Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gold amadines

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gold amadines

    Vanmiddag een koppel Gold amadines gekocht. En samen in een kamervoliere gezet. Maar een van de twee was heel dominant. Geen enkele andere vogel mocht bij het etensbakje of het waterbakje. En hij bleef maar lawaai maken. Hij zette de hele kooi op zijn kop. En hij besteedde geen enkele aandacht aan het vrouwtje.
    Hebben hem er dus uitgehaald en apart gezet. Nu is de hele kooi opeens rustig en iedereen mag weer gewoon eten en drinken. Kan het zijn dat hij dominant is en wat moeten we doen hieraan. Of ik ga hem terugbrengen bij waar ik hem gekocht heb.
    Wie kan hierin adviseren, want de vogel is heel mooi van kleur.

  • #2
    Hoe groot is de kooi en welke soorten zitten er nog bij en is het de bedoeling dat je uiteindelijk gaat kweken?
    Jo

    Opmerking


    • #3
      De kooi is behoorlijk groot, 1.60 hoog, 65 cm breed en 65 cm lang. Er zit een koppel Bichenows in, een koppel binsenastrildes, koppel zebravinken en japanse meeuwtjes, 4 jongen en vader en moeder en dan een van het koppel gould amadines. En die samen gaan vrij redelijk goed met elkaar om.
      Het andere helft van de goulds zit nu alleen in een kleiner kooitje.

      Opmerking


      • #4
        Los even van het gedrag van de gould moet ik je zeggen dat de kooi niet ideaal is voor dat soort vogels in zijn algemeenheid.
        Een prima kooi voor parkieten die meer van klimmen houden. Deze kooi is beduidend hoger dan lang. En lang zou die moeten zijn om goulds en andere vogels te laten vliegen. Mogelijk dat je dit in de toekomst anders kan krijgen?
        Gouldamadines staan in de regel bekend als vredelievend, maar gaat niet altijd op. De gould is een groeps vogel en als zodanig is er altijd sprake van een leider of dominante vogel. In dit geval is dit het mannetje. Hij wil in zeer korte tijd de baas worden in de kooi. Als dat bereikt is wordt die wel rustiger en de andere ook. Daarnaast wil hij natuurlijk een goed figuur slaan naar het vrouwtje toe.
        Jo

        Opmerking


        • #5
          Ik heb hem apart gezet, want geen van de andere vogels mocht van hem gaan eten. Het zebravink mannetje is ook wat dominant, maar iedereen mag verder eten en drinken als hij en zijn vrouwtje heeft gegeten. Ik ga met hem terug naar waar ik hem gekocht heb en ga hem inruilen. Het vrouwtje van de goulds wordt verder door alle andere vogels goed beschermd en opgenomen in de verdere groep. En ik ga wat extra eet en drinkbakjes kopen, omdat er meer vogels in zitten. Maar de groep verder gaat goed tot nu toe, maar ze zitten pas net 1 dag samen in de kooi. Een andere kooi kan ik niet hier in huis hebben en een buiten kooi is ook geen optie omdat hier heel veel katten rondlopen.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Karin38
            Ik heb hem apart gezet, want geen van de andere vogels mocht van hem gaan eten. Het zebravink mannetje is ook wat dominant, maar iedereen mag verder eten en drinken als hij en zijn vrouwtje heeft gegeten. Ik ga met hem terug naar waar ik hem gekocht heb en ga hem inruilen. Het vrouwtje van de goulds wordt verder door alle andere vogels goed beschermd en opgenomen in de verdere groep. En ik ga wat extra eet en drinkbakjes kopen, omdat er meer vogels in zitten. Maar de groep verder gaat goed tot nu toe, maar ze zitten pas net 1 dag samen in de kooi. Een andere kooi kan ik niet hier in huis hebben en een buiten kooi is ook geen optie omdat hier heel veel katten rondlopen.
            Jo

            Opmerking


            • #7
              Je hebt 14 vogels in 1 kooi zitten. Die kooi is ongeveer 0,675 m3 qua inhoud. Terwijl je ongeveer 1 koppel vogels per 1 m3 kan houden. Geen wonder dat er agressie ontstaat tussen de vogels...
              Bekijk mijn vogels op:

              http://papegaaiamadine.webnode.nl/

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door HansV
                Je hebt 14 vogels in 1 kooi zitten. Die kooi is ongeveer 0,675 m3 qua inhoud. Terwijl je ongeveer 1 koppel vogels per 1 m3 kan houden. Geen wonder dat er agressie ontstaat tussen de vogels...
                daar ben ik het mee eens
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door HansV
                  Je hebt 14 vogels in 1 kooi zitten. Die kooi is ongeveer 0,675 m3 qua inhoud. Terwijl je ongeveer 1 koppel vogels per 1 m3 kan houden. Geen wonder dat er agressie ontstaat tussen de vogels...
                  Ik moet zeggen, ik had die optel som nog niet gemaakt. Maar het is wel duidelijk dat de kooi overbevolkt is al zou je het niet zeggen als je alleen naar de hoogte kijkt. Maar helaas het zijn vogels die graag willen vliegen en dat dus niet kunnen. Maar let wel niet per definitie de oorzaak van de agressie van de gouldamadine man. Hier zit naar mijn idee vooral dominant gedrag. Maar het is ook zo dat dit blijft als vogels niet weg kunnen zodat alles zijn plek kan krijgen. Je kunt wel stellen dat de vogels niet de gelegenheid krijgen om te tonen dat er een baas boven hun is.
                  Jo

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Karin38
                    Vanmiddag een koppel Gold amadines gekocht. En samen in een kamervoliere gezet. Maar een van de twee was heel dominant. Geen enkele andere vogel mocht bij het etensbakje of het waterbakje. En hij bleef maar lawaai maken. Hij zette de hele kooi op zijn kop. En hij besteedde geen enkele aandacht aan het vrouwtje.
                    Hebben hem er dus uitgehaald en apart gezet. Nu is de hele kooi opeens rustig en iedereen mag weer gewoon eten en drinken. Kan het zijn dat hij dominant is en wat moeten we doen hieraan. Of ik ga hem terugbrengen bij waar ik hem gekocht heb.
                    Wie kan hierin adviseren, want de vogel is heel mooi van kleur.
                    Dit probleem hebben wij ook

                    Opmerking

                    Working...
                    X