Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

Onderwerp: Witte haan of hen?

Lid
    Thanks
    0

Witte haan of hen?

Goedemiddag,

ik ben nieuw hier, ik ga me straks op het forum nog even voorstellen.
    Wij hebben een volière verwezenlijkt (eindelijk, wilde het al een tijdje).
    Ik heb er o.a. een trio Chinese dwergkwartels in.

Er zitten ook 2 witten tussen (en nog een wildkleur hennetje).
    Ik wist dat ze witte hadden. Zij wisten het precieze geslacht niet. Maar ik had ergens gelezen dat bij witte kwartels de poten (en snavel) van de haantjes feller oranje gekleurd zijn. Dat je het geslacht daaraan ook kon herkennen. Toen ik ging kijken zag ik bij de 2 witjes overduidelijk verschil, de poten van een van hen was een paar flinke tinten feller oranje.

In eerste instantie koos ik voor de wildkleur hen en de witte met zachtoranje pootjes. En als haan koos ik een zilvergrijs kleurige die ze apart hadden zitten. Dat ging thuis binnen een uur helemaal mis, de zilvergrijze was enorm agressief naar de andere. Uit elkaar gehaald en ik mocht hem omruilen voor de andere witte (met felkleurige poten dus). En toen was de rust wedergekeerd.

Het is een leuk trio samen (hadden bij die mensen ook van begin af bij elkaar gezeten). Ik kwam er later wel achter dat het broedmachine kwartels zijn, vond ik ergens beetje jammer te horen (omdat machinebroed doorgaans niet zelf tot broeden overgaan).

Maar wat is jullie ervaring, klopt dat in jullie ogen ook met het kleurverschil? Ze zijn nu bijna 3 maanden oud, ze piepen ook nog echt (als kuikentjes). Ik hoor nog geen ander geluid (haan-geluid). Wel zie ik verschil in doen en laten. De witte met fel oranje poten blijft overdag wat meer op afstand (ze slapen 's avonds wel met z'n 3-en bij elkaar), terwijl de andere twee continue samen in de weer zijn. Zodra de aparte witte iets te eten vind, gaat hij de andere twee gelijk roepen en geeft het eten af. Als de 2 dames (althans dat vermoed ik) 's middags samen een zandbadje nemen, gaat de wit met felle poten een beetje elders in de volière rommelen.

Kunnen jullie eens meedenken?

Senior lid
    Thanks
    28
    Ik citeer even een stukje van het volgende artikel:
    http://edepot.wur.nl/116464

"Na drie tot vier week kunnen de hanen al onderscheiden worden van de hennen"

"Na ruim acht weken zijn de kuikens volwassen"

Als die kwartels die jij hebt dus 3 maanden zijn, kun je duidelijk aan het gedrag merken wat hanen en hennen zijn. Ze zijn dan ook al compleet volwassen.
    Hanen zullen elkaar bijna direct te lijf gaan, tenzij je ze in een echt hele grote voliere hebt. Dus als het nu goed gaat bij elkaar, zijn het waarschijnlijk 2 hennen en 1 haan.

Wat je zegt over het afgeven van eten, dat doen de hanen vaak voor de hennetjes. Als je meelwormen of buffalo's geeft zie je altijd dat de haan dit pakt en het dan aan één van de hennen geeft.

Wat betreft het verhaal dat broedmachine kwartels niet broeden, daar verschillen de meningen sterk over. Op het moment broed mijn (japanse) kwartel nu ook op 12 eitjes, deze kwartel komt ook uit de broedmachine. En vorig jaar heeft ze ook jongen uitgebroed. Dus naar mijn mening maakt dit totaal geen verschil.

Lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmertjuhh11 Bekijk Bericht
    Hanen zullen elkaar bijna direct te lijf gaan, tenzij je ze in een echt hele grote voliere hebt. Dus als het nu goed gaat bij elkaar, zijn het waarschijnlijk 2 hennen en 1 haan.
    De zilvergrijze haan ging de andere twee vrijwel direct te lijf en duldde ze allebei niet bij hem in de buurt. Ook het bruine hennetje niet.
    De witte met de feloranje poten accepteerde ze beiden direct. Gezien het duidelijke verschil in de kleur oranje van de poten van de witte kwartels (bij de een dus lichtgeel, de andere feloranje) vermoedde ik daarom dat die met de felle kleur poten een haan is. Zou dat kunnen kloppen?
    Ik heb nog geen ander geluid gehoord wat een haan aan kan duiden. Ik zal ze eens meelwormen geven om te zien of de witte ze afgeeft aan de anderen.

Maar vanaf welke leeftijd gaat een hen überhaupt eieren leggen? (al dan niet bevrucht).

Senior lid
    Thanks
    28
    Ik weet niks af van het verschil in kleur poten dat geslacht zou kunnen bepalen. Maar kan best een kern van waarheid inzitten, dat weet ik niet.

In het artikel wat ik al stuurde staat erg veel informatie. Ook in dit artikel:
    http://www.aviculture-europe.nl/nummers/12N05A07.pdf
    Staat veel info. Onder andere dat de japanse kwartel al na 6 week zich kan voortplanten, dus ook eieren leggen. Verplaatsing zorgt er wel voor dat de kwartels letterlijk van de leg raken, dus komende weken kan het zijn dat je, ondanks dat het broedrijpe hennen zijn, je geen eieren krijgt.

Sommige hanen "kraaien" erg veel, en sommige erg weinig. En ook bij verplaatsing stoppen die vaak tijdelijk met kraaien. Dus even meelwormen geven en gedrag bekijken en je zult het zien. Kan ook dat je 3 hennen hebt, maar liever een hen te veel dan een haan te veel, hanen raak je lastig kwijt namelijk

Succes! En lees die artikels eventjes door, wordt je een stuk wijzer van

Stamgast Troetelduifje's Avatar
    Thanks
    6
    Ja fellere poten is een haan; dat is HET onderscheid in uiterlijk bij witten.
    Hen heeft beduidend lichtere poten.

Kraaien zegt niet altijd wat, want sommige hennen kukelen evenzogoed (vooral als er helemaal geen haan bij is)

maar eieren leggen, dat doet echt alleen een hen, dus dat is het allerbeste bewijs van het geslacht.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Senior lid
    Thanks
    28
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje Bekijk Bericht
    Ja fellere poten is een haan; dat is HET onderscheid in uiterlijk bij witten.
    Hen heeft beduidend lichtere poten.

Kraaien zegt niet altijd wat, want sommige hennen kukelen evenzogoed (vooral als er helemaal geen haan bij is)

maar eieren leggen, dat doet echt alleen een hen, dus dat is het allerbeste bewijs van het geslacht.
    Dit gaat bij mijn kwartels dus niet op Het fellere poten gedeelte.

Thanks
    6
    Oh dat is apart, want meestal herken je ze juist daaraan.
    maar goed; uitzonderingen bevestigen de regel zeggen ze.

Op den duur merk je toch wel wat wat is natuurlijk.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Lid
    Thanks
    0
    Zo zie je, daarin zijn dus ook de meningen verdeeld (v.w.b. felle kleur poten).

Ik ben vandaag in ieder geval om meelwormen en buffalowormpjes geweest. Ik gooide een handjevol in de volière op de grond. De witte met de fel oranje pootjes tippelde er vrij snel op af en pikte wat in het rond (pikte een meelwormpje op en liet deze weer vallen). Ging zo een aantal malen door. Tot de andere witte kwam kijken en het overnam en de ene witte dus een paar stapjes achteruit deed. Dat deed deze ook tegenover de wildkleur hen. Terwijl zij volop aan het snoepen waren, tippelde hij wat rond.
    Uiteindelijk, na zeker 5 minuten toekijken, ging het diertje zelf ook van de wormpjes snoepen.

Ook had ik sinds gisteravond een soort lokroep gehoord, maar had nog niet gezien welke kwartel het deed. Vanochtend zag ik de witte met de fel oranje pootjes vlakbij het gaas staan, in z'n eentje, en deed de roep. Met flink volume overigens en bij elke roep maakt het dier zich heel lang (nek) de hoogte in. Een combi van 'Hiiiiw!' en ook 'Hi-hi-hiiiw'.
    Vandaag heeft hij dit diverse malen gedaan. De andere twee heb ik dit geluid nog niet horen maken.

Ik heb dus nu sterk het vermoeden dat die met de fel oranje pootjes een haan is. Is dit genoeg bewijs?

Thanks
    6
    Ik vind van wel, tenzij hij alsnog eieren gaat leggen.

wat je kan doen is even erbij blijven als je wormen gelegd hebt.
    Al binnen een paar weekjes kan je ze leren uit je hand te eten.
    Doet niet zeer hoor, want ze raken je hand nauwelijks aan.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Lid
    Thanks
    0
    Nou....wederom verwarring.

Ik zit net bij de volière, te kijken wat alle vogels aan 't doen zijn.
    De haan (laten we de kwartel met de fel oranje poten dan nu maar even zo noemen) ijsbeert driftig rond aan de achterkant van de volière, dat is deels doorzichtig omdat het achter het gaas is afgezet met lexaanplaat (voor de wind). Je ziet er feitelijk helemaal niks door, maar hij loopt driftig heen en weer en zich maar uitstrekken en er doorheen kijken (alsof hij ergens overheen kijkt en duidelijk iets ziet). Als er een van de andere kwartels toevallig voorbij komt lopen en in de weg staat, heeft hij kleppen op zijn oogjes, want hij dendert dan gewoon over de kwartel in kwestie heen. Heel typisch. Hij maakt er ook een geluidje bij, klinkt net als heel zacht schor getok als een kipje.

De andere witte kuiert rustig in de volière rond ... en die maakt zich ineens lang en begint precies hetzelfde geluid te maken als de 'haan', een combi van 'Hiiiiiiw' en 'Hi-hi-hiiiiiw'. Ga ik dus twijfelen, maar heb al wel gelezen dat hennetjes soms ook kukelen.

Qua eten zie ik nog steeds verschil. Je strooit meelwormpjes en de witte (hen?) en bruine hen gaan lekker pikken. De andere witte (haan?) pakt er af en toe een vast, ene keer geeft hij ze af, andere keer blijft hij er zomaar wat mee gooien. Zodra de anderen hun buikje vol hebben, gaat hij op z'n gemak eten.

Nou jullie weer!

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten