Mededeling

Collapse
No announcement yet.

9 eieren verschillende tijden gelegd.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • 9 eieren verschillende tijden gelegd.

    Valt niet mee om met voliere kweek de zaken in de hand te houden. Dit jaar veel hektiek.

    Wilde eigenlijk nestkastjes weg halen om vogels niet teveel te vermoeien. Maar in drie nestkastjes waren weer eitjes gelegd en dan vind ik het toch moeilijk de kastjes weg te halen.

    Inmiddels 1 nestkastje drie jongen uitgekomen. Echter en daar gaat mijn vraag over. In 1 nestkastje liggen weer negen eitjes ( heb ik eerder meegemaakt) alleen lijken deze nu allemaal bevrucht.

    Echter ze verschillen duidelijk. ( aan de kleur te zien)

    Mijn ervaring dit jaar, de jongen die later uit het ei zijn gekomen, hebben het niet gered.

    Als ik goed observeer en er zit een verschil in dagen van uitkomst tussen de jongen is het dan beter de andere eieren te verwijderen?

    Groeten
    Rob koppen

  • #2
    ik zou het maar laten gaan, en het de vogels zelf laten oplossen. sommige soorten gaan wat langer door als de andere. je zou kunnen beginnen met het nestmateriaal weg te halen. maar zolang er bevruchte eieren zijn, niets doen denk ik.

    mijn oranjekaakjes hebben tot nu toe niets gedaan, wel veel nesten gebouwd, maar daar houd het op. en de mozambiquen nog helemaal niets. maar het kan nog. tenslotte september kan het ook nog warm zijn.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Hoi Ton,

      Het zou inderdaad mooi zijn als je van die soorten nog jongen krijgt.
      Bij mij beginnen de afrikaantjes nu ook serieus meer nesten te maken.
      Maar voor hetzelfde geld heb ik weer minder geluk.
      Ik vind de tekst van onze vriend uit NZ wel mooi.
      Dat ze daar de vogels voeren en verder hun ding laten doen eind van het jaar zien ze wel wat
      er in dat jaar precies is gebeurd en bij is gekomen.

      gr. Ben
      Groeten, Ben

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen
        Valt niet mee om met voliere kweek de zaken in de hand te houden. Dit jaar veel hektiek.

        Wilde eigenlijk nestkastjes weg halen om vogels niet teveel te vermoeien. Maar in drie nestkastjes waren weer eitjes gelegd en dan vind ik het toch moeilijk de kastjes weg te halen.

        Inmiddels 1 nestkastje drie jongen uitgekomen. Echter en daar gaat mijn vraag over. In 1 nestkastje liggen weer negen eitjes ( heb ik eerder meegemaakt) alleen lijken deze nu allemaal bevrucht.

        Echter ze verschillen duidelijk. ( aan de kleur te zien)

        Mijn ervaring dit jaar, de jongen die later uit het ei zijn gekomen, hebben het niet gered.

        Als ik goed observeer en er zit een verschil in dagen van uitkomst tussen de jongen is het dan beter de andere eieren te verwijderen?

        Groeten
        Rob koppen
        Rob het beste hun laten geworden. Als ze eieren willen leggen doen ze het toch en ook zonder nestkast. Nu leggen ze eieren en heeft de pop toch in zeker zin wat rust. Een groot legsel zal zelden gelijk of bijna gelijk uitkomen. Dat dan de kleinere jongen in de verdrukking komen is op zich niet zo raar. Mogelijk kan je wat jongen bij andere goulds onderleggen?
        Jo

        Opmerking


        • #5
          Uit de reacties ( waarvoor dank) begrijp ik dat ik beter de natuur zijn gang kan laten gang.

          En het laten komen zoals het komt. Suggestie van vinkie heb ik over gelezen. (Jongen naar ander nest) maar nog nooit toegepast.

          Neem daar bij aan dat je wel jongen van ongeveer dezelfde grote moet aanhouden.

          Leuke is wel dat vandaag eerste jong is uitgekomen.

          Betreft een paar man OK PB groen en Pop OK WB groen. eerder had dit koppel al een nest met jongen. Helaas tijdens de hitte en vermoedelijk door een fout van mij overleden.

          Kreeg de tip dat bij hitte het water sneller bederft en daar had ik geen rekening mee gehouden.

          Maar afwachten hoe het nu gaat.

          Opmerking


          • #6
            Jo

            Opmerking


            • #7
              Zal ik doen. Echter tot mijn verbazing zijn er inmiddels vier eieren weg.

              Zijn er dus nog 4 + jong over. I ei staat op het punt van uitkomen.

              Vraag me af wat ze er mee doen opeten? Heb ook wel nestkastjes gehad waar ze eieren hebben verplaatst naar de ingang.

              Zouden de goulds zelf een selectie maken?

              Groeten

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen
                Zal ik doen. Echter tot mijn verbazing zijn er inmiddels vier eieren weg.

                Zijn er dus nog 4 + jong over. I ei staat op het punt van uitkomen.

                Vraag me af wat ze er mee doen opeten? Heb ook wel nestkastjes gehad waar ze eieren hebben verplaatst naar de ingang.

                Zouden de goulds zelf een selectie maken?

                Groeten
                Zo hebben ze mij ook eens voor een raadsel geplaatst. Zou best kunnen. Hiermee is het probleem wel opgelost. Het is in ieder geval wel zo dat dieren heel goed aanvoelen wat wel of niet bevrucht is etc. Dus het zou zeker wel kunnen dat ze een selectie toepassen.
                Jo

                Opmerking


                • #9
                  [QUOTE=rkoppen;230575]Zal ik doen. Echter tot mijn verbazing zijn er inmiddels vier eieren weg.

                  Zijn er dus nog 4 + jong over. I ei staat op het punt van uitkomen.

                  Of ik wordt gek of ik heb niet goed gekeken. Tot mijn verbazing heb ik in het nest nu zes jongen liggen en nog 1 ei.

                  Misschien lagen er bij mijn vorige observatie jongen onder de anderen.
                  Maar zou toch zweren van niet. Het nestkastje er naast had twee uitgekomen jongen. verDie zijn nu weg. Het zal toch niet zo zijn dat ze jongen zelf verplaatsen.

                  Wel spannend gaat hier om een koppel dat een nest verloren had vanwege hitte en/of slecht/water en/of onervarenheid. Is wel mijn grootste nest van dit jaar. Ben bezig een cameraatje in mijn binnenkooi te plaatsen. Zodat ik beter kan zien wat er allemaal gebeurd. Echter ik ben een technische oen is me nog niet gelukt om beeld te krijgen.

                  Groeten
                  Rob koppen

                  Opmerking


                  • #10
                    Is toch positief. Ja soms vat je het niet wat zich in zo'n nest afspeelt. Zo had ik dus vorig jaar in een nest 8 jongen en ook allemaal groot gekregen. In twee rondes in totaal 15 jongen.
                    Jo

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie
                      Is toch positief. Ja soms vat je het niet wat zich in zo'n nest afspeelt. Zo had ik dus vorig jaar in een nest 8 jongen en ook allemaal groot gekregen. In twee rondes in totaal 15 jongen.
                      Is toch knap dat ouders acht jongen groot brengen. Passen ze nog wel in een standaard goulds nestkastje?

                      Sta zelf nog altijd verbaasd over de snelheid waarmee ze groeien. Zit zelf nu op twaalf jongen op stok. En drie jongen van twee weken oud + genoemd nest van 6. Terwijl ik eind september voor het eerst in twee kweekkooien wil kweken.

                      groeten

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen
                        Is toch knap dat ouders acht jongen groot brengen. Passen ze nog wel in een standaard goulds nestkastje?

                        Sta zelf nog altijd verbaasd over de snelheid waarmee ze groeien. Zit zelf nu op twaalf jongen op stok. En drie jongen van twee weken oud + genoemd nest van 6. Terwijl ik eind september voor het eerst in twee kweekkooien wil kweken.

                        groeten
                        Ik had een koppel vorig jaar die een z.g. prachtvinken kastje had. Dus echt geen gouldkastje. Had ook niet verwacht dat ze daarin zouden gaan maar dus toch. Ze hebben in dat kastje vijf jongen groot gekregen. Bei iedere voeder beurt kwam uiteindelijk een andere jongen naar het gat. Zo kregen ze toch om beurten hun voer. Maar in feite is dat kastje eigenlijk te klein. De vogels kunnen zich onderling gemakkelijk bevuilen. Gelukkig hier niet het geval geweest.
                        Voor de aanstaande kweek heb ik al een paar koppels sinds een paar dagen bij elkaar gezet. En de rest gaat dit weekend gebeuren. De eerste geplaatste krijgen dan ook een nestkast. Kijken hoe dat gaat worden. Helaas kon ik niet observeren vanwege een buikgriep. Want vaak zie je al heel snel of het koppel een klik heeft.
                        Jo

                        Opmerking

                        Working...
                        X