Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gele goudvink?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • gele goudvink?

    Dag

    dit onderwerp is puur uit nieuwsgierigheid:
    weet er iemand hoe de gele goudvink is ontstaan? Ik heb al wat gegoogled, maar vind niets... Kan er mij iemand ontlasten?
    mvg
    Jeugd: 14 jaar
    2 jaar ervaring met de goudvinken(kweek)

  • #2
    volgens mij door het inkweken van de blauwe

    Opmerking


    • #3
      en hoe is de blauwe dan tevoorschijn gekomen?, en de bonte en witte?.

      Opmerking


      • #4
        de blauwe goudvink is een ondersoort van de goudvinken.

        door deze soort in te kweken is de witte/bonte ontstaan
        www.fretteren.eu

        Opmerking


        • #5
          ok bedankt naruch, weet ik dat ook weer.

          want van bruin en bruinpastel wist ik, maar blauwe gele witte en bonte had ik dus echt geen flauw idee van.

          Opmerking


          • #6
            De gele is zeker niet ontstaan door de inkweek van de blauwe.
            De eerste gele heeft men verkocht doordat deze vogel een vuilgele borst had.
            Dit is ten horen gekomen bij een echte mutatiekweker en zag er mss wel iets in.
            Deze vogel is in goede handen gekomen en heeft voor nageslacht kunnen zorgen.
            Met het geluk dat in het tweede jaar de eerste twee gele mannen zijn geboren.

            gr bart

            Opmerking


            • #7
              Maar hoe is de gele dan ontstaan, ook d.m.v. een ondersoort die gele kleuren bevat of is geel ook plots uitgekomen zoals bruin, bruinpastel, ... ?
              Jeugd: 14 jaar
              2 jaar ervaring met de goudvinken(kweek)

              Opmerking


              • #8
                is plots ontstaan zoals de meeste mutaties

                Gr

                Opmerking


                • #9
                  Een mutatie is een plotse verandering van de erfelijke eigenschappen die doorgegeven kunnen worden aan het nageslacht.
                  Als de gele goudvink komt uit een kruising met een blauwe goudvink is het geen mutatie maar een mutatiecombinatie.

                  Opmerking


                  • #10
                    Dhr Rien Pieters heeft ze als eerste opgemerkt op een vogelmarkt ergens in Nederland .

                    Was inderdaad in het begin een niet zo mooie kleur ,om gezondheids redenen heeft Rien ze doorgegeven aan een topkweker van GOUDVINKEN in Echt .

                    Spijtig genoeg heeft Rien het niet meer mogen mee maken hoe mooi ze nu geworden zijn en wat er nog allemaal uit ontstaan is ,zoals het BRUINPASTELGEEL -bruingeel-pastelgeel-topaasgeel .

                    GRT Jean

                    Opmerking


                    • #11
                      op de site van de bec staat een heel intererressante uitleg over erfelijkheidsleer
                      onder ''artikelen'' en dan klik je op ''erfelijkheidsleer'' door Peter Otten
                      dan kun je het vererven ook beter snappen

                      gr gert

                      Opmerking


                      • #12
                        Antwoord op de reactie van Jean:
                        Dit ontroert mij echt! Veel begrip voor deze persoon...
                        Jeugd: 14 jaar
                        2 jaar ervaring met de goudvinken(kweek)

                        Opmerking


                        • #13
                          Deze mutatie is naar mijn mening ook wel eens in het wild opgetreden. Zie hiervoor de volgende foto's:





                          Zelf vind ik de gele Goudvink overigens geen verfraaiing, maar smaken verschillen (gelukkig)

                          Opmerking


                          • #14
                            de gele goudvink zal wel al vaker gekweekt zijn, maar doordat bijna iedereen kunstmatig opkleurt valt dit niet op, de gele wordt dan immers ook rood.

                            zelf heb ik +/- 10 jaar een gele/licht oranje goudvink gekweekt, dit kon ik waarnemen omdat ik niet bij/op kleurde.
                            dit is de eerste die ik toen verkocht heb, omdat ik hem niet mooi vond. en voor een heeeel zacht prijsje.

                            spijt, helemaal niet, want ik vind ze nu nog altijd niet mooi ( zeker niet in wildkleur)
                            www.fretteren.eu

                            Opmerking


                            • #15
                              Nu herken ik het! Heb ook al eens een bonte goudvink in het wild gezien, toch op foto Bedankt voor jullie reacties
                              Jeugd: 14 jaar
                              2 jaar ervaring met de goudvinken(kweek)

                              Opmerking

                              Working...
                              X