijn stok gevallen en had zijn pootje gekneusd.
    Zaterdag dus naar een dierenarts gegaan, een echte vogelarts. Die vond hem ook te suf. Toen ik vertelde dat er geschilderd was, zei ze direct, die gaat dood.
    Want er was een giftige stof gebruikt.
    En inderdaad, de zelf de avond overleed hij.
    Dus contact opgenomen Mey de GGD, afdeling medische milieu zaken. Ondertussen op internet alles gevonden over deze verf en verdunner, ook op een papegaaien site.
    De GGD heeft een onderzoek gedaan en inderdaad, erzit een bepaalde stof in de verf die dodelijk is voor papegaaien.
    Hiermee naar een advocaat gegaan. Die heeft direct de woningbouw aansprakelijk gesteld op nalatigheid. Omdat ze ondanks mijn verbod toch verder zijn gaan schilderen.
    De woningbouw heeft een louche advocaat in handen genomen die alleen maat er omheen draaide.
    Onze advocaat gaat hen nu binnenkort dagvaarden. Ook heeft hij een schadeclaim ingediend.
    De woningbouw ontkend dus in alle toonaarden.
    Ach ja denken ze, het is maar een papegaai. Voor ons was hij een deel van ons gezin.
    Ik schrijf dit als waarschuwing dat alle verf, ook al wordt er gezegd dat het niet giftig is en op waterbasis is, puur gif is. Geen enkele verf is gifvrij.
    Ze gingen door met schilderen omdat ze achter liepen met schilderen.
    Iedereen mag hier op reageren.
    karin38

  • #2
    Jammer van dat beestje dat nog een heel leven voor zich had.
    Kon je hem dan niet even ergens anders neerzetten?.In de schuur of zo?.

    Ik heb zelf een grijze van 17 jaar oud en ik schilder ook regelmatig ,maar dan alleen in het voorjaar als de deuren open kunnen blijven.De mijne staat dan ook in de buurt van deze stoffen of zijn de luchtwegen dan beter ontwikkeld bij oudere dieren?.

    Hoop in ieder geval dat een schadeclaim toegekend word ,want wie gaat nu schilderen in deze maand?. Men kan nu eenvoudig niet goed ventileren in deze tijd van het jaar.

    Sterkte en succes.


    Gr ,Hubert

    Opmerking


    • #3
      ik zou de papagaai op een ander adres onder gebracht hebben. je weet als er geschilderd word, dat je deuren of ramen een tijdje open moeten staan.

      wel triest voor je beestje, pas 11 weken.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        Ik wist dit niet, ze hebben gewoon een heler giftige verdunner gebruikt en wel op een tijd dat er allang niet meer geschilderd mag worden. Ik heb het ze ook verboden om verder te schilderen. Daarom krijgt de woningbouw nu een proces aan hun broek.

        Opmerking


        • #5
          Dat inderdaad zeer jammer voor de vogel.

          Om welke verf, verdunner, oplosmiddel of eventuele andere toevoegingen gaat het?

          mvg.

          Opmerking


          • #6
            Het gaat om sigma allure gloss. Er zit een bepaalde soort zeer giftige stof in. Namelijk butanonoxim. Deze stof is zeer giftig. Eigenlijk mag deze stof helemaal niet voorkomen meer in verf, maar de bedrijven die dit soort verf met deze zeer toxische giftige stof gebruiken hebben er gewoon maling aan.
            Trouwens wij zelf, mijn man, mijn zoon, ik zelf en mijn zwager hebben last hiervan gehad. Zoals duizeligheid, misselijkheid en sufheid. Mijn zoon heeft zelfs blijvende last van huid problemen.
            Dat neemt onze advocaat ook mee in deze zaak.

            Opmerking


            • #7
              dezelfde verf

              Hoi Karin,

              Om even terug te komen op jou schilderwerk ,ik heb namelijk afgelopen week helaas moeten schilderen en ook ik heb verf gebruikt met butanonoxim ,maar waarschijnlijk met minder % toevoeging ,wat nog wel mag.
              Dit is toch gewoon verf op terpetine basis?.

              Wij hebben weinig last gehad van onze luchtwegen ,natuurlijk stinkt het wel even ,maar niet om misselijk van te worden.

              En... Rocco onze grijze roodstaart stond gewoon in de buurt ,hij had weer de volle aandacht. Waarschijnlijk hebben de schilders bij jullie zeer agressieve middelen gebruikt?.


              Gr ,Hubert

              Opmerking


              • #8
                Verf onderzoeken op drogingsversneller

                siccatief als ik het goed heb versneld het droogproces wat vroeger veel gebruikt werd in de periodes dat er geschilderd moest worden in een verkeerd jaargetijde

                Fijne winterschilders

                Succes met je aansprakelijkheidsstelling en wie weet post je nog eens de resultaten zodat iedereen er lering en/of profijt uit kan trekken

                Paul

                Opmerking


                • #9
                  Ze zijn in mei vorig jaar begonnen met schilderen. Pas in september oktober kwamen ze bij ons. Toen had ik de papegaai net anderhalve week. Ik heb de schilders diverse malen gewaarschuwd, maar ze waren doof hiervoor.
                  Nu hebben ze kort geleden de dagvaarding gekregen en op korte termijn moeten ze bij de rechter verschijnen.
                  Ze hebben hele agressieve verdunner gebruikt, wat ze nooit hadden mogen gebruiken.
                  Wordt vervolgd.

                  Opmerking


                  • #10
                    Laatste nieuws.

                    Binnenkort moet de woningbouw zich voor de rechter verantwoorden. Als het goed gaat volgende week al. Ze hebben al een dagvaarding binnen ruim twee weken geleden. Spannende tijd dus.

                    Opmerking


                    • #11


                      Gr ,Hubert

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Karin38
                        Het gaat om sigma allure gloss. Er zit een bepaalde soort zeer giftige stof in. Namelijk butanonoxim. Deze stof is zeer giftig. Eigenlijk mag deze stof helemaal niet voorkomen meer in verf, maar de bedrijven die dit soort verf met deze zeer toxische giftige stof gebruiken hebben er gewoon maling aan.
                        Trouwens wij zelf, mijn man, mijn zoon, ik zelf en mijn zwager hebben last hiervan gehad. Zoals duizeligheid, misselijkheid en sufheid. Mijn zoon heeft zelfs blijvende last van huid problemen.
                        Dat neemt onze advocaat ook mee in deze zaak.
                        Allereerst heel veel sterkte met het verlies van jullie papegaai!

                        Ik lees dat jullie last hebben en zelfs blijvend last van deze verf en toevoegingen. Heb je gezien of de schilders mondmaskers voorhadden oid? Zo ja, heb je daar foto's van genomen?
                        En, in het belang van de vogel, want ik vind het schandalig dat de woningbouw niet naar jullie geluisterd heeft, waarom hebben jullie de papegaai niet voor die periode boven gezet? Zodat beneden flink gelucht kon worden en de papegaai niet die stoffen in kon ademen?

                        Hopelijk worden jullie in het gelijk gesteld!
                        Hopelijk post je hier de updates!

                        Groetjes, Chantal
                        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Nee, ook al hadden we hem maar kort, hij was al echt een lid van onze familie. Ook al nemen wij weer een nieuwe, de eerste blijft altijd speciaal. Gelukkig hadden we veel mooie foto's van hem genomen.
                          Trouwens de zaak komt hopenlijk al volgende week voor de rechter.

                          Opmerking


                          • #14
                            We konden hem niet boven zetten, want ook daar werd geschilderd. Ze droegen inderdaad mondkapjes en andere beschermende kleding. Maar wij hebben er geen foto's van gemaakt.
                            Weet je wat het ergste is, ik had ze van tevoren al gewaarschuwd dat we vogels hadden, maar ondanks mijn verbod om verder te schilderen, zijn ze toch doorgegaan. En dat neem ik ze heel erg kwalijk. Ze hebben trouwens geen enkel excuus voor het hele gebeuren. Ze kwamen alleen met hele andere dingen aan. ze hebben zelfs niet gereageerd op de dagvaarding. Dat toont hun arrogantie al aan.

                            Opmerking


                            • #15
                              Helaas heb je de deuren geopend voor hen. Ikzelf heb meerdere keren bij mijn vorige woning geweigerd dat de voordeur geschilderd werd omdat ik geen vrij kon krijgen en dat ik niet de buren in huis wilde of de verantwoording wilde laten dragen dat de voordeur de hele dag open moest blijven staan om te drogen.
                              Ik zeg gewoon 'nee, gebeurt niet'.

                              Dure pijnlijke les voor jullie!! Hopelijk win je de zaak maar daar heb je niet de vogel mee terug. Waarschijnlijk gooien zij het op 'de vogel uit logeren brengen want het onderhoud moet nu eenmaal gedaan worden'.
                              Sneu dat zo'n woningbouw en schildersbedrijf niet luistert naar jullie. Jullie vogel is er de dupe van geworden.

                              Groetjes, Chantal
                              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X