Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Teken!!

Lid
    Thanks
    0

Teken!!

Beste,

Vanmorgen zijn er bij mij 3 Kapoetsensijzen in een binnenvlucht in mijn scheur uitgevlogen. Ik dol blij . Later op de dag zag ik er al één dood liggen met een mond in zijn hals. een tweede zat er verzwakt bij met een teek in zijn hals. de derde had niks. Ik heb de teek verwijderd vogel is nog erg zwak en hoop dat hij de nacht haalt. Vorig jaar ben ik ook een broedende pop verloren toen zij snachts zat de broeden en er een teek bij kroop. De volwassen vogels en andere vogels in de volières en de scheur hebben nergens last van alleen deze 2 jongen vogels. De stokken en takken die in de volière staan zijn zeker al 3 maanden binnen. Wat kan ik doen om ze tegen te gaan. en waarom zullen ze uitgerekend op de dag dat mij jongen uitvliegen ze er meteen op lopen terwijl de andere vogels niks hebben???

Gr Carlo,

Senior lid
    Thanks
    18
    carlo ik heb al meer dan 40 jaar vogels, maar wat jij verteld is voor mij nieuw en onbekend, het zou best eens kunnen ik heb er geen ervaring mee, wat ik van teken weet doe je deze op in het bos of in lang gras als je hier door loopt , dat teken zich verplaatsen naar in jou geval vogelnestjes heb ik nog nooit van gehoord, staan jou kooien onder bomen ,of woon je langs een bosrand, weet je wel zeker dat het teken zijn, voor honden heb je druppels die je in de nek druppelt maar dit spul is denk ik te zwaar voor je kapoetsen, misschien zijn er andere forumleden die een oplossing hebben, ik kan je hier voor geen nuttig advies geven.

Senior lid
    Thanks
    5
    Teken bij vogels komen voor, doch enkel indien er voldoende schuilplaatsen zijn en er voldoende voedsel te vinden is. Dat voedsel kan velerlei zijn, inclusief vogels. Meestal staan er in de omgeving ook veel planten, grassen, zo'n beetje een verwilderd landelijk natuurlijk gebied. Hagen vormen voor teken ook mooie schuilplaatsen, zeker wat betreft de overwintering. Barsten en scheuren in tuinhuisjes zijn ideale schuilplaatsen.

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    41
    teken zijn spinachtige levensvormen en kunnen als zodanig op meer plaatsen komen dan menigeen zou denken.

Teken kunnen dan ook een serieus probleem vormen bij vogels.
    Het is een bekend gegeven dat teken worden aangetroffen in nestkasten, hetgeen ik uit eigen ervaringen kan bevestigen en diverse soorten wilde vogels zijn er soms behoorlijk mee geïnfecteerd.
    Bij lijsters, rietvogels en oeverzwaluwen treft ik de meeste teken aan.

Als het even kan verwijder ik de teken van vogels en die gaan vervolgens voor nader onderzoek naar RIVM.

aanvullend:

22% van de teken in NL zijn drager van Borrelia burgdorferi de bacterie die de ziekte van Lyme kan veroorzaken.

Recent is een voor NL nieuwe bacterie B. miyamotoi aangetroffen, die vooralsnog bij 4% van de teken voorkomt.
    Mensen met een goed gezond gestel zullen hooguit koorts en griepachtige verschijnselen ondervinden, maar verzwakte individuen kunnen serieuze neurologische klachten en/of hersenvliesontsteking ontwikkelen.

Wat te doen bij een tekenbeet (op de mens):

1. Geen paniek, maar wel handelen.
    2. De teek snel (binnen 24 uur) verwijderen. Lukt dit niet of pas aanzienlijk later . . . overleg met huisarts.
    3. Datum noteren en de plek ongeveer 3 maanden goed in de gaten houden.
    4. Als de beetplek gaat verkleuren naar de huisarts.
    5. Bij andere onverklaarbare klachten naar huisarts en de beet melden.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Stamgast Antoni Hopmann's Avatar
    Thanks
    0

Smile

Geen teken hier. Dat is een goed teken.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Thanks
    41
    daar teken ik voor . . . .
    Amigo de los Psittacidos

Thanks
    41
    even voor alle duidelijkheid:

Een vogel gaat niet onmiddellijk en al helemaal niet per definitie dood aan een teek!
    Afhankelijk van de omvang van de infectie (het aantal teken en de duur van infectie) kunnen ze er uiteindelijk wel aan bezwijken.

Zo heb ik bijvoorbeeld wel oeverzwaluwen in blakende gezondheid terug gevangen, die eerder geïnfecteerd waren met meerdere teken.
    Amigo de los Psittacidos

Forum Rechten