Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kapoetsensijs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kapoetsensijs

    Kan ik eieren van de karpoetsijs door de zebravinken laten uitbroeden.
    Of wat zijn dan de problemen waar ik tegen loop.

    De karpoeten zijn nu een nest aan het bouwen en denk dat ze binnen een dag of 4-5 eireren gaan leggen.

    Alles zit in een gezamelijke ruime voliere met

    Citroenwever
    Nachtegaal
    Diamantduif
    Kanarie
    Zebravink

  • #2
    Waarom zou je de eieren van de Kapoetsensijs willen laten uitbroeden door de Zebravinken? De Kapoetsensijs is prima in staat om z'n eigen nest groot te brengen.
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      Waarom zou je dat doen?
      Kapoetsensijzen zijn heel goed in staat om zelf hun jongen groot te brengen.

      En naar mijn weten hebben zebra's een andere voedermethode,zeker als ze uit gevlogen zijn,de jonge zebra's gooien hun kop opzij als ze bedelen om voer en kapoetsen voor zover ik weet niet dus dat zou ook wel eens gevolgen kunnen hebben.

      Je bent me weer eens voor Hans.
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        Of wat zijn dan de problemen waar ik tegen loop.

        Het probleem met het kweken van kapoetsen sijzen is meestal de kweker zelf.
        Sommigen grijpen in terwijl het niet nodig is en dat daar door de vogels ernstig verstoord worden.
        Kapoetsen sijzen zijn vogeltjes die je het beste kan laten aan doen.
        En als je denkt da gaat fout dan is er meestal niks aan de hand.
        B.v een nestje waar de jongen net zijn uitgevlogen en de pop zit al weer op eitjes. Ook dit komt goed. Mijn ervaring is ook dat deze vogeltjes prima hun jongen groot brengen.

        Groeten Naud.

        Opmerking


        • #5
          Zoals mijn voorgangers al hebben gezegd, een kaooetsensijs brengt zijn jonge heel goed zelf groot.
          Bovendien is ook het voer anders.
          Zebravinkjes hebben tropisch zaad nodig en kapoetsensijsje eten sijzenzaad wat speciaal voor deze vogeltjes is samengesteld.
          groetjes
          Heidi

          Neem eens een kijkje op mijn site.
          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

          Opmerking


          • #6
            Ik had begrepen dat zij veel van het nest afgaan, en door dat wij geen verwarmde voliere hebben wellicht het broeden dan geen resultaat geeft.

            Opmerking


            • #7
              Kapoetsensijsen broeden het beste bij een temperatuur van tussen de 18 en 21 graden. Veel problemen ontstaan daar dat men een vogel aanschaft en dan pas zich afvraagt wat te doen er mee. Helaas is de vogel daar van de'klos".

              Opmerking


              • #8
                Als je al jongen bij een andere vogel moet onderleggen dan bij een vink achtige. De kanarie is daarvoor ook heel geschikt.
                Zebravinken en jap. meeuwen hebben een geheel andere voer methode. Hun jongen bedelen liggend. Kapoetsensijs en andere sijzen doen dat reikend naar de ouder vogel toe. Teveel van het nest afgaan hoeft geen probleem te zijn als je de vogels houdt bij de juiste temperaturen. Nu nog buiten broeden is vragen om problemen omdat zo dadelijk de nachten snel gaan afkoelen.
                Jo

                Opmerking


                • #9
                  Dus eigenlijk kan ik ze nu beter in een verwarmde kweekkooi zetten.
                  Zodat de natuur zijn gang kan gaan.

                  Opmerking


                  • #10
                    Ja denk het wel. Dat is beter in ieder geval dan nu buiten. Eer dat er jongen zijn is het half september en je zit al aardig in de tweede helft van september als de jongen niet meer bedekt worden. Dus denk te koud.
                    In het land van oorsprong is het nu in weze wintertijd, tenminste als je dat zo kan noemen. De vogels komen daar vanaf oktober/november langzaam in broedstemming.
                    Je kan dat ook aan de vogels hier merken die nog niet aangepast zijn aan onze broedtijd. Deze vogels zullen in hoofdzaak ik de winter broeden.
                    Jo

                    Opmerking


                    • #11
                      Het is belangrijk wat voor kweker de vorige eigenaar is. Is hij een zomer of een winterkweker? Dan weet je ook wanneer je het beste met je eigen vogels kan gaan kweken.
                      Bekijk mijn vogels op:

                      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                      Opmerking


                      • #12
                        hoi Vinkie, bedankt, gister begon de nestdrang ineens in alle hevigheid, dus we kijken even aan.
                        De onze lijken " gelukkig " , en wat zou het prachtig zijn ons 1e karpoetjong te mogen verwelkomen.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door hjoosten
                          hoi Vinkie, bedankt, gister begon de nestdrang ineens in alle hevigheid, dus we kijken even aan.
                          De onze lijken " gelukkig " , en wat zou het prachtig zijn ons 1e karpoetjong te mogen verwelkomen.
                          Nou mooi toch? let wel op de man straks want die kan behoorlijk fel worden en eventuele eieren uit het nest gooien. Op het forum is hier voldoende over te lezen. Hopelijk gaat het lukken is altijd weer leuk zoiets.
                          Jo

                          Opmerking


                          • #14
                            Beste vandaag gekeken en het koppel heeft al 3 eieren.

                            Voliere is inmiddels aangepast voor de wintertijd, dus kompleet achter het glas gezet.

                            Dus ben benieuwd wat het gaat worden met dit koppel.


                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door hjoosten
                              Beste vandaag gekeken en het koppel heeft al 3 eieren.

                              Voliere is inmiddels aangepast voor de wintertijd, dus kompleet achter het glas gezet.

                              Dus ben benieuwd wat het gaat worden met dit koppel.


                              Jo

                              Opmerking

                              Working...
                              X