Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broed drift opwekken door teveel dierlijke eitwitten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Broed drift opwekken door teveel dierlijke eitwitten

    Ik lees met regelmaat dat een te veel aan dierlijke eiwitten, speciaal in de vorm van meelwormen en pinkies, de broed drift te veel opwekt.

    Graag lees ik nadere toelichting.

    Hier Down Under wordt levend voer in overvloed verstekt en is de voerbak met levende pinkies en meelwormen eigenlijk nooit leeg.
    De vogels hier zitten dan wel niet in kooien en in voor Nederlandse begrippen grote beplante volieres. Krijgen dus meer dan genoeg ruimte en beweging.

    Ik hoor het graag.

    Groet, Kees, NT, Oz

  • #2
    Ik denk dat je het antwoord al gegeven hebt,en dat dit het grootste euvel is.
    In een grote vlucht of voliere kunnen de vogels weg en ook meer hun natuurlijke gedrag laten zien.

    Wat denk ik ook zou kunnen meespelen is het zelf uit kunnen kiezen van een partner,zo maar een idee.
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      Bekijk mijn vogels op:

      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
        Ik lees met regelmaat dat een te veel aan dierlijke eiwitten, speciaal in de vorm van meelwormen en pinkies, de broed drift te veel opwekt.

        Graag lees ik nadere toelichting.

        Hier Down Under wordt levend voer in overvloed verstekt en is de voerbak met levende pinkies en meelwormen eigenlijk nooit leeg.
        De vogels hier zitten dan wel niet in kooien en in voor Nederlandse begrippen grote beplante volieres. Krijgen dus meer dan genoeg ruimte en beweging.

        Ik hoor het graag.

        Groet, Kees, NT, Oz
        Natuurlijk wekken een te veel aan dierlijke eiwitten de broedlust op,Kees.

        Als je veel insecteneters hebt zal je echter dierlijke eiwitten moeten voeren.
        Niks mis mee. Als je daarbij nog kanaries o.d. in dezelfde voliere hebt
        zullen die waarschijnlijk niet veel of helemaal geen pinkies/meelwormen eten.mits je er voor zorg draagt,dat er voldoende en goed gesorteerde kanariezaadmengeling aanwezig is.
        Dierlijke eiwitten zijn zeker voor kanaries een zware belasting o.a. voor de niertjes.
        Daarbij komt dat een te sterke broeddrift tot een mislukken van de kweek
        gedoemd is.
        Ach met de onwaarschijnlijk grote voliere die jij hebt in Down Under
        zal e.e.a. wel meevallen.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          teveel dierlijke eiwitten

          het is wel zo dat een teveel gevaarlijk is,alleen de omstandigheden tellen ook mee natuurlijk.
          soms is 1 meelworm al teveel bijv bij driekleurpapegaaiamadine,s.
          je zou ook anders kunnen handelen bijv een enkele keer levend voer en pas bij uitkomst het opvoeren.
          ikzelf heb ook spreeuwen gekweekt zonder enig levend voer,ook heb ik die ervaring met afrikaanse prachtvinken.
          zelf gebruik ik zo nodig diepvries voer dat wakkert de broeddrift toch beduidend minder aan.
          nog een voorbeeld wat ik eens toegepast hebt bij vogels die te broeds werden gewoon al het levend voer tot poeder malen of in ieder geval hee lfijn en dan door het eivoer,eigenlijk gek ze krijgen dezelfde stoffen maar toen kweekte ik ze wel en onder dezelfde omstandigheden waar het eerder jaren niet lukte.
          ook gebruik ik gelatine blaadjes uit de supermarkt om een soort van drilpuddingkjus te maken met van allerlei andere stoffen er doorheen met zeer goed resultaat[en dan mijzelf afvragen hoezo teveel dierlijke eiwitten en het zou slecht zijn]het is eigenlijk niet anders dan dierlijke eiwitten.
          wat toch vaak vergeten word waarom we het eigenlijk voeren de vogels die het krijgen en goed opgroeien worden heel vaak toch beduidend groter en sterker dan diegene die het niet krijgen.
          eigenlijk moet het zo zijn je moet een bepaalde balans vinden in hoeveel en wat je voert.
          dit jaar ben ik meer met goulds bezig en mij is opgevallen de vogels moeten gewoon meer eten krijgen dan gemiddeld wat ik gebruik voor andere tropen.
          gevolg bij mij is ze doen het dan gewoon beter en zien er daardoor ook veel beter uit.
          kweek ze op 3 verschillende manieren,1 grote vlucht met meerder paren,2 kleine vlucht met 1 of 2 andere soorten erbij en 3 in een broed kooi alleen.
          manier 2 en 3 gaan toch beter heb ik het idee.
          dit even terzijde.
          voor reactie altijd bereid tot antwoorden natuurlijk,mvg wim

          Opmerking

          Working...
          X