Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ziften van zaad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • ziften van zaad

    Blijkbaar bestaan er toestellen waar je gepeld zaad kan ziften van het goed zaad. Weet iemand waar dat te verkrijgen is en of dit een meerwaarde heeft?
    Alvast bedankt

  • #2
    Niet doen! Al de rommel (versta bevuid stof) gaat ook door de zeef!
    Het is zo al delicaat genoeg om een goede zaadmengeling te verstrekken, zonder mogelijke mycotoxines (toxine uit schimmels)

    Opmerking


    • #3
      zo,n toestel heet kafmolen, en is op marktplaats te verkrijgen, ikzelf gebruik het niet, het zal zijn voor en nadelen wel hebben, maar de meeste die hier op het forum zitten zijn er volgens mij niet voor.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door binkie
        zo,n toestel heet kafmolen, en is op marktplaats te verkrijgen, ikzelf gebruik het niet, het zal zijn voor en nadelen wel hebben, maar de meeste die hier op het forum zitten zijn er volgens mij niet voor.
        dus jullie gooien elke dag de overschot van het eten weg? Als dat de beste oplossing is wil ik dat ook doen, vroeg het me gewoon af omdat je toch veel weggooit he

        Opmerking


        • #5
          Ik heb een kafmolen maar gebruik hem alleen voor afvalzaad wat ik er daarna voor de buitenvogels op de voedertafel gooi, niet te veel rotzooi in de tuin.

          Voor mijn eigen vogels geef ik elke dag gewoon gerantsoeneerd nieuw zaad.

          Je kan wel je zaad vooraf door de kafmolen halen en zuiveren op stof en zo maar het beste is om geen oud zaad her te gebruiken.
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door populier
            Ik heb een kafmolen maar gebruik hem alleen voor afvalzaad wat ik er daarna voor de buitenvogels op de voedertafel gooi, niet te veel rotzooi in de tuin.

            Voor mijn eigen vogels geef ik elke dag gewoon gerantsoeneerd nieuw zaad.

            Je kan wel je zaad vooraf door de kafmolen halen en zuiveren op stof en zo maar het beste is om geen oud zaad her te gebruiken.

            dan denk ik dat ik ga doen zoals ik bezig ben, elke dag vers en de overschot voor de kippen en vogels buiten

            Opmerking


            • #7
              Gerantsoeneerd voederen, 5 gram per kanarie, alle dagen vers.

              Opmerking


              • #8
                'afvalzaad' van dag 1 geef ik zelf vaak op een schaaltje op de grond van de kooi/vlucht voor dag 2. dit eten ze op een of andere manier dan altijd nog op, omdat het op de grond ligt? ik zou wel graag willen weten trouwens waarom ze altijd eerst naar het eten op de grond afgaan en dan pas de bakjes die ophangen.
                zolang het zaad (in de schaal op de grond) niet onder gepoept wordt of nat wordt is het bijna net zo "vers" als het zaad dat nog in de ton zit. op deze manier kan je het zaad dus nog prima 'her'gebruiken

                Opmerking


                • #9
                  het zaad op de grond is voor de vogels natuurlijker dan zaad in een bakje. ik denk dat ze daarom eerst op de grond gaan eten.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #10
                    met 'zaad op de grond' bedoel ik eigenlijk: zaad in een schaaltje die op de grond staat....

                    Opmerking

                    Working...
                    X